Komentář Ondřeje Štindla

V zemi smutného Alzáka

Komentář Ondřeje Štindla
V zemi smutného Alzáka

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Centrem Prahy se koncem minulého týden procházel Alzák, figura mimozemšťana z reklam internetového obchodu s elektronikou, známá svým urputně vlezlým projevem, řvavým hlasem, jímž vnucuje výrobky za výhodné ceny. Tenhle Alzák byl ale netypický, smutný a skleslý, koutky úst měl vyčerpaně svěšené, sotva se potácel, ploužil se bez síly, občas se někam zničeně usadil.

Lidi si ho fotili a natáčeli, těch obrázků byly plné sociální sítě. Často měli za to, že nějaký brigádník, který měl pro obchod dělat reklamu v ulicích, trochu přebral a má dost. Ve skutečnosti to byla připravená akce, kostým smutného Alzáka si natáhl a ulicemi v něm procházel umělec Jan Strouhal. Dala by se brát jako příklad angažovaného umění, Strouhal ji včera vysvětloval v rozhovoru pro levicový web Alarm, mluvil o tom, že se na ulicích setkával také s hodně podrážděnými reakcemi, chtěl jí prý upozornit na prázdnotu spotřebitelsky orientovaného života, na to, jak jsou lidé v současném kapitalismu udření a často taky „nalomení“. Podrážděné reakce na svou akci vysvětloval tím, že jsou lidé naučeni a často také vedeni k tomu, aby namířili svůj hněv, nebo dokonce nenávist k zástupným cílům, místo toho, aby je obrátili k tomu podstatnému – samotnému systému. Ta interpretace může znít triviálně, předvídatelně, samotná Strouhalova akce ale, myslím, triviální není. Může nějak zarezonovat i v člověku, který nesdílí ideologii, jíž ji autor vysvětluje. V nějaké hyperbolické zkratce cosi vypovídá o českém dnešku. Alzák je skutečně smutný. 

Posledních několik let přineslo „comeback“ utopií, představ, že je možné vyprojektovat takový společenský řád, který by přinesl spravedlnost, všeobecnou rovnost a pro všechny lidi také jakési naplnění, pocit seberealizace, snad i smysl života. To, co dnes jednotlivce sužuje a trápí, jeho hluboké problémy, jsou v tomhle vidění především důsledek působení vnějších sil, nepříznivého a nespravedlivého okolí. Pokud by se ty neblahé vnější síly nějak odstranily, srovnaly, vytvořily se podmínky, v nichž by každý byl přijímaný způsobem, jímž si být přijímaný přeje, mohl se plně realizovat, ta tíže života by se hodně zmenšila, třeba by i zmizela. Člověk, který vyrostl v dusivé atmosféře mezi kulisami jedné nenaplněné a vylhané utopie, má sklon vnímat takové snění skepticky a s obavami, vnímá možné důsledky takových snah a jejich obvyklé konce. Nechce se mu platit za směřování k iluzi nedosažitelného tím, co by v životě dosáhnout šlo – třeba svobodou, tuší, že ten pro někoho lákavě vykreslený ráj na konci cesty může sloužit především jako odůvodnění zla, k němuž by docházelo v přítomném okamžiku. Slyšet snadno rozeznatelné ozvěny těch dávno diskreditovaných ideologií může být skutečně frustrující.

Lidé jako Jan Strouhal ale mají taky v něčem pravdu. Na vnímání kapitalismu v Česku je nebo aspoň bývalo taky něco utopického. Jako kdyby část veřejnosti k němu vztáhla podobná očekávání, jež byla naučena upínat ke komunistickému ideálu. Společenské zřízení, které lidem přinese štěstí, smysl. To se samozřejmě nestalo a ani stát nemohlo, spotřeba může ledacos zpříjemnit a ledacos zjednodušit, život ale naplní jenom těžko. Současná podoba kapitalismu je jistě v mnohém problematická, ten řád má v sobě zakódováno taky dost nespravedlnosti, jeho velkou předností je, že lidi v něm žijící relativně nechává být, v životě jim překáží opět relativně málo. Za tu vyprázdněnost, „nalomenost“, o které mluví Jan Strouhal, ale podle mě nemůže, řešit ji, vyplnit ji není jaksi v jeho dosahu. Pokud od něj ale někdo očekává právě tohle, není divu, že je Alzák trochu smutný.

24. října 2018