Chcete na Krym, jeďte přes Ukrajinu. Rusko nezvládá přepravu kamionů přes Kerčský průliv
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Rusové přiznávají další problémy způsobené poničením Kerčského mostu, který spojoval ruskou pevninu s okupovaným Krymem. Ruské federální i lokální úřady vyhlásily od půlnoci na čtvrtek tvrdé omezení pro zboží, které je možné převážet pomocí trajektů. Ostatní se mají na Krym vypravit přes okupovaná území Ukrajiny. Tvrdý dopad situace ukazují i oficiální čísla. Podle Státní dopravní agentury Rosavtodor proudilo před poničením mostu na Krym až 1 500 kamionů každý den. Nyní se z pasti nekonečných front dostane i přes posílení spojů maximálně kolem dvou set řidičů denně.
V prvotních dnech po explozi na Kerčském mostě z Ruska znělo, že opravit ho nebude problém, už o několik dní později se však ukázalo, že to nebude zcela v souladu s realitou. Opravy mají trvat až do léta příštího roku a satelitní snímky začaly brzy ukazovat fronty stovek kamionů čekajících na přepravu lodní dopravou. Projet po mostě zvládaly jen osobní automobily.
Lodní dopravu pak dokonce na nějaký čas zcela zastavilo nepříznivé počasí, nyní však podle ruských médií probíhá a počet trajektů se dokonce navýšil. I tak se však podle ruského deníku Kommersant jedná o zanedbatelná čísla, podle dat Rosavtodoru totiž před poškozením mostu proudilo denně přes Kerčský průliv na Krym mezi 850 až 1 500 nákladních vozidel, maximální denní kapacita trajektů je však jen 200.
In #Crimea, today’s imagery shows repairs in progress on both the rail line of the Crimea Bridge as well as on damaged sections of the road/vehicle bridge span. Vehicles can be seen traveling along the bridge & nearby a ferry transporting trucks across the #KerchStrait. pic.twitter.com/p4lhRHQZ0C
— Maxar Technologies (@Maxar) October 12, 2022
Podle ruské státní agentury TASS získají výjimku pro využívání lodní přepravy náklady vezoucí vojenské zásoby, farmaceutické výrobky, vybavení nutné k opravám infrastruktury, určité typy potravin či jiného nezbytného zboží. „Pro přepravu jiných nákladů lze využít pozemní cestu z Taganrogu (v Rostovské oblasti) do Džankoje (na severu okupovaného krymu),“ uvádí rozhodnutí operačního štábu Krasnodarského kraje. Cesta na Krym tak bude pro řidiče kamionů znamenat sedmihodinovou objížďku, která povede trasou dlouhou téměř 400 kilometrů skrze Mariupol, Bedrďansk a Melitopol na okupovaném ukrajinském území.
Kerčský most spojuje ruský Krasnodarský kraj s ukrajinským poloostrovem Krymem, který Moskva anektovala v rozporu s mezinárodním právem v roce 2014. Mohutný výbuch, který poškodil silniční i železniční část, mostem otřásl ráno 8. října. Po výbuchu se zřítila část vozovky a vzplály cisterny na kolejích. Podle ruských úřadů explozi způsobila bomba v nákladním autě. Výbuch si podle ruských médií vyžádal čtyři oběti na životech.
Provoz na mostu byl načas přerušen, Rusové nyní pracují na opravě. Zdroje některých ukrajinských i zahraničních médií tvrdí, že exploze byla dílem ukrajinské tajné služby SBU. Kyjev se ale k výbuchu oficiálně nehlásí. „My jsme si to (výbuch na mostu) určitě neobjednali, alespoň pokud vím,“ řekl v nedávném rozhovoru ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj kanadské televizi CTV podle serveru RBK-Ukrajina. Připomněl konflikt mezi ruskými vojáky a tajnými službami a dodal, že za výbuchem mohla stát některá ze stran tohoto sporu.
Ruská tajná služba FSB 12. října oznámila, že zadržela osm podezřelých z útoku na Kerčský most, pět Rusů a tři občany Ukrajiny a Arménie. Za organizátora útoku označila šéfa ukrajinské vojenské rozvědky Kyryla Budanova. Ukrajinská rozvědka tvrzení FSB označila za nesmysl a odmítla se k nim dál vyjádřit.
Most za 228 miliard rublů (přes 90 miliard Kč) se až do výbuchu zdál jedním z nejlépe střežených míst na světě; hlídaly jej družice a stíhačky, protiletadlové rakety, hlídkové čluny i potápěči. Na zemi příjezdy z obou stran chránily speciální jednotky ruské národní gardy.