Vláda zjistila, že bez uhlí nastanou výpadky elektřiny. Vyvlastňování je znovu na stole
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Do poslední chvíli nevěděli investoři a provozovatele elektráren na čem jsou. V prosinci prošla sněmovnou novela energetického zákona lex OZE 3, která kromě jiného z rozhodnutí ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) mění podporu slíbenou provozovatelům zelených zdrojů. Echo opakovaně poukazovalo na to, že vláda neřeší stále více nebezpečnou situaci v energetice, a neudělala nic pro to, aby se rychle stavěly plynové zdroje, které mají prý nahradit uhlí. A opakovaně se snažila zlehčovat situaci s tím, že uhlí ani v těch nejkrizovějších scénářích nepotřebujeme. Třeba v tzv. superkritickém scénáři exministra Jozefa Síkely. Letos ale i každoroční zpráva ČEPS opatrně upozorňuje na to, že situace není dobrá. A nyní, na konci roku, ministr průmyslu konečně předložil legislativu, která má uhlí a plyn řešit. A přiznává tak, že jinak nebude možné zajistit spolehlivé dodávky elektřiny pro domácnosti a průmyslu.
Ministr průmyslu Lukáš Vlček (ODS) už v listopadu tvrdil, že do konce ledna prý předloží zákon nazvaný „lex plyn“, který by měl urychlit schvalování a následnou výstavbu paroplynových elektráren s výkonem nad 100 MW. A stalo se, legislativu těsně před Vánoci poslancům předložil. A co hlavně, netýká se jen rychlejší výstavby plynových elektráren, ale i uhlí. Tedy dosud nezodpovězené otázky, co dál s uhelnými elektrárnami, jejichž výkon v současnosti nelze nahradit, ale zároveň se kvůli drahým povolenkám a už ne tak vysokým cenám elektřiny na trhu nevyplácí je provozovat.
V důvodové zprávě k materiálu resort průmyslu uvádí, že „navrhovaná právní úprava energetického zákona reaguje na situaci na energetickém trhu, která vyžaduje přijmout opatření zajišťující energetickou bezpečnost ČR. Opatření by měla zahrnovat zajištění stability a spolehlivé dodávky energie pro spotřebitele a podniky.“ Ovšem samozřejmě nechybí věta o tom, že musí být „splněny požadavky na udržitelný energetický systém, v souladu s klimatickými závazky, k nimž se ČR zavázala v rámci plnění cílů EU v oblasti klimatu a energetiky do roku 2030 a dosažení klimatické neutrality do roku 2050“.
Realitou je, že na uhlí u nás stále funguje více než polovina všech energetik. A co se celkově výroby energie z uhlí týče, zhruba 40 procent elektřiny pochází z uhlí, u tepla je to dokonce 50 procent. Původní plány počítaly s tím, že od uhlí v energetice Česko odejde v roce 2038. Pak se z toho stal rok 2033. Pak začala energetická skupina Sev.en Pavla Tykače upozorňovat na to, že vzhledem ke ztrátové výrobě by mohly elektrárny Chvaletice a Počerady a uhelné lomy Vršany a ČSA zavřít už příští rok.
Tzv. uhelný spread a jeho výhled, tedy to, jak elektrárnám vychází ekonomika, se ale v průběhu roku proměňuje. Proto není jasné, jak budou provozovatelé elektráren dále postupovat. Tykač nedávno uvedl, že jeho Sev.en počká s konečným rozhodnutím na to, jak se k útlumu uhlí a veřejné podpoře pro ztrátovou výrobu uhelných elektráren postaví příští vláda.
Vláda už dříve chtěla do zákona vložit pojistky a způsoby, které by vlastníky uhelných elektráren donutily k tomu, aby je nezavírali. Na stole proto byly nápady na „vyvlastňování“ jejich podniků a následné dotování. Které nám navíc musí schválit Evropská komise, protože v minulých letech jsme si možnost kapacitních plateb nevyjednali. Toho všeho se týkaly pozměňovací návrhy ke zmíněné novele lex OZE 3. Nakonec ale neprošly a ministerstvo průmyslu tehdy uvádělo, že chce přijít s vlastním řešením.
Zákaz ukončení výroby
„Nejistota ohledně cen elektřiny a emisních povolenek může vést provozovatele elektráren k rychlému uzavírání jejich provozu, což by mohlo ohrozit pokrytí spotřeby elektřiny a provozní nároky elektrizační soustavy. Návrh v této souvislosti zavádí nové povinnosti držitelům licence na výrobu elektřiny při zajištění provozu elektrizační soustavy v období transformace tohoto sektoru (...) Upravují se také některá ustanovení zákona ohledně vyvlastnění,“ uvádí se v nově předložené novele. Takže je to tu znovu.
Novela ukládá výrobci elektřiny povinnost oznámit záměr přerušit nebo ukončit výrobu v elektrárně s instalovaným výkonem 100 MW a více připojené na napěťové hladině 110 kV a výše a zakazuje mu ukončit výrobu dříve než 11 měsíců poté, co ministerstvu průmyslu, energetickému regulátorovi (ERÚ) a provozovateli přenosové soustavy ČEPS oznámil svůj záměr.
A ERÚ pak „v případě naléhavé potřeby a ve veřejném zájmu“ bude moci uložit provozovateli elektrárny povinnost vyrábět elektřinu i nadále, je-li to nezbytné pro zajištění bezpečného a spolehlivého provozu elektrizační soustavy. Což vyhodnotí ČEPS. A pokud stávající vlastník elektrárny odmítne pokračovat s provozem, ERÚ „uloží povinnost jinému držiteli licence“.
A kdo a jak to zaplatí? „Výrobce elektřiny, kterému byla uložena povinnost výroby elektřiny nad rámec licence, má právo na úhradu prokazatelné ztráty, pokud tržní příjem z výroby elektřiny nad rámec licence nepokrývá náklady na výkon této činnosti, a přiměřeného zisku. Energetický regulační úřad stanoví výši úhrady prokazatelné ztráty a přiměřeného zisku nebo způsob výpočtu prokazatelné ztráty a přiměřeného zisku a postup jejich úhrady,“ uvádí se v návrhu.
Prokazatelnou ztrátu a přiměřený zisk uhradí provozovateli elektrárny ČEPS. A náklady mají pokrýt ceny za systémové služby (slouží k zajištění neustálé rovnováhy mezi výrobou a spotřebou elektřiny), které platí lidé v cenách elektřiny. Takže platba za ně by jistě vzrostla. Stále ale není jasné, jak by se vyplácela podpora, když nemáme vyjednané zmíněné kapacitní platby u Evropské komise. Na rozdíl od nás, Němci či Poláci to v roce 2018 prozíravě vyřešili.
Druhou věcí, na kterou novela reaguje, je právě to, že uhlí má v energetice jakožto záložní, stabilní zdroj nahrazovat plyn. Ale nic se pro to zatím nedělo a neděje a projekty mají zpoždění, protože jejich investoři nevědí, na co mohou spoléhat a jak se k nim stát zachová. Proto návrh zákona mluví o zjednodušování povolovacích procesů a odstranění administrativních překážek. Mělo by to tedy znamenat zkrácení lhůt pro vydávání povolení a omezení možností odvolávat se proti úředním rozhodnutí.
Na konci důvodové zprávy resort průmyslu uvádí, že by bylo dobré, aby zákon, respektive novela zákona, začala platit o srpna příštího roku. A to i přes to, že právní předpisy nabývají obecně účinnosti k lednu či červenci. Důvodem má být to, že novela nesmí nabýt účinnosti dříve než předchozí novela energetického zákona lex OZE 3.