Opatření z Bruselu

Za 10 let. Evropská komise přitvrzuje, chystá mýto i pro osobní auta

Opatření z Bruselu
Za 10 let. Evropská komise přitvrzuje, chystá mýto i pro osobní auta

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Evropská komise nelení a ve středu předložila návrhy na zavedení celoevropských pravidel pro mýtné systémy. Mýtné by se podle návrhu vybíralo na základě ujetých kilometrů a země, které mýto zavedly nebo zavedou, ho budou muset evidovat elektronicky. Odzvonilo by tak například dnešním paušálním dálničním známkám. Společná pravidla by měla platit od roku 2023 pro nákladní a od roku 2027 dokonce pro osobní vozy. EK prý členské země k zavedení mýtného nenutí. Na výběr ale chystá zřejmě jen dodatečnou ekologickou daň.

Jde prý o soubor opatření, která mají podpořit modernizaci mobility a dopravy. Navrhovaná zlepšení se týkají zvýšení bezpečnosti provozu, spravedlivějšího výběru poplatků na silnicích, snížení emisí CO2, znečištění ovzduší a dopravního přetížení nebo zajištění náležitých pracovních podmínek a doby odpočinku.

„Evropská unie má jedinečnou příležitost vést modernizaci silniční dopravy nejen doma, ale i ve světě. Naše reformy položí základ pro standardizované digitální silniční systémy, spravedlivější sociální podmínky a prosaditelná tržní pravidla. Pomohou snížit socioekonomické náklady dopravy, jako jsou čas strávený v provozu, úmrtí a závažná zranění na silnicích nebo zdravotní rizika plynoucí ze znečištění a hluku,“ řekla k tomu komisařka pro dopravu Violeta Bulcová.

Evropské mýto pro osobní i nákladní automobily má členským zemím společně také umožnit započítání nákladů na životní prostředí a náklady vyplývající z přehuštění dopravy. Při určování výše mýtného tak mají úřady zohledňovat například míru emisí CO2 u jednotlivých modelů automobilů, ale také třeba míru hluku.

Komisařka Bulcová zdůraznila, že nový návrh neznamená, že by EK nařizovala členským zemím zavést mýto. Toto rozhodnutí je nadále na nich. Komise chce jen zavést jednotné podmínky v případě, že tak členské země již učinily, nebo se k tomu chystají.

Státy mají mít i nadále volnost v rozhodnutí, zda zavedou mýtný systém, nebo dodatečnou ekologickou daň. Ty země, které už mýtné systémy mají nebo se pro ně rozhodnou, se budou muset od roku 2023, respektive 2027 řídit novými jednotnými celoevropskými pravidly. To mimo jiné znamená, že všechna mýta v Evropě budou evidována digitálními systémy.

Komise tvrdí, že její návrh „zvyšuje vzájemné propojení mýtných systémů tak, aby bylo možné využívat silnic po celé EU bez vyřizování různých administrativních formalit“.

,