Vraždění je práce pro vrahy
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Někdy je člověk rád, když se zmýlí. Například já. Před několika týdny jsem na síti viděl trailer osmidílné minisérie Ripley z produkce Netflixu a ptal se: Proč? Vypadal docela elegantně, ale stejně. Měl jsem z něj dojem dalšího projevu snahy vytěžit něco z kdysi známé značky, která už byla vytěžená do poslední mrtě, bezradnosti streamovacích společností a velkých studií, pro něž je čím dál obtížnější přijít s něčím původním a novým. Literární předloha minisérie navíc byla dvakrát zpracována na ploše celovečerního filmu, vyprávět stejný příběh v osmi plus minus hodinových dílech mi připadalo jako symptom další nemoci současné audiovizuální zábavy – protahování sérií daleko za nutnou mez, aby při sledování divák zabil hodně času a projevilo se to v příslušných metrikách. Všechny tyhle moje předtuchy se ukázaly jako pomýlené. Ripley je vzácný úkaz – promyšlené dílo, v němž forma koresponduje s obsahem, tvůrci vědí, co chtějí, a dokážou přesně toho dosáhnout.
Minisérie Ripley je adaptace literární předlohy Patricie Highsmithové (1921–1995), známé autorky napínavých příběhů o zločinu, dámy trochu složitější a zřejmě ne zrovna příjemné povahy, v jejích prózách se to ale projevovalo šťastným způsobem. Byly to za vlasy přitažené morbidní historky, napsané ale s citem pro vyjádření psychologie postav, nezřídka všelijak vychýlené. Kromě napětí dokázala Highsmithová účinně evokovat tíseň, klaustrofobii, nezadržitelnost, s níž se hrdina řítí do průšvihu, její líčení jsou často chladná a potměšilá, snad až mizantropicky, napětí balancuje na hranici grotesky.
Podle próz Patricie Highsmithové vznikla řada filmů kolísavé kvality, k těm nejlepším patří Hitchcockovi Cizinci ve vlaku. V posledních letech vznikl ne moc povedený erotický thriller Hluboká voda s Benem Affleckem a Anou de Armas nebo opět ne moc dobrá Smrt v labyrintu (2014) s Viggem Mortensenem a Kirsten Dunstovou. Nejpopulárnějším dílem Patricie Highsmihové byla série knih o Tomovi Ripleym, Američanovi přesídlivšímu do Evropy, muži vybraného vkusu a znalci umění a také chladném manipulátorovi, který čas od času někoho zabije a vůbec má prsty v ledasčem. Minisérie Ripley vychází z knihy Talentovaný pan Ripley, v níž Highsmithová svého antihrdinu uvedla. Stejnou předlohu počátkem šedesátých let výborně zfilmoval francouzský režisér René Clément pod názvem V plném slunci, Ripleyho v tom snímku hrál mladý Alain Delon, obsazený vlastně proti typu – ikonický krasavec v roli vraha motivovaného také závistí a mindráky. A tutéž knihu natočil před pětadvaceti lety britský režisér Anthony Minghella s Mattem Damonem a Judem Lawem, příběh se pokusil ozvláštnit ne úplně přesvědčivou a dost lacině působící empatií vůči protagonistovi-vrahounovi, dalšímu chudáčkovi, který potřebuje jenom trochu lásky, italské exteriéry ukázal s pohlednicovou velkolepostí. Dvakrát byla zfilmována i kniha Ripleyho hra, v níž padouch manipuluje k vraždění smrtelně nemocného muže, první adaptaci natočil Wim Wenders (Americký přítel), druhou italská režisérka Liliana Cavaniová, v hlavní roli v ní s typickým gustem trhá kulisy John Malkovich.
Minisérii Ripley napsal a režíroval Steve Zaillian, zkušený hollywoodský scenárista (například Schindlerův seznam, Gangy v New Yorku, Moneyball, Irčan a další), pro HBO před devíti lety natočil výbornou minisérii Jedna noc. Při adaptování Highsmithové se nevydal cestou nějaké úporné aktualizace, snahy udělat Ripleyho nějakým způsobem dnešního a pokud možno hlasitě se k dnešku vyjadřujícího. Jeho Ripley může na první pohled působit až archaicky. Odehrává se na začátku šedesátých let, natočený je černobíle, vyprávěný je ve volném tempu a s velkým zaujetím pro detail, ale distancovaně a bez velkých emocí, spíš s klinickou popisností. Zní v něm dobová hudba a v obraze se objevuje množství dobových rekvizit, o Ripleym se ale nedá říct, že to je retro, chybí mu k tomu totiž základní ingredience – nostalgie. Místo ní je Ripleyho příběh podáván – v souladu s duchem předlohy – se značnou zlomyslností a někdy také jakousi ztišenou a nenápadnou groteskností.
Tíseň místo krásy
Tom Ripley (Andrew Scott) je kriminálník menšího formátu, podvodně a s pomocí zfalšovaných dokumentů z lidí tahá peníze. Žije v New Yorku, začíná mu tam hořet půda pod nohama, jako na zavolanou se ale objeví soukromý detektiv. Ripleyho totiž shání loďař Greenleaf (Kenneth Lonergan), otec jeho spolužáka z Princetonu, má pro něj velkorysou nabídku. Jeho syn se už roky fláká v Itálii a hraje si tam na malíře, mamince se po něm stýská. Greenleaf proto Ripleymu zaplatí štědrý honorář a náklady, když se za dávným kamarádem vypraví a přesvědčí ho, aby se vrátil domů. Ripley pochopitelně přijímá, zastihne Dickieho (Johnny Flynn) v idylickém jihoitalském městečku Atrani, kde žije s přítelkyní Marge (Dakota Fanningová), jež má taky umělecké ambice – pokouší se psát. Ripley se s dvojicí sblíží, na jeho jednání je ale od počátku něco unikavého a snad i plánovitého – vycítil možnost zbavit se problémů a vůbec svého starého života tím, že se stane někým jiným. Bude to ale vyžadovat chladnokrevnost, bezohlednost, pevné nervy a hodně velké štěstí.
Zaillianova minisérie je vyprávěná stylem, který evokuje krásu – velice elegantně aranžované černobílé záběry (kameru měl na starosti uznávaný Robert Elswitt, v dřívějších dobách častý spolupracovník Paula Thomase Andersona) a spektakulární italské exteriéry a ikonické lokace (Pantheon, Via Appia, Benátky a další). Neskládají ale dohromady oslnivě krásnou kulisu Ripleyho zločinů, ale spíš stísňující krajinu, v níž se odevšad někdo dívá, a když už ne lidé, tak aspoň sochy, kde ta dávná historie na člověka spíš padá, než aby ho povznášela. V opakovaných záběrech na autobus přijíždějící po romantické silničce k Atrani se zdůrazňuje, že ten autobus jede na pokraji propasti. A podobně i Ripley je téměř v každé scéně krůček od pádu a prozrazení, musí improvizovat, vynalézavě lhát, na jeho plánu je něco troufalého i zoufalého. Není to chladný génius, spíš člověk smýkaný nějakou nepotlačitelnou potřebou, kvůli níž se někdy musí chovat jako kamikadze, sám sebe dostávat do zdánlivě beznadějných situací, z nichž se pak složitě a někdy taky inspirovaně dostává.
V Zaillianově Ripleym jsou dvě scény vražd, nekulminují ale samotným násilným skutkem, ale dlouhými a studeně detailními popisy zahlazování stop a zbavování se těla, kdy v každém okamžiku může hrozit prozrazení, Ripley jde cestou mnohých pokusů a omylů, na ledacos zapomene a pak to musí napravovat, improvizovat. Vraždění je v Ripleym práce pro vrahy – doslova. Stejně jako je vysilující dvojí život, který vyžaduje být neustále ve střehu, kalkulovat možné scénáře, neprořeknout se. Zaillian a jeho tým to ale nevykreslují s nějakou horečnou adrenalinovou bezprostředností, ale spíš s odtažitým chladem, vnímavostí vůči groteskní a trapné dimenzi zobrazovaného. Protože jejich Ripley je taky trapný, někdy spíš usnažený človíček než hrozivý démon.
Není v tom ohledu ojedinělý. Svět minisérie Ripley je plný různých podfukářů a přetvařujících se lidí, kteří se jím všelijak pinoží. Lokální mafiáni a podvodníci, kteří vycítí, když někde potkají kolegu, podivní recepční a neohrabaní policajti, jejichž ústředí působí značně kafkovsky. Dickie, stejně jako Ripley oproti předchozím adaptacím i knize výrazně starší, pán středního věku, který si po všech těch letech nepřestal dětinsky namlouvat, že by se mohl stát umělcem. A všechny ty drobné i větší podvody – vůči druhým i vůči sobě – Zaillianův Ripley ukazuje s jakousi potměšilou důkladností.
Králem těch podvodníků je titulní hrdina, Andrew Scott ho hraje skvěle, bez nějaké psychologizace a snahy odhalit jeho niternou motivaci, prapříčinu, jež způsobila, že se stal tím, kým je. Je to génius nápodoby, co potřebuje, to se naučí velice rychle. Možná předstírá i to, že ho Dickie tělesně přitahuje, aby ho zmanipuloval, protože z jeho strany cítí podobný zájem. Třeba umí skvěle napodobovat právě proto, že je uvnitř naprosto prázdný, a žádná skutečná individualita tak nestojí v cestě jeho předstírání. Snad jedinou emoci projevuje v konfrontaci s velkým uměním, s Caravaggiovými obrazy. Ne proto, že ten malíř byl taky vrah, ale že v nich vidí otisk čehosi neopakovatelného a nenapodobitelného, co přesahuje Ripleyho imitátorské schopnosti a je antitezí prázdnoty, která se uvnitř antihrdiny rozprostírá.
A v tomhle ohledu se Zaillianova minisérie možná dneška přece jenom dotýká, ukazuje Ripleyho jako extrémní příklad snahy uniknout ze sebe sama do nějaké role, již pro sebe sám zkonstruoval. Chce v ní být přijatý, proto je odhodlaný jít v tom až do krajnosti. A může dosáhnout všeho, co chtěl, trochu trapný ale bude napořád.