Emise

Jen bláznivý nápad? Skupina britských poslanců chce zakázat soukromé vlastnictví aut

Emise
Jen bláznivý nápad? Skupina britských poslanců chce zakázat soukromé vlastnictví aut

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Část britských poslanců z výboru pro vědu a technologie v čele s šéfem tohoto výboru Normanem Lambem (Liberální demokraté)  chce zakázat osobní vlastnictví automobilů. Politici se totiž domnívají, že jinak nemůže být Británie počínaje rokem 2050 uhlíkově neutrální, což si jako cíl stanovila vláda. Poslanci zároveň kritizují další termíny, podle nich by se měla přestat prodávat automobily se spalovacími motory dříve, než jaké jsou současné vládní plány. Informuje o tom britský server AutoExpress.

Zpráva poslanců zpochybňuje soukromé vlastnictví automobilů s tím, že není slučitelné s dekarbonizací a snížením emisí. „Z dlouhodobého hlediska se nezdá být pravděpodobné, že by rozšířené vlastnictví osobních automobilů bylo slučitelné s významnou dekarbonizací. Vláda by se neměla snažit snižovat emise tím, že by pouze současná vozidla nahrazovala jejich verzemi s nižšími emisemi,“ kritizují vládu poslanci z výboru pro vědu a technologie. 

Poslanci kritizují i další kroky vlády – například zmrazení daní na pohonné hmoty. Podle nich by také měli vládní představitelé více spolupracovat s vlastníky soukromých pozemků, aby urychlili rozšiřování sítě dobíjecích stanic pro elektromobily. Poslanecká zpráva se podle serveru AutoExpress zaměřuje také na automobily se spalovacími motory. Jejich prodej má být ve Spojeném království ukončen v roce 2040, ve Skotsku dokonce už v roce 2032.

Podle výboru pro vědu a technologie je termín v roce 2040 nekompatibilní s tím, aby Británie dosáhla neutrální uhlíkové stopy už v roce 2050. Část poslanců tak žádá ukončení prodeje automobilů se spalovacími již v roce 2035.

Předseda výboru pro vědu a technologie Norman Lamb kritizuje také, podle něj pomalé, reakce britské vlády na změnu klimatu. „Během našeho šetření bylo znepokojivé slyšet, že by vláda mohla dělat ráznější kroky ohledně snižování emisí uhlíku, ale nečiní dostatek opatření, kde by k tomu vedly,“ kritizuje Norman Lamb. „Potřebujeme vidět, že vláda mění slova v realitu,“ dodává.

To, že by mohli být Lambovi liberální poslanci ve svých záměrech sami úspěšní, však zatím není příliš pravděpodobné. V dolní komoře britského parlamentu totiž mají nyní jen 12 poslanců a není jisté, zda by se někdo k jejich návrhu přidal.

Tlak na snižování emisí je i v jiných evropských státech, kroky v těchto ohledech činí i lidnaté Německo, vládnou křesťanští demokraté se sociální demokracií, kteří jsou pod tlakem čím dál více populárních Zelených. 

Německo si předsevzalo, že své vlastní emise do roku 2030 sníží o 55 procent. Pro Německo by tak ambicióznější cíl na evropské úrovni nepředstavoval žádný problém, řekla kancléřka. Němci však zatím tak striktní jako Britové nejsou, přesto se mluví o možném konci dieselových motorů už v roce 2040.

, vdr