KOMENTÁŘ

Velké firmy táhnou proti Facebooku

KOMENTÁŘ
Velké firmy táhnou proti Facebooku

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Za Atlantikem začala válka mezi obřími konglomeráty. Figurují v ní celosvětově známá jména, jako je Coca-Cola, Diageo, Unilever nebo Starbucks. Cílem je Facebook. K bojkotu reklamy na známé sociální síti se již přihlásilo asi sto firem. Většina z nich jsou malé podniky, figurují ale mezi nimi i zmíněné nadnárodní giganty. Kampaň má firmu Marka Zuckerberga donutit k zodpovědnějšímu postoji k dezinformacím a „hate speech“.

Nejedná se rozhodně o malé částky. Starbucks minulý rok utratil za reklamu na Facebooku 95 milionů dolarů. Firma Diageo, jeden z největších světových výrobců alkoholu, jemuž patří třeba pivovar Guinness, utratila 23 milionů dolarů. Facebook v reakci již ohlásil první změny. Bude ověřovat, jestli posty týkající se listopadových prezidentských voleb neobsahují dezinformace ohledně způsobu hlasování, a bude k nim přikládat linky směřující k oficiálním informacím. Také rozšíří definici „hate speech“. K příspěvkům veřejných osobností, které poruší pravidla Facebooku, bude přikládat označení „newsworthy“, což znamená „stojící za zprávu“. Následuje tak Twitter, který k postům celebrit a politiků, reálně to znamená především k tweetům Donalda Trumpa, začal přidávat varování na možné „fake news“.

Samozřejmě nejde o to, že by se nadnárodní firmy najednou začaly zajímat o nevhodné facebookové příspěvky. Na sociálních sítích již inzerují léta a nedá se říci, že by jim pochybná tvrzení a nenávistné příspěvky nějak výrazně vadily. Nyní se však samy ocitly pod tlakem aktivistů. Organizace, jako je „Stop Hate For Profit“ (Zastavte nenávist pro zisk), lobbují u velkých firem, aby přestaly podporovat nevyhovující firmy a tím je donutily ke změně chování čili k větší cenzuře na sítích. A korporát ze strachu uhýbá. Právě „Stop Hate For Profit“ nynější akci proti Facebooku vymyslela.

Nejde o první takovou kampaň. V Británii zase působí „Stop Funding Hate“ (Přestaňte financovat nenávist). Ta se zaměřuje na zastavení inzerce v nevhodných novinách, tedy především v bulvárech The Sun, Daily Mail a Daily Express. Organizace již má za sebou několik úspěchů. Na její nátlak v Daily Mail přestalo inzerovat Lego a papírnictví Paperchase. Společnost Virgin Trains West Coast přestala Daily Mail v listopadu 2017 ve svých vlacích prodávat, než list v lednu 2018 po nátlaku tentokrát zprava zase povolila.

V obou případech jde aktivistům především o moc. Facebook i britský bulvár jsou považovány za klíč k politické moci. Je samozřejmě otázkou, nakolik je to pravda. Nicméně v hlavách členů nátlakových skupin panuje hluboké přesvědčení, že Trump zvítězil jen díky svým manipulacím na Facebooku a brexit prošel díky podpoře The Sun a Daily Mail.

Jde také o to, kdo se údajné manipulace dopouští. Když Barack Obama poprvé ve své kampani využil sociální sítě, bylo to považováno za revoluční a geniální. Po Trumpově vítězství se staly nebezpečím pro demokracii.

Nátlak na Facebook prostřednictvím velkých firem je dalším důkazem, že byznys není přítelem konzervativců.

Sám Zuckerberg je jak mezi mlýnskými kameny. Z jedné strany ho kritizují levičáci za údajné propagování nenávisti, z druhé strany mu pravice čím dál víc vyčítá cenzuru. Zájem o regulaci Facebooku sílí, a ten tak balancuje na velmi úzké hraně. Nakonec bude Zuckerberg rád, až mu jeho společnost zestátní a on si bude moct nad celým projektem umýt ruce.

Text vznikl za podpory Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky

30. června 2020