KRITICKÁ TEORIE RASY

Francouzská kuchyně je rasistická. Teorie se zjevila na známé univerzitě

KRITICKÁ TEORIE RASY
Francouzská kuchyně je rasistická. Teorie se zjevila na známé univerzitě

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Francouzská gastronomie je svou podstatou rasistická a nejen ona. Francouzská kuchyně totiž ovlivňuje stravování řady dalších zemí, i ty tak nejsou bez viny. Totalitní kritická teorie rasy rychle bují i na západoevropských univerzitách. Na kulinářství ji nyní aplikovala a na právnické fakultě slavného Institutu politických studií v Paříži (Sciences Po) ji u příležitosti „intenzivního doktorandského týdne“ nyní přednesla Mathilda Cohenová. Informoval o tom deník Le Figaro.

„Francouzské jídlo je často představováno jako národní rituál, kterého se mohou účastnit všichni občané bez rozdílu,“ uvedla na semináři výzkumná pracovnice Národního centra vědeckého výzkumu CNRS (největší francouzské výzkumná instituce - pozn. red) a také lektorka na University of Connecticut ve Spojených státech Mathilda Cohenová. Tak tomu ale podle ní není. „Stravovací návyky jsou formovány standardy bílých vyšších středních tříd," tvrdí Cohenová, která aplikuje tzv. teorii kritické rasy na francouzskou a potažmo "bílou" evropskou kuchyni.

Bělošské jídlo se podle ní může podílet na utvrzování bělošství jako dominantní rasové identity. Problém vidí už na straně školních jídelen v 19. století, které podle ní zavedly bělošské a křesťanské standardy. Říká, že i francouzská státní příslušnost byla udělována na základě „bílé performace" zahrnující i stravovací návyky. "Jedli koloniální správci rýži nebo chléb? Jedli na zemi nebo u stolu?," táže se Cohenová. Podle ní je tato historická rasová kulinářská nadřazenost nyní petrifikována v právu. „Právo přispívá k marginalizaci rasových a etnologických menšin tím, že uděluje bílé francouzské kultuře potravin status privilegované a zákonně chráněné stravy,“ prohlásila výzkumnice.

Informace o přednášce vzbudila na sociálních sítích i mezi akademiky a politiky další rozruch. Například republikánský poslanec Eric Ciotti lituje, že Sciences Po, škola, kterou "absolvoval, kdysi otevřená a vynikající, nyní učí domorodé, rasistické a naprosto klamné teorie."

Institut politických studií, na který se už tento rok snesla velká kritika kvůli cenzuře a tomu, že je ovládán spojenectvím radikální levice a islámu, se brání a tvrdí, že nepodporuje „žádnou konkrétní teorii nebo myšlenkový směr.“