Supermarkety elektromobilům věří, staví nabíjecí stanice
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Přestože prodeje elektromobilů v České republice nejsou tak vysoké, jak se očekávalo, supermarkety v jejich budoucnost věří a budují u svých obchodů nabíjecí stanice. Nejnověji začala stanice u svých supermarketů budovat společnost Lidl, již loni s provozem dobíjecích stanic pro elektromobily a elektrokola začala společnost BILLA. Právě nedostatek míst pro dobití je přitom jedna z největších nevýhod elektrovozů, která mnoho lidí od koupě dosud odrazovala.
Ke konci loňského roku v Česku fungovalo již 280 dobíjecích míst pro elektromobily, 143 čerpadel na CNG, jedna plnící stanice na LNG a od roku 2009 je v provozu jediná plnicí stanice čistého vodíku v Neratovicích, která byla vybudována v rámci pilotního projektu. Je určena pro plnění autobusu a pro využití pro osobní automobily je její tlak nedostačující. Mapu nabíjecích stanic i s jejích otevíracími hodinami provozuje například server hybrid.cz.
Údaje z roku 2016 uvádějí, že v Česku jezdí 992 elektromobilů. Největší zastoupení má BMW (236), Peugeot a Citroën (212), VW (161), následovaný Nissanem (156) a Teslou (126). Hybridních vozidel bylo registrováno zhruba 3750. Vedle toho v Česku jezdí 15.500 aut na CNG.
Dotační plán má zpoždění
Na stavbu dobíjecích stanic mohou majitelé získat dotaci. Plán na podporu budování sítí dobíjecích stanic a čerpadel alternativních paliv v objemu až 1,25 miliardy korun má ovšem v současnosti již zhruba půlroční zpoždění. Důvodem je stále neukončená notifikace EU ohledně veřejné podpory.
Záměr počítá s rozdělením 800 a 900 milionů korun na podporu budování nabíjecích a rychlonabíjecích stanic pro elektromobily, 100 milionů korun na budování stanic CNG, až 100 milionů na stanice LNG a 100 až 150 milionů na rozvoj sítě vodíkových plnících stanic. Dotační programy měly běžet zhruba dva roky a plánovaná infrastruktura měla být hotová do pěti let.
Vedle plánované podpory rozvoje infrastruktury již fungují programy na pořízení ekologických vozidel v gesci ministerstev průmyslu a obchodu a pro místní rozvoj a ministerstva životního prostředí.