Výpisky z deníků, časopisů a knih

Jako zombie

Výpisky z deníků, časopisů a knih
Jako zombie

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na přehlídkách uměleckých profesí, jako jsou Čeští lvi anebo Oscaři, můžete získat body příslušně progresivním politickým proslovem, ale kupodivu – no, vlastně to tak divné není – u diváků a nakonec i u profesionálů bodují filmy, které se opírají o trvalejší hodnoty než o poslední woke posedlost. Takový trhák jako Oppenheimer nezískal hlavního Oscara desítky let. A u nás „favorizovanému“ filmu Úsvit nepomohl k sošce ani výskyt intersex dítěte. Ale není to proto, že by se neziskově-nátlakový komplex nesnažil.

Tak se podívejme. Časopis Rolling Stone, který ještě existuje, před pár týdny přinesl článek Jak Hollywood vyrábí nový narativ změny klimatu. Článek jmenuje příklady dosavadní tvorby, nejoblíbenějším autorčiným je epizoda seriálu Ted Lasso, kde fotbalový tým protestuje na hřišti vůči svému fosilnímu korporátnímu sponzorovi (pro jistotu fiktivnímu Air Dubai). Další příklad obsahuje postavu bojující za navrácení půdy americkým indiánům, a to už vidíme, že jakýkoli progresivní politický cíl je vlastně klima.

Autorka zcela bezelstně – protože si myslí, že to tak má být – popisuje, jak různí ideologové, nátlakové skupiny a firmy (kvůli ESG) prosazují, aby se do filmové a televizní produkce pasírovalo klima. Podle jedněch aktivistů „jen tři procenta filmových a televizních scénářů v letech 2016 až 2020 obsahovala termíny související s klimatem“, ale to se má změnit. Organizace třeba pomáhají scenáristům, „dávají jim nástroje“ v podobě tipů a znalostí. Funguje to, protože studia na to mají lidi, třeba NBCUniversal má „ředitelku pro udržitelný obsah a partnerství“. Cílem je „normalizovat udržitelnost na plátně, ať už to znamená, že postavy jezdí v elektroautech, anebo je celá zápletka zasvěcena klimatickému problému“.

Jedna z jmenovaných neziskovek zřejmě usoudila, že známý Bechdelův test feminističnosti filmů není dost primitivní, a tak přišla s modifikovaným Bechdelovým-Wallaceovým testem klimatičnosti filmů. Aplikuje ho na realistické filmy ze současnosti a blízké budoucnosti a spočívá ve dvou otázkách (Protože Bechdelův test s třemi otázkami byl moc komplikovaný): Existuje ve světě filmu změna klimatu? A uvědomuje si ji nějaká postava?

Tým vědců, který vedl „Dr. Matthew Schneider-Mayerson“, se ujal náročného úkolu otestování filmů nominovaných na letošního Oscara. Z jednatřiceti snímků jich pod kritéria hodnocení spadalo třináct; Zóna zájmu jako historický film mezi nimi nebyla. Ale z těch třinácti jich dvacet tři procent (tedy tři) testem prošlo! Barbie uspěla, Anatomie pádu ne. Je to vyloženě promeškaná příležitost, vždyť stačilo tak málo, v zápletce třeba hraje roli tání sněhu.

Česká vláda vzkázala zemědělcům, že jim chtěla přidat dvě miliardy, ale když si nedokážou odpustit vyklápění hnoje na ulici, tak nepřidá. Ještě uvidíme, jak vážně byla tato lekce míněna. Podobný efekt je k vidění v USA. Dolní komora Kongresu projednává zákon, jenž zakazuje sociální sítě a aplikace „pod vlivem čínské komunistické strany“, tedy v praxi TikTok. Číňané mají šest měsíců na to, aby ho prodali, nebo v USA zavřeli krám (tímto procesem prošla třeba seznamovací aplikace Grindr a dál funguje). Nová studená válka je v plném proudu.

TikTok reagoval tak, že vyzval přes mobil každého svého uživatele, ať zatelefonuje svému kongresmanovi (hned mu na základě geolokace dodal jméno a telefon) a protestuje proti tomu, že chtějí „zakázat TikTok“. A ti se činili. Tím ovšem čínská firma podezření vůči sobě – že dělá ze svých uživatelů bezmyšlenkovité zombie, manipuluje je a může politicky zneužívat – nerozptýlila, ale právě naopak. Ve výboru pro obchod prošel návrh jednomyslně.

Jeden republikán ovšem zákon nepodporuje, a to Donald Trump. Nedávno se udobřil s investorem Jeffem Yassem, jehož politická organizace Club for Growth Trumpovi v minulosti oponovala. Yass vlastní v ByteDance, majiteli TikToku, podíl o hodnotě 33 miliard dolarů. Trump potřebuje peníze na kampaň a na své prohrané soudy. A už se proti zákonu veřejně vyjádřil.

Pro kongresové republikány to bude zajímavý oříšek. Pro republikánské voliče ne. Loni došlo k jednomu z největších spontánních spotřebitelských bojkotů v historii, když konzervativci přestali pít pivo Bud poté, co pivovar vyrukoval v reklamě s odpudivou transgender osobou. Akcie klesly o dvacet procent. Načež se Trump pivovaru bůhvíproč zastal. Jeho věrní ho neopustili. Jako zombie.

14. března 2024