budoucnost autodopravy

Supermarkety elektromobilům věří, staví nabíjecí stanice

budoucnost autodopravy
Supermarkety elektromobilům věří, staví nabíjecí stanice

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Přestože prodeje elektromobilů v České republice nejsou tak vysoké, jak se očekávalo, supermarkety v jejich budoucnost věří a budují u svých obchodů nabíjecí stanice. Nejnověji začala stanice u svých supermarketů budovat společnost Lidl, již loni s provozem dobíjecích stanic pro elektromobily a elektrokola začala společnost BILLA. Právě nedostatek míst pro dobití je přitom jedna z největších nevýhod elektrovozů, která mnoho lidí od koupě dosud odrazovala.

Ke konci loňského roku v Česku fungovalo již 280 dobíjecích míst pro elektromobily, 143 čerpadel na CNG, jedna plnící stanice na LNG a od roku 2009 je v provozu jediná plnicí stanice čistého vodíku v Neratovicích, která byla vybudována v rámci pilotního projektu. Je určena pro plnění autobusu a pro využití pro osobní automobily je její tlak nedostačující. Mapu nabíjecích stanic i s jejích otevíracími hodinami provozuje například server hybrid.cz.

Údaje z roku 2016 uvádějí, že v Česku jezdí 992 elektromobilů. Největší zastoupení má BMW (236), Peugeot a Citroën (212), VW (161), následovaný Nissanem (156) a Teslou (126). Hybridních vozidel bylo registrováno zhruba 3750. Vedle toho v Česku jezdí 15.500 aut na CNG.

Dotační plán má zpoždění

Na stavbu dobíjecích stanic mohou majitelé získat dotaci. Plán na podporu budování sítí dobíjecích stanic a čerpadel alternativních paliv v objemu až 1,25 miliardy korun má ovšem v současnosti již zhruba půlroční zpoždění. Důvodem je stále neukončená notifikace EU ohledně veřejné podpory.

Záměr počítá s rozdělením 800 a 900 milionů korun na podporu budování nabíjecích a rychlonabíjecích stanic pro elektromobily, 100 milionů korun na budování stanic CNG, až 100 milionů na stanice LNG a 100 až 150 milionů na rozvoj sítě vodíkových plnících stanic. Dotační programy měly běžet zhruba dva roky a plánovaná infrastruktura měla být hotová do pěti let.

Vedle plánované podpory rozvoje infrastruktury již fungují programy na pořízení ekologických vozidel v gesci ministerstev průmyslu a obchodu a pro místní rozvoj a ministerstva životního prostředí.

ILUSTRAČNÍ FOTO: - SHUTTERSTOCK

 

mhEcho24, ČTK