Umět pít a řídit
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Občanští demokraté o sobě chtějí dát vědět, že jsou strana bránící svobodu proti represi. Nejen strana konzervativní, která chrání základní hodnoty jako rodinu a vlastenectví před progresivistickým rozkladem. Je to jistě reakce na Piráty, kteří s nimi soupeří o stejné voliče. Řada z nich může mít z jejich uvolněného stylu vystupování pocit, že oni jsou těmi skutečně autentickými obránci svobody. Byť jejich reálné chování, kdy už prosazovali hned několik prolomení svobody od advokátního tajemství přes šmírování prázdných bytů po elektroměry v Praze, vypadá jinak.
Ochranu svobody chce ODS prezentovat na uvolnění pravidel pro alkohol za volantem. Navrhuje, aby 0,5 promile, což prakticky znamená jedno pivo desítku nebo sklenku vína před jízdou, bylo zákonem tolerováno. Argumentuje tím, že deset zemí s nejméně dopravními nehodami v Evropě toleruje určitou míru alkoholu za volantem. Ve většině případů 0,5 promile. Velká Británie dokonce 0,8 promile.
Mapa tolerance určitého množství alkoholu za volantem má tvrdou dělicí linii mezi západem a východem Evropy. Skleničku vína nebo piva před jízdou si mohou dát řidiči ve všech členských zemích Evropské unie s výjimkou Česka, Maďarska a Slovenska. „Jsme přesvědčeni, že naši občané jsou stejně zodpovědní a stejně zvládnou takovou toleranci jako občané jiných zemí v Evropě a že není žádný důvod, abychom tuto míru svobody, která se pojí s odpovědností, našim lidem neumožnili. Není žádný důvod pro to, aby člověk, který si dá po obědě malé pivo, nemohl pak usednout za volant,“ říká předseda ODS Petr Fiala. Tvrdě proti okamžitě vystartoval Adam Vojtěch, ministr zdravotnictví za Babišovo hnutí.
Ten spor symbolizuje rozdíl mezi kontrolorským, paternalistickým, byrokratickým, občanům co nejvíc na dávkách rozdávajícím babišovským státem, kde se Šéf stará o blahobyt lidí, a malým, ale silným státem, který dá jen základní pravidla a infrastrukturu a lidem nechá prostor ke svobodě a odpovědnosti, jaký by chtěla prosazovat ODS. Má Petr Fiala pravdu, že jsme schopni civilizovaně pít a přitom řídit? Že máme disciplínu dát si tu skleničku jednu, a ne dvě?
Za pokus to stojí. S benevolencí k malému množství alkoholu by ale zároveň mělo přijít přitvrzení při vyšším než tolerovaném množství. Tu většina zemí v Evropě má. To je ta svoboda a odpovědnost.
Poměry v jednotlivých evropských zemích se ale velmi těžko srovnávají. Přístup k alkoholu i volantu je kulturně-civilizační záležitost. Jedna věc je, kolik průměrný obyvatel v různých zemích vypije alkoholu za rok. V tom jsme skutečně podle studie Světové zdravotnické organizace z roku 2015 hned za Litevci, Rumuny, Maďary a spolu se Slováky na prvních místech Unie. Množství vypitého alkoholu roste směrem na východ. Země severní a jižní Evropy se mezi sebou naopak na žebříčku proplétají. Portugalci pijí víc než Finové. Francouzi víc než Dánové. Na jihu Evropy je přitom alkohol volně dostupný a je součástí každodennosti. Na severu je přístup k němu omezován. Ve Francii nebo ve Španělsku je běžné dát si sklenku vína každý den k obědu, ale nenarazíte tady na opilce. Těch jsou naopak při každé příležitosti k oslavě plné Helsinky a Kodaň. Průměrný Francouz mimochodem vypije jen o 0,8 litru alkoholu méně než Čech. Pije ale jinak. Kultury vína, piva a vodky jsou jiné civilizace.
Celkový počet nehod, jímž argumentuje ODS, není sám o sobě podstatný. Důležitější je, na kolika nehodách má podíl alkohol za volantem. A tady není rozdíl mezi zeměmi, kde se jedna sklenka toleruje a kde ne. Viz Alcohol-Related Road Casualties in Official Crash Statistics. V Rakousku se alkohol podílel na 5,8 procenta, v Německu na 9,4 procenta smrtelných nehod. Ve Francii na 30,8 procenta. U nás na 13,5 procenta. V Británii, kde se toleruje 0,8 promile, jen na 13,1 procenta. Samotná tolerance alkoholu za volantem o počtu mrtvých nerozhoduje. Rozhoduje svoboda a odpovědnost uznat, kdy je člověk schopný si za ten volant sednout.