Knihovna Želivského kláštera

Jako žádná jiná

Knihovna Želivského kláštera
Jako žádná jiná

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Vzácné staré knihy se v rámci historických klášterních areálů uchovávají zpravidla v majestátních knihovnách z vyřezávaného masivního dřeva. Klášter Želiv je však čestnou výjimkou.

Uchovat a rozvinout

„Kláštery bývaly historicky centry vzdělanosti, kde se rodily nové myšlenky. V případě Želivu může být důkazem kostel od Santiniho, který musel ve své době působit velmi odvážným dojmem. Myslím, že želivští bratři si uvědomují, že klášter může i v jednadvacátém století promlouvat k lidem jinak než jen prostřednictvím víry, například architekturou demonstrující, že církev není uzavřená v nějakých barokních představách o světě,“ říká ke své nejčerstvější realizaci známý český architekt Jan Šépka. „A co dělalo klášter klášterem, byla vždy knihovna.“

Prakticky kolem každého projektu s podpisem Jana Šépky je vždy povyk. Čtyřiapadesátiletý architekt a pedagog totiž vždy přichází s neotřelými nápady, které odborná veřejnost chválí, většinová veřejnost si k nim ale zpravidla hledá cestu jen obtížně. K projektu rekonstrukce historické knihovny kláštera Želiv nedaleko Humpolce se Jan Šépka společně s kolegy (a svými bývalými studenty na Fakultě architektury ČVUT v Praze) Janem Bártou a Markem Fischerem dostal díky svým bohatým zkušenostem s památkami. Loni například Šépka dokončil nový výstavní sál v podkroví Arcidiecézního muzea Olomouc, který před lety kompletně zrekonstruoval (v rámci již rozpadlého ateliéru HŠH), i novou budovu galerie a dílen v areálu pardubických Automatických mlýnů, který nyní dokonce vyznamenal klub Za starou Prahu jako ukázkový vstup soudobé architektury do historického prostředí.

Když se Jana Šépky zeptáte, co ho na práci s památkami nejvíc zajímá, odpoví, že primárně možnost navazovat na stávající hodnoty, které je potřeba respektovat a uchovat, zároveň však je prý potřeba nebát se modernosti a s její pomocí tyto hodnoty dále rozvíjet. „Je to jako balancování na provazu, kdy víte, že nechcete spadnout, současně ale chcete předvést nějaký mimořádný výkon,“ zdůvodňuje to architekt.

Repliku nechceme

K odvaze v případě želivské knihovny architekty povzbuzovali i sami klienti, premonstrátští bratři. Z jejího původního vybavení se nedochovalo nic, vše v padesátých letech vyházeli komunisté, když z kláštera zřídili internační tábor. Bratři nyní žádné repliky podle fotografií vyrábět nechtěli. Východiskem návrhu Jana Šépky, Marka Fischera a Jana Bárty se staly samy principy konstrukce a gravitace. Autoři přišli se skladebným systémem betonových podpěr a ocelových polic, k jehož sestavení není potřeba žádných kotev ani šroubů. Betonové bloky byly zhotoveny s příměsí štěrku a kamínků z řeky Želivky protékající kolem kláštera. Tento architektonický otisk místa přinesl specifickou, nedokonalou strukturu betonu. Celkový náboj a síla nové knihovny nicméně spočívá v přímočarosti konstrukce, pro kterou stačí jen dva základní prvky ve dvou základních materiálech. Nic navíc.

A protože regály drží pohromadě pouze gravitace, tíha knih se projevuje značným prohnutím ocelových plechů polic – návštěvník v tom může spatřit určitou metaforu „váhy“ vzdělanosti. Prohnutí je nejzjevnější u dlouhého stolu pro prezentaci nejcennějších knih, jehož monumentálnost rovněž stojí na totální minimalizaci materiálu a konstrukce: osmimetrová ocelová deska leží jen na dvou betonových nohách. Stůl působí spíš jako oltář. A náhoda není ani to, že je na něm zrovna třináct knih pod poklopy, jako by šlo o pokrmy připravené na sváteční tabuli. Architekti tím skrytě odkazují na nádhernou klášterní jídelnu přímo pod knihovnou a tím i poslední večeři.

Želivská knihovna mohla vzniknout jen díky odvaze ze strany investorů i architektů pustit se do originálního a svým způsobem i radikálního řešení, které je v tomto kontextu velmi nezvyklé. Napomáhá rozvíjení různých architektonických přístupů a názorů, které se ostatně prolínají celým historickým areálem želivského kláštera.