KULTURNÍ TIPY

Odvážná rozhodnutí, umanuté snahy a obrazy krajin

KULTURNÍ TIPY
Odvážná rozhodnutí, umanuté snahy a obrazy krajin

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Veď mě dál, cestičko, stezko

Je to radost, projednou mít možnost zahlédnout mezi profesionálními výkony v kinech, které dopadly líp nebo hůř, něco tak vlastně roztomile absurdního a přitom srdečného, jako je celovečerní dokument o nejvyšších českých horách. Nazvaný ovšem prostě Krkonoše, vždyť k čemu kudrlinky. Vznikl loni a je to práce amatérů (už to je hodno ocenění, dotlačit film do kin není jen tak). I obsah je zřejmý: je to dokumentovaný inscenovaný pochod po horách a jejich známých i méně očividných místech, prokládaný rozhovory s odborníky o geologickém stáří a složení hor, o jejich fauně i flóře a ovšem o kulturních zásazích člověka do krajiny a historii jeho soužití s nimi. Mimořádný zážitek slibuje už trailer, postavený na tom, že věty z průvodcovského komentáře jsou v něm utnuty před svým koncem, takže pozbývají pointy. Snad takový humor je vlastní celému filmu.

Krkonoše
Režie, hudba, střih, zvuk: Viktor Kuna
Scénář: Martin Král
Kamera: Martin Král, Viktor Kuna
103 minut. V kinech od 19. listopadu.

Krakonoš se prochází po svém panství ve filmu Krkonoše - Dechhor Viktor Kuna

A co když naskočí červená?

V létě to bude pětapadesát let od premiéry jedné ze zlomových her divadla Semafor Jonáš a tingltangl. Tehdy po odchodu některých důležitých tváří souboru (Waldemara Matušky nebo Miroslava Horníčka) vznikla vlastně z nouze, přičemž přivedla na scénu Jiřího Šlitra, držícího se do té doby ve skladatelském ústraní. Na scéně v Jonášovi vystupovali dva: jednak Suchý a Šlitr pod svými jmény, jednak oba jako komik Jonáš a jeho pianista. Výsledek byl sled písní a víceméně improvizovaných dialogů. Je to tedy hra úzce svázaná s poetikou svých autorů. Sice od té doby vzniklo několik amatérských i profesionálních verzí v jiných divadlech, přesto každé nové nastudování vzbuzuje rozpaky, jak asi může dopadnout. Nejnověji v pražském Divadelním spolku Kašpar v Celetné, zvlášť když je inzerováno spojením „uctivý remake“. Bude to omyl zúčastněných, anebo se zadaří?

Jiří Suchý – Jiří Šlitr: Jonáš a tingltangl
Režie: Jakub Špalek
Dramaturgie: Lenka Bočková
Výprava: Radka Josková
Choreografie: Michaela Váňová
Hrají: Petr Lněnička (Jonáš), Zdeněk Dočekal (Piano), Adéla Petřeková (Dívka vlevo), Veronika Němcová (Dívka vpravo) a další.
Premiéra v Divadle v Celetné 20. ledna, nejbližší reprízy 10. a 18. února.

Detail pianisty (Zdeněk Dočekal) ze zkoušky hry Jonáš a tingltangl - Michal Hladík / Divadelní spolek Kašpar

Dozvuky přírodních scenerií

Malba krajin zřejmě nepatří mezi výraz, který by u současné veřejnosti a výtvarníků byl vnímán jako moderní, vrcholný či preferovaný. Pojí se s ní anachronismus nebo kýč, vždyť malba za posledních sto let přece urazila kus cesty jinam. A tak může překvapit, že výstava Krajina nabízí jiný pohled na taková nebo podobná přesvědčení. Jednačtyřicet tvůrců na ní představuje své malby, vyjádření pohledu obrazu na krajinu kolem sebe. A jsou to ovšem niterné vazby: „Krajina je pro mne vším. Vracím se do ní, nebo se ji spíše snažím neopouštět, abych viděl věci a svět s odstupem a nadhledem,“ říká Marek Slavík. Jeho kolega Tomáš Honz kontruje: „Když ji maluju, maluju sebe, a když se na ni díváte, díváte se taky na kus sebe.“ A Ivana Mrázková vyznání završuje: „Malíř stojí pohlcen tím vším a pod tíhou touhy se stává zprostředkovatelem toho, čím už dávno je.“

Výstava Krajina je k vidění v pražské Nové galerii ve dnech 25. ledna až 3. března. Vernisáž proběhne 25. ledna od 19:00.
www.novagalerie.cz

Krajina od Marka Slavíka - Nová galerie, archiv

Přelez, přeskoč nebo podlez

Próz zaznamenávajících vzpomínky a osudy emigrantů ze zemí bývalé Jugoslávie buď na válku, nebo na potloukání se novými zeměmi, do nichž se rozhodli před konfliktem utéct, už v tuzemsku vyšlo dost. Román Alena Meškoviče Ukulele Jam však předvádí něco ještě jiného: popisuje mezičas. Je o osudech bosenské muslimské rodiny, která před válkou utekla do Chorvatska a přežívá v tamním utečeneckém lágru. Sžívá se s výlučným prostředím a dalšími utečenci, přátelí se s nimi. Jenže do času: válka se znovu blíží a rodina se musí rozhodnout, zda vyrazí znovu, ještě dál. Tento stav vůle zůstat na Balkáně a doufat, že válečné klopýtání se zarazí za humny, je mezi českými překlady nový. Autor románu Alen Mešković se narodil v Bosně, přes dvacet let ale žije v Dánsku. Ukulele Jam je jeho první román, vloni vyšlo jeho pokračování Enmandstelt (Stan pro jednoho).

Mešković Alen: Ukulele Jam
Překlad: Markéta Kliková
V roce 2016 vydalo nakladatelství Argo. 368 s. 398 Kč.

19. ledna 2017