Proč máme z daní dotovat elektromobily?
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Na otázku Kde budete šetřit a snižovat ty obrovské schodky státního rozpočtu, do nichž Českou republiku stáhla vláda Andreje Babiše? především koalice Spolu a její lídr Petr Fiala odpovídali: Především omezením všech možných dotací, které stát poskytuje přímo firmám. Ministr financí Zbyněk Stanjura ještě 6. prosince, pár dní před nástupem do vlády, veřejně mluvil o tom, že takových dotací firmám, kde se začne škrtat, je v rozpočtu 105 miliard korun. Nový návrh státního rozpočtu se chystá ministr financí představit na přelomu ledna a února.
Dřív než dlouho ohlašované a slibované škrty dotací nová vláda představila novou dotaci. Bude připlácet soukromým firmám a živnostníkům na pořízení elektromobilu. Chystá na to miliardu korun. Detaily nového dotačního programu představí ministr průmyslu Jozef Síkela začátkem února. Antidotační vláda Petra Fialy startuje své úřadování zřízením zbrusu nové dotace.
Je to přitom přesně ta dotace, na níž je vidět, jak jsou dotace samy o sobě absurdní. Jak křiví trh a zcela nespravedlivě přerozdělují peníze. Právě tou zjevnou nespravedlností přitom onoho 6. prosince ministr financí Stanjura zdůvodňoval zrušení dotací firmám.
O nové dotace na elektromobil bude moci podle představ Fialovy vlády požádat jakákoli firma nebo živnostník, kteří v Česku podnikají aspoň dva roky. To neznamená, že je dostanou všichni. Není to žádná nároková dotace na elektromobil, na niž dosáhne každý. Naopak na ni dosáhnou jen ti, kdo přijdou první. Do chvíle, než se zmíněných 940 milionů korun vyčerpá. Konkrétní výše dotace se vypočítá z rozdílu ceny, o niž je podobná kategorie elektromobilu dražší než vůz se spalovacím motorem. Kromě elektromobilů se bude moci dotace využít i na vůz na vodíkový pohon nebo nákladní elektrokolo.
Velké firmy zaměstnávající 250 až 3000 lidí by měly od státu dostat dotaci až 40 procent rozdílu v ceně. Pokud tedy například cena Škody Kodiaq startuje nyní zhruba na 800 tisících korun a elektromobil téže značky jménem Enyaq na 1,125 milionu korun, je elektrický vůz draží zhruba o 325 tisíc korun. Firma na něj může od státu získat až 130 tisíc korun. Firmy a živnostníci s méně než padesáti zaměstnanci získají až 60 procent ceny. Na uvedeném příkladu škodovek až 195 tisíc korun.
Fialovy dotace na elektroauta vzbuzují víc otázek, než dávají odpovědí o svém smyslu. Proč mají daňoví poplatníci platit firmám pořizování nových elektrických aut ze svého? Proč, když už chce vláda elektromobily dotovat, což je samo o sobě úplně nesmyslné, dává ty dotace firmám? Když už je někoho z veřejných peněz dotovat chce, proč nedá dotace lidem z nižších sociálních vrstev, kteří na nové elektroauto prostě nebudou mít?
Odpověď je dost jednoduchá a pro vládu Petra Fialy nelichotivá. Dotace na elektroauta jsou především dotace pro automobilky. Aby se tím podpořil zájem o elektrovozy, které ony prostě vyrábět musejí, aby splnily své koncernové plány. Škoda Auto právě kvůli plnění statistik elektrických vozů brzdí výrobu těch spalovacích. S vysvětlením, že nejsou čipy. Ty, co jsou, dává do elektrických aut, které si žádá evropská regulace. Ale nějak si je nežádají zákazníci. Takže je potřeba je k nim postrčit dotacemi. Je to fakticky skrytá dotace pro Škodu Auto.
Na první pohled všechny ty miliony lidí a firem, co platí daně, dráždí méně, než když vláda Andreje Babiše kompenzovala Škodovce při výrobě zastavené kvůli nedostatku čipů platy jejich lidí z anticovidového programu. Fialova vláda Škodovce a dalším bude platit přes dotace na elektroauta.
Pěkně se na tom ukazuje, proč velký byznys nemá problémy s tažením za bezuhlíkovou ekonomiku. Dokáže si v ní pro sebe vylobbovat výhody tak, že mu to zisky nesníží, naopak je často může zvýšit. Jak řekl ministr průmyslu Jozef Síkela při odchodu z prvního slyšení v Lánech u Miloše Zemana. „Green New Deal je šance.“ Pro byznysmeny, mezi něž Síkela donedávna patřil a kteří si umějí zařídit výhodu, to šance určitě je. Pro ty, kdo platí daně, z nichž se výhody financují, nikoli.