KULTURNÍ TIPY

Popeláři na úchylově vlaku fičí jamovat do Jihlavy

KULTURNÍ TIPY
Popeláři na úchylově vlaku fičí jamovat do Jihlavy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Plný pytel překladatelských oříšků

A je tu další národní filmová přehlídka, začíná osmý ročník festivalu japonského filmu a kultury EIGA-SAI. Hlavním tématem letošního ročníku je „reflexe smrti v japonském filmu a kultuře“. K vidění ovšem bude rozptyl jaksepatří: absurdní komedie i drsné thrillery, filmy poválečné i z posledních let. Téma smrti odráží i retrospektiva režiséra Yōjirō Takita, prvního a dosud jediného Japonce, který za svůj film získal Oscara. Jmenovité upozornění si zaslouží Takitův film Revize spodního prádla, jeden z dílů série Úchylův vlak. Je to, jak slibují názvy: absurdní černohumorná erotická perverze, jakou se Takita bavil v polovině 80. let. Kromě přehlídky autorových snímků a jeho besed s diváky v Plzni i v Praze povede ještě Takita tvůrčí dílnu na FAMU. Festival letos začíná v Plzni koncertem japonské jazzové legendy Yōsukeho Yamashity.

Festival v Plzni trvá do 11. 3., následně v Praze poběží ve dnech 12. až 18. 3. www.eigasai.cz

Šógunův astronom - archiv festivalu Eigasai

Jazz pro všecky starý i mladý

Je fajn připomenout si čas od času, že Rusko – to je taky fůra výborné kultury. Teď je jedna taková příležitost: na koncert přijíždí ruský jazzový titán Yuri Lemeshev, člen kupříkladu slavného gipsy-punkového bandu Gogol Bordello (od roku 2001). Narodil se na Sachalinu, a protože dle jeho slov hrát jazz v Sovětském svazu bylo nemožné, odešel ještě roku 1989 do New Yorku, kde muzicíroval po ulicích a po barech nevalných renomé. Krom toho, že dobře hrál, upozorňoval na sebe roztodivnými parukami a čepicemi; to mu zůstalo dodnes. Hrál samozřejmě s kdekým, pozoruhodné bylo jeho odhodlání spojit svůj akordeon s tereminvoxem (vystupoval v duu s Pameliou Stickneyovou), v posledku se ale vrací k sólovému hraní. Ostatně k jeho hře se obvykle uvádí, že je plná překvapení, radosti a živelnosti, kvůli níž nemohl v sešněrovaném SSSR vydržet.

Koncert Yuriho Lemesheva se odehraje 7. 3. od 19:00 v pražském Jazztime. www.jazztime.cz

Popeláři všech snů, spojte se!

Švandu si lze dělat ze všeho, zvlášť když se protne s vývěsním štítkem divadla. V pražském Švandově divadle to ale vzali trochu vážněji, neboť jak jinak rozumět slibu v podtitulu chystaného kousku Popeláři, kde stojí: „Muzikál po našem.“ Je to sympatický závazek, oznamující, že se diváci dočkají čehosi, co jinde k vidění nikdy nebude. Tak schválně: dál reklama hlásá, že půjde o „industriální mirákl o nenaplněné lásce a třídění odpadu. Příběh pražského zázraku dnešních dnů, příběh, který by chtěl prožít každý malý kluk, protože každý malý kluk přece touží po tom, být popelářem.“ Není z toho jasné takřka nic, ale tím je to slibnější. Nač se tu ještě sází, je jasné při pohledu na jména autorů – Dodo Gombára, Romana Sikoru a Romana Holého. Frontman kapel Monkey Business a J.A.R. k inscenaci složil hudbu, tedy přece jen něco jistého.

V režii Dodo Gombára hrají: A. Buršová, K. Cibulková, M. Hruška, P. Děrgel, R. Jašków, T. Pavelka a další. Premiéra 7. 3., reprízy 9. a 21. 3. www.svandovodivadlo.cz

Dokumenty akorát pro knihu

Už se z toho stalo omšelé tvrzení, ale je to opravdu tak: český filmový dokument je ve svém souhrnu cennější než film hraný (jakkoli se i v něm občas prolétne odvážnější vlaštovka – jako třeba vítěz Českých lvů Cesta ven nebo v kinech aktuálně promítané Kobry a užovky). Jako stvrzení tohoto názoru lze vzít i knihu Generace Jihlava, sborník publicistů a dokumentaristů, jejž autoři hrdě nazývají „knihou setkání“. Jak název prozrazuje, jde o tvůrce (myšleno i ty ryze slovesné), kteří se sice pojí s rozmachem jihlavského festivalu dokumentárních filmů, ale kteří především svými díly zásobili první dekádu nastalého tisíciletí a pomohli svou vytrvalostí vrátit dokument do kin. Číst tak lze úvahy třeba o kdysi oblíbené a bouřlivé performanci Český sen, easternu ze slovenského podhůří Nesvatbov nebo „dramatu rozumu a víry“ Ivetka a hora.

Michal Procházka, Radim Procházka a Lucie Česálková (ed.). Vydaly Akademie múzických umění a Větrné mlýny roku 2015. 346 s. 389 Kč.

6. března 2015