PODPORA ELEKTROMOBILŮ

Dotační orgie. Vláda podpoří firmy při nákupu elektromobilů

PODPORA ELEKTROMOBILŮ
Dotační orgie. Vláda podpoří firmy při nákupu elektromobilů

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Stát začne firmám a živnostníkům dotovat nákupy elektromobilů. Padnout na to má necelá miliarda korun, což je nejvyšší částka poskytnutá právě na pořízení elektrovozů. Dotační program se má spustit za necelý měsíc. V minulosti prohlásil exministr průmyslu Karel Havlíček, že do roku 2030 stát podpoří elektromobilitu celkem 34 miliardami korun. Na výhody elektromobilů se však snáší i kritika z řad odborné veřejnosti, kdy šetření životního prostředí lze více docílit s pohonem na alternativní nebo plynná paliva.

Podle zjištění Hospodářských novin by dotační částka měla dosáhnout 940 milionů korun. Žádat o ni mohou firmy a osoby samostatně výdělečně činné, které podnikají v České republice nejméně dva roky. Částka by měla pokrýt nákup až 4 550 elektromobilů a dalších 300 milionů korun má jít do výstavby 1500 nabíjecích bodů.

Dotace připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu, které po exšéfovi resortu Karlu Havlíčkovi (ANO) převzal kandidát hnutí STAN Jozef Síkela. Podrobnosti by měly být firmám a živnostníkům známy nejpozději v únoru.

Stát chce kromě elektromobilů podpořit také vozy na vodíkový pohon nebo nákladní elektrokola. HN také uvádějí, že se podpora bude vypočítávat z rozdílu mezi cenou auta s ekologickým pohonem a s cenou vozu se spalovacím motorem. Větší firmy od 250 až do 3000 zaměstnanců mohou dostat dotaci až v hodnotě 40 procent rozdílu. Menší společnosti do 50 pracovníků mohou dostat příspěvek až na 60 procent rozdílu.

Že stát bude více podporovat elektromobilitu nastínil v listopadu loňského roku tehdejší ministr průmyslu Karel Havlíček. Ten totiž na veletrhu e-Salon uvedl, že stát do roku 2030 podpoří rozvoj elektromobility celkem 34 miliardami korun. Většina prostředků ale má jít do infrastruktury, jako je rozvoj dobíjecích stanic.

Havlíček také počítal s tím, že stát bude elektromobily podporovat i nepřímo. Tedy že se vytvoří kvóty pro nákup elektromobilů ve státní správě. „Na přelomu roku by měl odstartovat dotační program na nákup elektrických vozů pro podnikatele. Financovaný bude z Národního plánu obnovy,“ řekl tehdy Havlíček k dotacím pro elektroauta.

Česká republika je v současné době na dvacátém místě v rámci prodeje elektromobilů v Evropě. Stále je však daleko větší zájem o hybridní vozy.

Před přílišným tlakem politiků k elektromobilitě varuje i část odborné veřejnosti. V minulosti totiž k Evropské komisi zamířily otevřené dopisy vědců a odborníků, kteří varují před stávajícími studiemi o výčtu skleníkových plynů z provozu elektromobilů. Podle nich je totiž dosavadní vzorec chybný a ve výsledku by elektromobily nemusely klima ochránit. Naopak by došlo k růstu emisí.

V prvním otevřeném dopise z 17. června se podepsalo na 171 odborníků a vědců z celé Evropy. Mezi signatáři jsou i dva čeští zástupci z Českého vysokého učení technického v Praze – profesor Jan Macek a docent Oldřich Vítek. Vědci v dopise vyzývají Evropskou komisi, aby navrhla další právní předpisy pro ochranu klimatu z oboru dopravy, které by byly technologicky neutrální a primárně vycházely z kritérií udržitelnosti a reálnosti ke snížení emisí skleníkových plynů. „My, níže podepsaní jsme přesvědčeni o tom, že plánované změny ve směrnicích o zdanění energie, regulace CO2 u osobních automobilů a těžkých nákladních vozidel, tyto body nedostatečně řeší,“ uvádějí vědci. Více jsme psali zde.

 

, lsu

10. ledna 2022