EDITORIAL Dalibora Balšínka

Věčné války názorových bublin

EDITORIAL Dalibora Balšínka
Věčné války názorových bublin

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Už delší dobu vyzývám členy naší kulturní redakce, která je mimochodem zřejmě jednou z největších v českých časopisech (natož mezi umírajícími deníky), aby napsali něco o veřejných štvanicích – ne nepodobných našim současným kulturním válkám –, které se vedly mezi intelektuálními elitami v předminulém století.

Stálo by za to připomenout, co třeba zažíval Tomáš Garrigue Masaryk, když se vzepřel étosu doby a postavil se proti pravosti Rukopisů. Boj o Rukopisy se stal největší „kulturní válkou“ národního obrození, a kdo jako Masaryk poukazoval na to, že se jedná o falzifikáty, byl označen za zrádce českého národa. V případu Leopolda Hilsnera, Žida obviněného z rituální vraždy, u něhož se nakonec prokázala jeho nevina, to pak zase jeho zastánce Masaryk odnesl během studentských protestů rozbitými okny bytu.

Osobní nevraživost a nenávist mezi německy píšícími spisovateli střední Evropy barvitě popisuje v Životě plném bojů Max Brod, opatrovník díla Franze Kafky. Známé je soužení, kterým si na sklonku života prošel Karel Čapek, jehož atakovali katoličtí – dnes bychom řekli konzervativní – spisovatelé jako Jaroslav Durych nebo Jan Čep, kteří se ale sami později stali obětí veřejné štvanice. Spory, osočování, nenávistné útoky a výhrůžky bujely od moderního věku, ruku v ruce s rostoucí gramotností.

Nástup internetu a sociálních sítí byl oslavován jako krok k větší demokratizaci společnosti, protože usnadnil širokým masám přístup do veřejné debaty. Odpadl „gate keeping“, dosavadní výsada vydavatelů, kteří kontrolovali informační tok.

Jistě, veřejná debata se skutečně demokratizovala, jenže i v těch pro establishment méně příjemných podobách, včetně právě kulturních válek. Do nich se veřejnost pouští především na sociálních sítích, lidé se shlukují do bublin a je zajímavé, že nejaktivnějšími protagonisty těchto bojů jsou lidé v penzijním věku, což má logické vysvětlení.

Chování těch nejagilnějších a nejradikálnějších členů každého názorového proudu přitom vykazuje v podstatě podobné znaky – agresivita, dogmatičnost, omezenost myšlení, vyžadování kategorických postojů, zkratkovitost, heslovitost a nekompromisní ostrakizace těch, kdo si dovolí nesouhlasit.

Tvrdé jádro každého z názorových proudů je přesvědčeno, že stojí na správné straně, té jediné. Kdo a v čem byl blíže pravdě, se však může ukázat vždy až později. Na to ale v digitální době, jejímž imperativem je mít jasný názor hned, bohužel není čas. A právě ten odstup nezbytný pro vzájemné pochopení a porozumění době nám teď nejvíc chybí.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.