FEJETON Jana Buriana

Můj život s Johnem Calem

FEJETON Jana Buriana
Můj život s Johnem Calem

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

„Jsi duch, la la la la la la la la la...“, to se tak krásně zpívá! Je to vlastně zároveň to jediné, čemu člověk může opravdu porozumět v surrealistickém textu Paris 1919 od Johna Calea, mého nejoblíbenějšího Welšana. Byl teď znovu v Praze a měl jsem to štěstí ho po letech slyšet naživo. Je mu o deset let víc, než mně, a já už nemám moc takových starších přátel, kteří by mi ukazovali cestu a dávali vědět, na co se mám připravit. John Cale, aniž by o tom mohl vědět, to tak dělal odedávna.

V pubertě jsme ho poslouchali ještě ve Velvet Underground, kapele úplně odlišné od všech ostatních, které jsme v šedesátých letech znali. Pak k nám přicházela různá Caleova sólova alba a člověk musel mít štěstí, aby našel někoho, kdo je přivezl z ciziny a nechal mu je přehrát na kazetu. Poslouchal jsem Calea doma, v autě na cestách za koncerty, a při jeho písni Strach jsem se jednou málem naboural. To, že se Caleovi podařilo zůstat svobodný ve světě showbyznysu, mě fascinovalo...

Pak se najednou otevřely hranice, a tak jsme se ženou utratili všechny peníze za návštěvu New Yorku a tam zase za lístky na koncert hudby Johna Calea a Davida Byrnea. Jejich skladby hrál symfonický orchestr. Seděli jsme na balkóně a najednou v lóži deset metrů pod námi John Cale. „Jdi za ním,“ provokovala mě žena, a já jsem šel. Podepsal mi program a já mu řekl: „We are from Czechoslovakia, we love you!“ Usmál se.

Nedlouho poté jsem seděl v Lucerně v první řadě a díval se svému idolu na ruce, když vystupoval sám s klavírem. Možná je to i na některých mých písničkách vidět. Za další rok, když se rozpadlo Československo, jsme se potkali v Arše, kam ho pozval Ondřej Hrab na otvírací koncert společně s tanečníkem Minem Tanakou. Martin Skřivan, který Calea provázel po Praze nás v zákulisí představil. Povídám šibalsky: „Ale my se známe! V New Yorku jsem vám přece říkal: We are from Czechoslovakia, we love you. Ale teď už můžu říct jenom we love you.“ A pak nám někdo udělal společné foto, o čemž starší z nás dvou neměl nejmenší tušení. Já ano, ale otočil jsem se k němu naschvál zády a předstíral, že mě přítomnost mé hvězdy vůbec nevzrušuje. Opak byl pravdou. Tu fotku mám moc rád.

V březnu 2006 slavil John Cale svoje narozeniny znovu v Arše. Na sobě měl sako, kravatu, šortky a tenisky a hrál jako o život. Poslouchal jsem, zíral jsem a říkal si: „Tohle si člověk může dovolit, když je mu šedesát čtyři!“ A zase jsem zatoužil být jako on.
A teď je mu už osmdesát jedna a zpíval v Arše jako pánbůh. Na jeho mohutném barytonu se čas nijak nepodepsal. Stál nasvícen s rozcuchanými vlasy s růžovým přelivem, hrál na klávesy nebo vydával syrové zvuky na elektrickou kytaru a nic se nezměnilo. Stáří bylo pro tento večer poraženo. Jel jsem tramvají z koncertu a říkal si, že když se takováhle hudba dá dělat v jednaosmdesáti, netřeba se bát budoucnosti. Jen aby nám všem přálo zdraví.

A ještě než jsem stačil vystoupit, uhnízdil se mi v hlavě znovu ten jeho starý song, i když ho tentokrát nezpíval: „Jsi duch, la la la la la la la la la...“

 

4. března 2023