PRODEJE ELEKTROAUT

Dotace došly, co bude dál. Těžká cesta k elektromobilitě těžce zkouší trh s auty

PRODEJE ELEKTROAUT
Dotace došly, co bude dál. Těžká cesta k elektromobilitě těžce zkouší trh s auty

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Přechod automobilového průmyslu na elektromobilitu nadále drhne. Zatímco zájem o elektromobily mezi spotřebiteli roste, podíl těchto vozidel na celkovém trhu zůstává i přes úsilí politiků zatím nízký. Nová a nová čísla navíc ukazují, že k růstu přispívají především finanční dotace a pobídky, bez nichž by se aktuální úroveň zájmu zřejmě udržela jen stěží.

Podle Svazu dovozců automobilů počet registrovaných elektromobilů v Česku do září meziročně vzrostl o 42,5 procent, přičemž klíčovou roli sehrál program Záruka Elektromobility, který poskytl finanční podporu firmám a podnikatelům. Tato iniciativa však dosáhla svého finančního limitu, což vzbuzuje otázky ohledně udržitelnosti poptávky. „Od spuštění programu jsme přijali více než 1 300 žádostí o financování s dotací,“ sdělila Hana Kernová z Raiffeisen – Leasing. „Nyní, když jsou finance vyčerpány, bude zajímavé sledovat, jak se trh zachová,“ dodala.

Propouštění a stagnace dodavatelského sektoru

Problémy však pociťují zejména dodavatelé součástek pro automobilový průmysl. Analýza Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) uvádí, že od roku 2020 zaniklo v tomto sektoru 86 tisíc pracovních míst. Předpoklady, že je nahradí pozice spojené s výrobou elektromobilů, se zatím nenaplnily. V první polovině roku 2024 oznámily evropské dodavatelské společnosti propuštění 32 tisíc zaměstnanců, což přesahuje čísla z nejhoršího období pandemie.

„Stojíme na kritickém rozcestí, kde nejde jen o dosažení emisních cílů, ale také o zachování pracovních míst a konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu,“ varuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAP. Podle něj současné podmínky a hrozby sankcí v miliardových částkách ohrožují pozici evropských firem vůči globálním konkurentům. „Pokud chceme snížení emisí brát vážně, musíme vytvořit konkurenceschopné podmínky,“ dodal.

Nedostatečně rozvinutá síť a technologická závislost

Transformace na elektromobilitu přináší výzvy i v podobě chybějící infrastruktury a technologických kapacit. CLEPA upozorňuje, že evropský dodavatelský řetězec elektromobilů roste příliš pomalu a nedokáže kompenzovat ztráty způsobené útlumem výroby vozů se spalovacími motory. Podle Benjamina Kriegera, generálního tajemníka CLEPA, je klíčové přijmout „technologickou otevřenost v emisních normách CO2 a posílit ekonomickou a technologickou nezávislost Evropy“.

Výzvou zůstávají i čínští výrobci, kteří představují vážnou konkurenci. „Evropské společnosti musí projít restrukturalizací, aby byly schopny odolávat tlaku cenově a technologicky vyspělých čínských exportérů,“ zaznívá z analýz.

Naděje a obavy spotřebitelů

Zájem spotřebitelů o elektromobily podporují zejména dotace a dostupnost výhodných finančních nabídek. Průzkumy ukazují, že nejdůležitějšími faktory pro pořízení elektromobilu jsou cena, dojezd a rychlost nabíjení. Přestože poptávka roste, stále se z většiny koncentruje na firemní flotily, které tvoří 75 procent všech registrací nových elektromobilů. „Bez dotací by poptávka byla zcela jiná,“ přiznává Jaroslav Kumbera z Raiffeisen – Leasing.

Navzdory rostoucímu zájmu zůstává otázkou, zda bude současná infrastruktura a ekonomické podmínky stačit na to, aby se elektromobilita stala skutečnou alternativou spalovacích motorů. Vývoj bude záviset na politické a ekonomické podpoře, kterou mohou nové a stávající evropské projekty poskytnout.

Pro budoucnost sektoru je zásadní rychlá adaptace a posílení inovací. V opačném případě hrozí, že Evropa ztratí své vedoucí postavení v automobilovém průmyslu a bude čelit hlubší ekonomické krizi. „Regulační změny jsou nevyhnutelné, pokud chceme urychlit transformaci a zároveň ochránit pracovní místa,“ uzavírá Krieger.

Klíčové dotace

Různé formy dotací a pobídek mnozí označují za klíčový motivační prvek. Stalo se totiž v minulosti i ve státech západní Evropy, že zájem o elektromobily dramaticky spadl v momentě, kdy vlády pobídky zrušily nebo omezily. Příkladem bylo například Německo.

Podle Petzla je pořád problémem především vyšší pořizovací cena, ale také tlaky na rychlý přechod k „zelenějším“ druhům pohonu. „Jsme přesvědčeni, že v současné fázi je systémová podpora čisté mobility ze strany vlád nadále nezbytná. Velmi dobrým příkladem je pozitivní opatření ministra Stanjury, konkrétně snížení daňové zátěže zaměstnance využívající služební vůz i pro osobní cesty,“ sdělil deníku Echo24.

Další překážkou je i to, že pobídky jsou často směřované primárně na firmy. „V podmínkách České republiky, kdy zhruba dvě třetiny vozidel jsou registrovány na firmy a v případě elektromobilů je to až 90 procent, rozumím tomu, že úvahy o pobídkách směřují zejména na tento segment,“ míní Petzl. Podle něj by ale bylo dobré i to, kdyby stát nezapomínal na běžné občany, třeba majitele domů se solárními panely.

S Petzlem částečně souhlasí generální ředitel české Kia Arnošt Barna. „Dotace na nákup elektromobilu je v této oblasti naprosto zásadní. Rychlejší rozvoj elektromobility na západních trzích byl mnohdy dán právě tím, že místní vlády nákup elektromobilů podpořily, a to většinou částkami mezi 100 a 300 tisíci korunami na jeden kus,“ uvedl pro Echo24.

jhr

10. listopadu 2024