Tag: média

Články k tagu

Potvrzeno: cenzura na Facebooku

Do českých diskusí o cenzuře na Facebooku, kde se neúnavně probíralo, jestli politik může soukromé firmě nařizovat, co dělá na své platformě, protože pak už by to přece nebyla svoboda, nám přistál důležitý příspěvek z Británie. Konzervativnímu aktivistovi (tak ho nazývají některé spřízněné weby jako americký Zerohedge), přesnější by asi bylo napsat anglickému nacionalistovi Tommymu Robinsonovi zrušil Facebook účet a do budoucna zakázal vstup na svou platformu jemu osobně i komukoliv, kdo by ho pouštěl ke slovu.

Slováci si v ulicích připomínají památku Jána Kuciaka. Demonstrují i proti Ficovi

Slováci ve čtvrtek v řadě měst po celé zemi vyšli do ulic na vzpomínková shromáždění připomínající zavražděného novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenku Martinu Kušnírovou. Patrně nejvíce lidí přišlo na demonstraci v Bratislavě, kde dav skandoval také hesla proti expremiérovi a šéfovi nejsilnější vládní strany Směr-sociální demokracie (Směr-SD) Robertu Ficovi a kde vystoupil s projevem i Kuciakův otec. Vzpomínkové akce byly svolány u příležitosti prvního výročí vraždy mladé dvojice, která loni vyústila v politickou krizi a ve Ficovu rezignaci na funkci premiéra.

Křetínský brnká Polákům na nervy. Významná rádia prodal opozičnímu vydavatelství

Společnost Czech Media Invest (CMI) miliardáře Daniela Křetínského prodala skupinu polských rozhlasových stanic Eurozet, které loni získala od francouzského koncernu Lagardere. Kupujícími jsou ze 60 procent česká společnost SFS Ventures, mezi jejíž podporovatele a investory patří také americký finančník George Soros. 40 procent pak získala polská společnost Agora, která je vydavatelem nejvlivnějšího polského deníku Gazeta Wyborcza. CMI držela akcie Eurozetu prostřednictvím své dceřiné společnosti Czech Radio Center.

Mediální otřesy. Po Piskáčkovi odchází z Economie Čermák, ve VLM ztratil pozici Skřivánek

Z vydavatelství Economia odchází Miloš Čermák, dosavadní šéfredaktor iHNed.cz, což byl klíčový spolupracovník Vladimíra Piskáčka, který ve vydavatelství opustil koncem ledna svou pozici šéfa redakcí a nahradila ho jeho zástupkyně Zuzana Kleknerová. Také společnost Vltava Labe Media (VLM), vydavatel regionálních deníků a týdeníků Deník, učinila změny ve struktuře řízení a chodu svých titulů. Velké mediální domy v Česku tak procházejí významnou restrukturalizací.

Zástupci zemí EU schválili dohodu o autorských právech na síti

Zástupci vlád zemí EU ve středu schválili kompromisní verzi dohody o ochraně autorských práv na internetu, které bylo minulý týden dosaženo spolu s Evropským parlamentem. Na twitteru to oznámilo rumunské předsednictví EU a deníku Echo24 to potvrdil ministr kultury Antonín Staněk. Nepanovala však naprostá shoda. Nizozemsko, Lucembursko, Polsko, Itálie a Finsko se postavily proti. Nová pravidla posílí postavení tvůrců, jako jsou hudebníci, herci či novináři vůči internetovým gigantům typu Google či Facebook.

Poláci se zlobí. Židé ve Varšavě prý povstali proti polskému režimu, tvrdila reportérka

Reportérka americké televize MSNBC se ve středu dopustila solidního přešlapu, když na kameru prohlásila, že židovské povstání ve varšavském ghettu z roku 1943 bylo vedené vůči „polskému a nacistickému režimu“. Kritika na sebe nenechala dlouho čekat, například polská ambasáda ve Spojených státech přispěchala s opravou, že povstání bylo „hrdinským činem“ namířenému čistě proti útlaku okupujícího Německa, které na území Polska vystavělo hned několik koncentračních táborů.

Pohádka o duze nad Mostem

Seriál České televize Most! ještě neskončil, takže hotový názor na něj je předčasný, i když předpokládám, že definitivní na něj nebudu mít ani potom. Očekávat lze ještě nějaký zajímavý vývoj, i když se zdá, že v posledním odvysílaném díle se jaksi zadrhnul a směřuje k výchovné idyle, kdy všechny „předsudky“ pominou a rozplynou se v harmonii vzájemného respektu. Tipuju na mezirasovou transsexuální svatbu celebrovanou z alkoholu vyléčeným knězem v mosteckém kostele, který se dá znovu do pohybu, možná se vznese a jeho dráha vytvoří na obloze duhu v barvách LGBT... jako most porozumění.

Podíl Novy na odhalení pravdy o lidském bytí

Ten večer, 4. února 1994, tedy před pětadvaceti lety, bylo v pražských ulicích nezvyklé ticho a prázdno. Začala totiž vysílat první soukromá televize ve východním bloku a byl to historický přelom. Já neměl tehdy televizi, takže jsem se na té ulici vyskytoval, možná i trochu demonstrativně jsem šel do hospody: pamatuju si do jaké, tehdy jsme chodili do Velryby v Opatovické ulici, takže tu vzpomínku lokalizuju na obvykle rušnou, tehdy právě ztichlou ulici Spálenou. Většina obyvatel ale chtěla být doma u toho, vždyť začínaly jiné mediální dějiny. A s nimi začínalo natvrdo to, co by se dalo nazvat první polistopadovou „kulturní válkou“.

Nemůžu se ubránit dojmu, že vyšetřovatelé Čapího hnízda jsou trochu líní, míní Zeman

Prezident Miloš Zeman se znovu opřel do českého soudnictví, když kritizoval Nejvyšší správní soud za to, že údajně vychází vstříc všemožným ekologickým aktivistům a zpomaluje tak výstavbu dálnic. Strefoval se i do Ústavního soudu za jeho neefektivitu. Podobně prezident hovořil o hlavních aktérech vyšetřování kauzy Čapí hnízdo – policistovi Pavlu Nevtípilovi a jeho nadřízeném, státním zástupci Pavlu Šarochovi. „Jestliže třikrát požádali o prodloužení termínu, nemůžete se zbavit dojmu, že oba dva jsou trochu líní,“ řekl Zeman v pořadu Týden s prezidentem na tevizi Barrandov.

Spiknutí. Komárek odhalil mafii v Čapím hnízdě

Policista Jiří Komárek to měl vždycky těžké a těžké to má dosud. Musel se vypravit až do nejspodnějších pater bulváru, do pořadu Moje zprávy Jaromíra Soukupa, aby veřejnosti vysvětlil, jak to ve skutečnosti bylo s případem Čapí hnízdo. Jde o spiknutí proti Andreji Babišovi, které sahá až do nejvyšších pater politiky, justice a tajných služeb.

Právník Pokorný vyhrál soud s Erikem Bestem. „Jsem rád, že se ukázalo, že lže“

Poslanci KSČM opět navrhli jazykový zákon. Jeho cílem je poskytnout češtině zákonnou ochranu jako státnímu jazyku, když současné právní úpravy ji podle předkladatelů „na uspokojivé úrovni“ nechrání. Předloha, jak upozornili někteří uživatelé sociálních sítí, obsahuje chybu už v první větě návrhu zákona. K podstatnému jménu mužského rodu „Parlament“ autoři vztáhli přechodník „vycházejíc“, s koncovkou pro ženský a střední rod čísla jednotného.

Bakalovi opouštějí orgány Economie, vydavatelství ale prodávat nechtějí

Vlastník Economie Zdeněk Bakala a jeho žena Michaela opouštějí pozice v představenstvu a dozorčí radě vydavatelství Economia. Zdeněk Bakala rezignoval na post člena dozorčí rady, Michaela Bakala odchází z pozice člena představenstva. Oba tento krok učinili k dnešnímu datu 28. ledna. Informaci Echo24 potvrdila společnost BM management, která zastřešuje aktivity Zdeňka Bakaly a jeho ženy v České republice. Bakalovi zároveň zdůrazňují, že v žádném případě nechtějí vydavatelství, pod které spadají Hospodářské noviny, Aktuálně.cz či týdeník Respekt, prodat.

Z legrace se stala vážná věc

V čase kulturní války je legrace vnímaná jako zbraň a debatuje se o ní s odpovídající vážností a zhusta i hysterií. Veřejný život zdaleka ne jenom v Česku přitom nabírá dimenze čím dál většího „bizáru“, který jako kdyby si o zparodování říkal. V nějaké míře se to i děje, z „dělání legrace“ se ale stává v něčem riskantní byznys, obdoba přecházení minového pole. Stačí špatně došlápnout a následky mohou být fatální.

Podcast jako zachránce médií

V září minulého roku si vynálezce, celebrita a šéf několika technologických společností Elon Musk zadělal na další skandál poté, co na veřejnosti vykouřil jointa. NASA ohlásila, že v souvislosti s Muskovým „nevyrovnaným“ chováním provede přezkoumání bezpečnosti v Muskově vesmírné společnosti SpaceX. Šlukování marihuany nedocenili ani investoři a akcie Muskovi automobilky Tesla se v reakci propadli. Nejzajímavější na celém incidentu ale asi není výstřední chování Muska, které se od géniů jaksi očekává, ale to, že se odehrálo díky médiu, které před pár lety ještě neexistovalo.

Smrt Karla Čapka je i po 80 letech křivda

Když se člověk začal kdysi trochu zajímat o Karla Čapka, tak ho jeho smrt, od které včera uplynulo osmdesát let, nepřestala nikdy mrzet. Zároveň je jisté, že předčasná smrt v 48 letech ho ušetřila před režimy, ve kterých by nemohl existovat a přežít, jak to ukázal osud jeho bratra Josefa. Každá smrt je smutná a jednou nutná, jenže smrt lidí, jako byl Karel Čapek, se nás nějak dotýká i dnes právě proto, že to byla křivda.

Když novináři „onemocní“

Jsem nemocný člověk a potřebuju pomoc. Těmito slovy měl podle německého týdeníku Der Spiegel reagovat reportér Claas Relotius, když byl konfrontován s důkazy, že si ve svých oceňovaných reportážích právě pro Spiegel často bohapustě vymýšlel. V něčem je to dobově velmi příznačná reakce – útěk od odpovědnosti k diagnóze, zaujímání pozice oběti nebo také oběti. Nemocný člověk nemůže nést vinu za to, jak se jeho nemoc projevuje. Vyčítat Relotiusovi jeho vylhané texty by z toho hlediska mělo být stejně nesmyslné jako vyčítat kašel chorému tuberkulózou. Skandál kolem Relotiuse (komentář mu včera věnoval také kolega Marian Kechlibar) ale skutečně o nějaké nemoci vypovídá, postižený jí ovšem není jenom jeden nepoctivý novinář, ale i širší mediální svět.

Uchu lahodící lži

Hvězdný žurnalista německého Spiegelu Claas Relotius lhal. A tím nemyslíme lež typu „rozhodně jsem se po třetí sklence vína na redakčním večírku nelíbal s Hannelore z účtárny, miláčku můj“. Kdybychom měli kádrovat libovolné odvětví podle banálních nepravd, nezbylo by nám mnoho profesionálů, ani v novinách, ani na kardiologické klinice či čert ví kde. Relotiusův hřích byl ale vážnějšího rázu, dotýkal se jeho integrity coby novináře.

Ve střetu zájmů je podle Transparency International i senátor Valenta

Organizace Transparency International (TI) v pondělí podala na zlínský magistrát podnět k prošetření možného střetu zájmů senátora Iva Valenty (za Soukromníky). Podle organizace Valenta porušuje zákon o střetu zájmů tím, že prostřednictvím jiných společností ovládá regionální televizi TV Brno 1. Valenta toto tvrzení jednoznačně odmítl. TI podala podobný podnět i na premiéra Andreje Babiše (ANO) kvůli údajnému ovládání médií ve skupině Mafra

Beztvará koule v Českém rozhlase

Vlastně se to dalo tušit. René Zavoral odvolal pověřeného šéfredaktora stanice Vltava Petra Fischera, respektive mu neprodloužil smlouvu. Že se to stane, jsem tušil třeba já, protože jsem se shodou okolností byl v létě podívat na zasedání Rady Českého rozhlasu – a byl to zvláštní zážitek.

Proč stejným faktům rozumíme jinak?

Pokud při čtení nebo poslechu ranních zpráv máte pocit, že vás někdo pokládá za idiota, znamená to, že jste dobře integrováni do informačního obrazu světa. Není to vaše chyba, jestliže neumíte rozeznat pravdu od fejku: bude to tím, že na vás již bylo soustavně popracováno. Sdělovací prostředky za to nemohou, že vás mají za idiota, je to jen vedlejší efekt jejich spolehlivého fungování. Představa, že jinak smýšlející smýšlejí jinak jen proto, že nějaké zásadní skutečnosti jim byly záludně utajeny, je přinejmenším naivní.

Evropská média podpořila výzvu na ochranu autorských práv

Zástupci evropských médií podpořili další výzvu, která se týká připravované evropské směrnice o ochraně autorských práv na internetu a má přimět internetové giganty, aby se s médii podělily o část zisků z reklamy. Autorem výzvy je opět zpravodaj francouzské agentury AFP Sammy Ketz, který varuje, že internetové společnosti se snaží chystanou evropskou legislativu změnit ve svůj prospěch tak, aby platby autorům za obsah co nejvíce omezily.

Jsou to čučkaři a plácají. Zeman se tvrdě pustil do BIS a její zprávy. Reportéry Seznamu má za pitomce

Varování českých zpravodajců před ruskými a čínskými špiony se neopírá ani o jeden důkaz, nechal se v pořadu Týden s prezidentem na televizi Barrandov slyšet Miloš Zeman. Ten tvrdě zkritizoval zpravodajskou službu BIS a její výroční zprávu za loňský rok, když pracovníky služby označil za "čučkaře" a přidal, že o ruském a čínském vlivu jen bez doložení "plácá", zatímco BIS naopak selhává v odhalování islámských teroristů na českém území. Argumentoval nedávnou kauzou bývalého pražského imáma obviněného z terorismu.