Dotační orgie. Vláda podpoří firmy při nákupu elektromobilů
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Stát začne firmám a živnostníkům dotovat nákupy elektromobilů. Padnout na to má necelá miliarda korun, což je nejvyšší částka poskytnutá právě na pořízení elektrovozů. Dotační program se má spustit za necelý měsíc. V minulosti prohlásil exministr průmyslu Karel Havlíček, že do roku 2030 stát podpoří elektromobilitu celkem 34 miliardami korun. Na výhody elektromobilů se však snáší i kritika z řad odborné veřejnosti, kdy šetření životního prostředí lze více docílit s pohonem na alternativní nebo plynná paliva.
Podle zjištění Hospodářských novin by dotační částka měla dosáhnout 940 milionů korun. Žádat o ni mohou firmy a osoby samostatně výdělečně činné, které podnikají v České republice nejméně dva roky. Částka by měla pokrýt nákup až 4 550 elektromobilů a dalších 300 milionů korun má jít do výstavby 1500 nabíjecích bodů.
Dotace připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu, které po exšéfovi resortu Karlu Havlíčkovi (ANO) převzal kandidát hnutí STAN Jozef Síkela. Podrobnosti by měly být firmám a živnostníkům známy nejpozději v únoru.
Stát chce kromě elektromobilů podpořit také vozy na vodíkový pohon nebo nákladní elektrokola. HN také uvádějí, že se podpora bude vypočítávat z rozdílu mezi cenou auta s ekologickým pohonem a s cenou vozu se spalovacím motorem. Větší firmy od 250 až do 3000 zaměstnanců mohou dostat dotaci až v hodnotě 40 procent rozdílu. Menší společnosti do 50 pracovníků mohou dostat příspěvek až na 60 procent rozdílu.
Že stát bude více podporovat elektromobilitu nastínil v listopadu loňského roku tehdejší ministr průmyslu Karel Havlíček. Ten totiž na veletrhu e-Salon uvedl, že stát do roku 2030 podpoří rozvoj elektromobility celkem 34 miliardami korun. Většina prostředků ale má jít do infrastruktury, jako je rozvoj dobíjecích stanic.
Havlíček také počítal s tím, že stát bude elektromobily podporovat i nepřímo. Tedy že se vytvoří kvóty pro nákup elektromobilů ve státní správě. „Na přelomu roku by měl odstartovat dotační program na nákup elektrických vozů pro podnikatele. Financovaný bude z Národního plánu obnovy,“ řekl tehdy Havlíček k dotacím pro elektroauta.
Česká republika je v současné době na dvacátém místě v rámci prodeje elektromobilů v Evropě. Stále je však daleko větší zájem o hybridní vozy.
Před přílišným tlakem politiků k elektromobilitě varuje i část odborné veřejnosti. V minulosti totiž k Evropské komisi zamířily otevřené dopisy vědců a odborníků, kteří varují před stávajícími studiemi o výčtu skleníkových plynů z provozu elektromobilů. Podle nich je totiž dosavadní vzorec chybný a ve výsledku by elektromobily nemusely klima ochránit. Naopak by došlo k růstu emisí.
V prvním otevřeném dopise z 17. června se podepsalo na 171 odborníků a vědců z celé Evropy. Mezi signatáři jsou i dva čeští zástupci z Českého vysokého učení technického v Praze – profesor Jan Macek a docent Oldřich Vítek. Vědci v dopise vyzývají Evropskou komisi, aby navrhla další právní předpisy pro ochranu klimatu z oboru dopravy, které by byly technologicky neutrální a primárně vycházely z kritérií udržitelnosti a reálnosti ke snížení emisí skleníkových plynů. „My, níže podepsaní jsme přesvědčeni o tom, že plánované změny ve směrnicích o zdanění energie, regulace CO2 u osobních automobilů a těžkých nákladních vozidel, tyto body nedostatečně řeší,“ uvádějí vědci. Více jsme psali zde.