Vychází první díl komiksů, libretistou je Čuňas

Legendy o Magorovi. Příklady, jaké mají být

Vychází první díl komiksů, libretistou je Čuňas
Legendy o Magorovi. Příklady, jaké mají být

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Až se začne houfněji referovat o prvním a prozatím jediném díle z plánované série komiksů Legendy o Magorovi, a vzhledem k proslulosti jeho hrdiny Ivana Martina Jirouse se začne, bude poutavé sledovat začátky těchto ohlasů. Dílo, k němuž se budou vztahovat, totiž patří k těm zřídkavým, jejichž titul nesází na metaforu, hříčku ani není zavádějící, nýbrž vyjadřuje přesně to, čeho se lze četbou dobrat. A tak poctivé recenze možná začnou vysvětlením, měly by jím začít, co za žánr pozapomenutá legenda vlastně je a jaká má pravidla. (Ostatně první recenze dílka, jejím autorem je Jiří Peňás, stála právě na takovém výkladu.) Tři sekvence z Magorova naditého života prověří, jak moc jsou novináři vzdělaní, opisují ze stejných zdrojů anebo od sebe navzájem. Titulkovou zkouškou autoři komiksu, libretista František Čuňas Stárek a výtvarník Marian Cingroš, vlastně dostáli Magorovu odkazu trhat společnost z pohodlí a sledovat její reakci.

Přesto základním výrazem jejich komiksu není naléhavá a přísná linka Magorova života a díla, nýbrž ta groteskní. Legenda neboli hagiografie představovala životy a skutky světců i vliv, jaký měly na společnost. Dávala fazonu orálním výtvorům, které o světcích spontánně kolovaly, a měla za úkol vhodným a srozumitelným písemným i obrazovým výrazivem zprostředkovat tyto příběhy především nevzdělaným vrstvám a upevňovat v nich křesťanskou víru. V druhé půli 20. století život málokterého našince splňuje nároky takového žánru, notabene ve společnosti, jež se zřekla Boha, uvěřila v ideál angažovaného občanství a převrátila naruby základní tón své kultury z vážného v ironický.

Dostát takové kombinaci může životopis Václava Havla, Karla Kryla – nebo právě Ivana Jirouse. Ten nezastíral své křesťanské založení ani zřetelné názory, za něž byl trestán, takže na lidi s adekvátním hodnotovým žebříčkem by měl působit příkladně. Zároveň kolem Magorova života kolovalo bezpočet historek, jimž se jeho přítel Čuňas rozhodl dát „finální“ tvar. Zvoleným titulem i žánrem tedy scenárista od titulní strany dokazuje, že zná, o čem píše. Také černobílé kresby evokují staré žánry, působí jako dobrodružné seriály z Komety. Přitom jsou bohatší, kombinují i fotografie, uvěřitelně zachycují Magorův fyzický rozpad pod vlivem vypitého alkoholu a zařazují osvěživé zcizující prvky vedoucí za linku příběhu (hozený jídelní talíř se promění v létající talíř proudící vesmírem).

Celek skládají povídky, rozvedenější anekdoty s pointami jasnými předem (ale prozrazovat tady je nebudeme), jež pojednávají o Magorových poutích: nejprv o cestě do Humpolce v 70. letech, strávené náročným neúspěšným autostopem, následně o cestě do Ameriky na bohemistickou konferenci „smíření tří předrevolučních proudů české literatury“ v dubnu 1990 a do třetice o dva roky později k okresnímu soudu do Chomutova na rehabilitaci za tehdy deset let starý a ovšem nespravedlivý odsudek skupiny undergroundu. Magor je v nich zachycen jako stále vypitější a nezvladatelnější živel, jenž dlouho zůstává sám a přestávají mu rozumět i přátelé. Nakonec ale strhne lidi na svou stranu a ti dělají, co po nich žádá. Má dar a touhu střetávat se a pobývat s aktuální spodinou společnosti, nejprv disidenty, později v Americe s chudými evropskými emigranty a lumpy z podsvětí a nakonec s děvkami a pasáky v pražských bordelech.

Předložené zkazky ovšem tvoří podklad zobrazení podivuhodného rozvlnění evropských dějin 20. století. Někdejší střízlivé „máničky“, jimž při autostopu žádný našinec nezastavil, poslušen sloganů státní propagandy, která muže s dlouhými vlasy označila za nepřátele státu, se po revoluci proměnily ve vysoké kádry, podezřelé při vstupu do laciné hospody od saka a od pohledu. Někdejší útočiště se stalo cizí zemí, jenom Magor zůstal. A tak ten, jenž kdysi marně stopoval kraksny a hrozilo mu vězení, je nakonec proti své vůli opilý unášen luxusním fárem k soudu, aby byl osvobozen. Budiž, třebaže oba autoři používají k zobrazení takového světa i seprané pentle. Třeba jediný Čech, ochotný zastavit stopujícímu Magorovi, je starý a zbožný někdejší městský trafikant, který projíždí na koňském voze naloženém fůrou sena. Tak prý vypadalo dobro. Jenže v takových sekvencích je svět černobílý právě tak, jak ho chtěli mít kdysi komunisti.

František Čuňas Stárek a Marian Cingroš: Legendy o Magorovi I. Vydalo nakladatelství Pulchra v roce 2015. 120 s. 229 Kč.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

1. května 2015