ČEZ plánuje v příštích letech generální opravu elektrárny Orlík
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Energetická společnost ČEZ plánuje v letech 2017 až 2021 generální opravu strojů vodní elektrárny Orlík. Součástí projektu by mohla být i výměna dvou Kaplanových turbín za Francisovy. ČTK to řekl mluvčí pro obnovitelné zdroje společnosti ČEZ Martin Schreier. Orlík, jehož stavba byla dokončena před 55 lety, je největší vodní elektrárnou v Česku. Ročně vyrobí více než 200 milionů kWh elektřiny.
„Vedle vodních elektráren na Lipně a Hněvkovicích je Orlík jedním ze zdrojů schopných rychlého najetí, které slouží k takzvanému podání napětí elektrárně Temelín při případném black-outu,“ uvedl Schreier. Dodal, že celkový výkon vodní elektrárny Orlík je 364 MW.
Nádrž na rozhraní Jihočeského a Středočeského kraje zadržuje největší objem vody v zemi. Celkový objem Orlíku je 716 milionů metrů krychlových vody. To je více než dvojnásobné množství, které zadržuje lipenská nádrž.
„Hlavní přínos Orlíku je v tom, že se jedná o největší zásobárnu vody pro případy sucha. Tento efekt byl velmi výrazně vidět v suchých rocích 2003 a především v roce 2015. Tehdy byl průtok na dolní Vltavě a dolním Labi významným způsobem nadlepšován právě z vodního díla Orlík,“ řekl ČTK Hugo Roldán z Povodí Vltavy.
Právě loni na Orlíku poklesla hladina až o osm metrů proti normálu.
„Dlouhodobě do nádrže přitékalo výrazně méně vody, než odtékalo. A přesně s tím se v návrhu stavby tohoto vodního díla počítalo, tedy že se bude v době dlouhodobého sucha prázdnit. Tento provozní stav byl loni neobvyklý, protože k němu dochází zřídka, avšak rozhodně nebyl neočekávaný,“ řekl Roldán.
Podle něj nelze předpovídat, jak dlouho bude orlická nádrž sloužit. Životnost přehrady není dopředu omezena na určitý počet let a závisí spíš na její údržbě a modernizaci. „Za určitých předpokladů se úvahy o provozu po dobu minimálně dalších 55 let jeví optimisticky,“ dodal.