Britové hledají spojence. Chtějí v Černém moři chránit export ukrajinského obilí
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Britské válečné lodě by mohly být vyslány do Černého moře, kde by vytvořily koridor pro vývoz ukrajinského obilí. Svět se v posledních týdnech kvůli ruské invazi obává nedostatku potravin. Problémem je především zaminované okolí ukrajinských přístavů. Británie by chtěla vytvořit takzvanou koalici ochotných, takže by při vytváření koridoru mohly pomoci i další země, hovoří se o Egyptu či Litvě.
Britská média informují o tom, že tamní vláda začala vyjednávat s některými zeměmi o vytvoření takzvané koalice ochotných, která by do Černého moře vyslala své lodě. Ty by pomáhaly udržovat koridor pro vývoz ukrajinského obilí. Mezi možnými spojenci, kteří by se do akce mohli zapojit, je mimo jiné Litva, uvádí The Independent.
O koridoru pro vývoz obilovin hovořil litevský ministr zahraničí Gabrielius Landsbergis s šéfkou britské diplomacie Liz Trussovou. Na jeho provozu by se měly podílet některé země NATO, ale také státy, které jsou na dodávkách obilovin z Ukrajiny existenčně závislé, například Egypt. Taková operace by ale vyžadovala i zpřístupnění nyní zaminovaného oděského přístavu a Ukrajině by bylo třeba dodat dalekonosné zbraně, kterými by mohla bránit své pobřeží a lodě před útoky ruského námořnictva, napsaly The Times.
Britský list ale zároveň s odvoláním na vyjádření nejmenovaného západního diplomata uvedl, že ustavení koridoru pro vývoz obilovin po moři je nepředstavitelné bez souhlasu Ruska. „Pokoušet se o to bez ruského souhlasu znamená zvýšit riziko možného incidentu,“ řekl. Klíčovým problémem jsou ale především miny, které jsou rozmístěny v okolí přístavů a které de facto brání vyplutí lodí. Prostor by tak musel být bezpodmínečně odminován.
Část zásob obilovin se Ukrajina pokouší s pomocí dalších zemí vyvézt například po železnici. Například český státní železniční nákladní dopravce ČD Cargo odvezl první vlak s kukuřicí z Ukrajiny do německého přístavu Brake. Do exportu ukrajinského obilí se zapojila i nákladní divize německých drah DB Cargo.
Ukrajina má ve svých silech zásoby v podobě milionů tun obilí a vzhledem k blížící se sklizni, která se očekává za pět až šest týdnů, řeší akutní problém, jak je vyprázdnit. Pokud se jí to nepodaří, nebude mít sklizeň kam uskladnit. Kvůli blokádě ukrajinských přístavů stoupají i ceny obilí na světových trzích a mezinárodní organizace včetně OSN varují, že nedostatek potravin může způsobit hladomor.
Válka zablokovala vývoz ukrajinského obilí přes černomořské přístavy, čímž znemožnila dodávky pro země od Somálska po Egypt. Tyto problémy, ke kterým se přidává i horké počasí a sucho, což zhoršuje kvalitu sklizně v jiných částech světa, způsobily citelný růst cen. Obilí se tak nyní prodává téměř za rekordní částky, což zvyšuje riziko hladu v částech Blízkého východu a Severní Afriky.