VÝPADEK NA TRATI

Problém na železnicích. Vlaky nabírají zpoždění, některé ani nevyjely, oznámily České dráhy

VÝPADEK NA TRATI
Problém na železnicích. Vlaky nabírají zpoždění, některé ani nevyjely, oznámily České dráhy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Železniční provoz na koridorových tratích v České republice od sobotního rána komplikuje rozsáhlý výpadek zabezpečovacího zařízení. Provoz je omezen v dálkové i regionální dopravě. Vlaky nabírají zpoždění. Na síti X o tom informovaly České dráhy (ČD).

„Správa železnic intenzivně pracuje na nápravě,“ uvedl dopravce. Na hlavních koridorech je nainstalovaný evropský zabezpečovací systém ETCS, jeho zavádění v ČR začalo letos. Podle webu ČD mohou mít spoje zpoždění až hodinu, některé osobní vlaky vůbec nevyjely. „Z důvodu výpadku zabezpečovacího zařízení je od ranních hodin omezen provoz vlaků na koridorových tratích a spoje nabírají zpoždění,“ uvedly České dráhy na síti X.

„Prosíme cestující, aby sledovali naše webové stránky nebo aplikaci Můj vlak, kde aktualizujeme informace k mimořádné události,“ dodaly České dráhy. Podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky je příčinou nefunkční GSM-R signál, který spravuje externí dodavatel.

Přechod na ETCS začal na koridorech v Česku od letošního 1. ledna. Nejprve to bylo na trati Česká Třebová – Olomouc – Přerov, poté Břeclav – Bohumín, následně Česká Třebová – Břeclav a nakonec Praha-Běchovice – Česká Třebová. Po výpadku ETCS musely ráno vlaky na těchto koridorech z bezpečnostních důvodu preventivně zastavit. „To je také hlavní příčinou aktuálních zpoždění. Postupně se přešlo na původní zabezpečovací systém, který fungoval před letošním 1. lednem. Nyní se tedy vlaky rozjíždějí, zatímco externí dodavatel signálu GSM-R na opravě intenzivně pracuje,“ řekl Kavka.

„Zpoždění vlaků by měla být během dopoledne už jen minimální,“ podotkl Kavka. Problémy se týkají pouze koridorů s ETCS, na ostatních tratích komplikace nejsou. Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Spolu s lokomotivami se instaluje také do tratí. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že systémem do roku 2030 vybaví dalších 4000 kilometrů tratí, což si vyžádá investice zhruba 32 miliard korun. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha – České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun – Plzeň – Cheb a do roku 2030 na celé tuzemské síti TEN-T, což jsou páteřní železnice evropského významu.

 

zdb

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

15. března 2025