Praha chce Nákladové nádraží Žižkov. Musí vyjednávat s developery
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pražský magistrát bude vyjednávat o nákupu Nákladového nádraží Žižkov ve variantě, která počítá se získáním pozemků na jižní straně objektu. Cenu za 62.200 metrů čtverečních určil znalecký posudek na 662 milionů korun. Magistrát zvažoval i menší variantu o 46.800 metrech čtverečních za téměř 581 milionů, kterou nicméně vyhodnotil jako méně výhodnou. Vyplývá to z materiálu, který schválili radní. Nákup nemovitosti rada města schválila loni v létě. O nákupu jedná Praha mimo jiné se společným podnikem Sekyra Group a Českých drah, který chce část nádraží využít na byty a nebytové prostory.
V budoucnu by měl v objektu nádraží sídlit například Národní filmový archiv, který by se měl finančně podílet na budoucí revitalizaci objektu.
Budovu nádraží vlastní České dráhy, které zároveň s developerskou firmou Sekyra Group v minulosti vytvořily společný podnik Žižkov Station Development. Na budovu nádraží má předkupní právo. Podle schváleného materiálu společnost podmiňuje svoji spolupráci tím, že se v budoucnu zapojí do rekonstrukce budovy a vybuduje tam bytové a nebytové prostory.
Komerční i rezidenční prostory by měly sloužit převážně k pronájmu, „nebude-li to limitovat jejich uplatnění na trhu,“ píše se v dokumentu. Nejméně polovina bytů by měla být malometrážních a určených pro dostupné bydlení. Část z nich bude vlastnit město.
Rozlehlá budova má být být rozdělena na tři samostatné objekty – severní křídlo, jižní křídlo a průčelní administrativní budovu. Popsaný další postup navrhuje také založení společenství vlastníků, kde by měla Praha majoritu, a případně i spolku pro koordinaci přestavby nádraží.
Přestavba by měla podle dokumentu vyjít na 1,6 až 1,9 miliardy korun v případě, že magistrát zajistí hrubou rekonstrukci a další uživatelé si prostory na své náklady upraví. Pokud by Praha platila všechno, musela by investovat asi 2,5 miliardy. V obou případech jde o náklady nezahrnující nákupní cenu.
Severně od nádraží plánuje postavit novou čtvrť developerská společnost Central Group, která v roce 2016 pozemky i s projektem koupila od britské firmy Discovery Group. Zatímco Britové chtěli stavět obchodní a kancelářské centrum, projekt Central Group za zhruba devět miliard korun má zahrnovat 2100 až 2600 bytů, park a školku. Začít stavět by společnost chtěla v roce 2020.
Osud prvorepublikové funkcionalistické budovy nádraží se v Praze 3 řeší už roky. Původně měla ustoupit výstavbě, po tlaku místních aktivistů však z demolice sešlo. Od roku 2013 je nádraží kulturní památkou. Stavba z 30. let 20. století patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.