Racionalita, hravost, zranitelnost, jak se baví zlatá mládež a z Márquezovy pozůstalosti
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Racionalita, hravost, zranitelnost
Vratislav Karel Novák byl sochař, tvůrce autorského šperku a pedagog. Jeho dílo přesahuje hranice jednotlivých oborů, a představuje tak svébytný fenomén v českém umění od 60. let 20. století. Geometrická racionalita konstruktivismu se u něj prolíná s ironičností, tvrdost kovu a skla se zranitelnou smyslností lidského těla.
V. K. Novák – Stále v pohybu, GASK, Kutná Hora, do 8. 9. 2024.
Imaginace Petra Nikla
Ústřední obrazový soubor příbramské výstavy Petra Nikla obsahuje obrazce vytvořené samovolným propíjením tuše, inkoustu a kávy na rýžovém papíru. Ty mohou svou symetričností evokovat cokoli, například obrovitý hmyz, noční motýly – můry, které symbolicky promlouvají o nejasném vztahu mezi vědomím a nevědomím umělce.
Petr Nikl – Můry, Galerie Františka Drtikola, Příbram, do 12. 5. 2024.
Komplexní dějiny Slovenska
Dějiny Slovenska jsou dějinami území, které tvoří současnou Slovenskou republiku. Jan Rychlík sleduje historii tohoto území od úplných počátků. Jádrem knihy jsou však kapitoly o moderních dějinách Slovenska. Autor publikace má české i slovenské občanství a jako přímý účastník byl i u jednání o rozdělení společného státu.
Jan Rychlík a kol.: Dějiny Slovenska, Vyšehrad, 672 str.
Čtyři století jedné rodiny
Usedlost se odehrává na jednom místě, ale v různých dobách. Žena, která zdědila rodinné stavení s pozemky, k nim nemá příliš silný vztah. Ale jak chodí po vsi, na každém kroku ji někdo poznává. Pochází zkrátka odsud, z místa, kam v 17. století přišel vysloužilý voják Matts a založil první políčko.
Maria Turtschaninoff: Usedlost, přeložila Marie Voslářová, Argo, 344 str.
Jak se baví zlatá mládež
Partička znuděných zbohatlíků produkuje videa, na nichž umírají lidé v přímém přenosu. Ačkoli se skutky zlaté mládeže nepodařilo vyšetřit, po mnoha letech se jako přízrak zjevuje mstitel, který bere spravedlnost do svých rukou. Bohatí páni v nejlepších letech obklopení luxusem zpočátku nechápou, co se děje, brzy jim ale vše začne docházet…
Lukáš Havlas: Kreténi, Pointa, 120 str.
Z Márquezovy pozůstalosti
Každý rok se Ana Magdalena plaví na ostrov k hrobu své matky. Tyto cesty se stanou neodolatelnou pozvánkou k tomu, aby se na jednu noc v roce stala někým jiným. Je šťastně vdaná a rozhodně nemá důvod rozbíjet svět, který sdílí se svým mužem a dětmi. A přesto se vydává na cestu za náhodným milencem…
Gabriel García Márquez: Uvidíme se v srpnu, přeložila Blanka Stárková, Odeon, 96 str.
Pro dětského diváka
Autorská inscenace kladenského Lampionu o nedůvěře dospělých k dětskému kouzelnému světu. Rodina s malými dětmi se přestěhuje do starého domu na vesnici. Místní prostředí podněcuje dětskou fantazii, v jejímž světě pak snadno dochází k zázrakům. Zvládnou je dospělí zkrotit? A budou vůbec chtít?
Jiří Ondra a kol.: Krotitelé zázraků, divadlo Lampion, Kladno, premiéra: 28. 3. 2024.
O vrtkavosti osudu
Albeeho hra Koza aneb Kdo je Sylvie? je kus výsostně provokativní – nikoli pouze svou zápletkou, ale především tím, jak rozpracováním na první pohled absurdní a temně komické situace vyvolává otázky, které s dotěrností a vervou znejistí naše představy o lásce, toleranci a rodině.
Edward Albee: Koza aneb Kdo je Sylvie?, Divadlo bez zábradlí, Praha, premiéra: 28. 3. 2024.