KOMENTÁŘ

Reflex a Hitler

KOMENTÁŘ
Reflex a Hitler

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Velké internetové společnosti jako Google, Facebook a Twitter dnes mají moc tak velikou, jakou by žádná soukromá firma mít neměla. A je vlastně jedno, jestli jí dosáhly jaksi ctnostně, jejich příběh je story o velikém podnikatelském úspěchu, geniálních nápadech, jejichž realizaci začal s chutí využívat celý svět, až se na produktech těch firem stal závislým. Anebo jestli jsou v tom příběhu taky temné kapitoly, jestli ty báječné produkty – jak naznačují svědectví některých insiderů – nejsou konstruovány, vyladěny tak, aby závislost působily a kromě generování zisku mohutně přispívaly k rozeštvávání společnosti. Tak či tak, věci dospěly až sem.

Dnes jsou ty velké firmy pod dvojím tlakem, chce se po nich, aby nebyly cenzory a zároveň něco dělaly s nenávistným obsahem, který umožňují šířit. Obojí najednou ale není možné. Za rozumnější bych v téhle situaci považoval řídit se heslem Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Už jenom z toho důvodu, že udělat z firem, které provozují sociální sítě, moderátory obsahu, arbitry přijatelného vyjádření, by fakticky znamenalo tu už teď nezdravě velikou moc ještě výrazně zvětšit.

Potvrzuje to i česká virtuální kauzička z minulého týdne – Facebook zamezil šíření fotky titulní strany týdeníku Reflex a jeho šéfredaktoru Marku Stonišovi za ně dal krátkodobý ban.

Bylo na ní vyobrazení Hitlera jako černocha s afro účesem a nápis Black Lives Matter. Ať už si o Reflexu myslíme cokoliv, je to v téhle zemi vlivné periodikum, nějak ho omezovat je silný zásah do zdejší debaty. Není na něm zhola nic výchovné, jak by si snad někdo mohl namlouvat. A lidi, kteří mu aplaudují, z pro mě ne docela pochopitelných důvodů nechápou, že jednou by se podobný zásah mohl týkat i jich.

To, že se někdo stane obětí facebookové cenzury, z něj ale nedělá mučedníka. Svoboda slova platí pro všechny, včetně těch, kdo se vyjadřují stupidně. Způsob, jímž Facebook naložil s titulkou Reflexu, není špatný, protože ta titulka byla úžasná. To tedy nebyla. Spíš se v ní dá vidět výraz mělkého (ne)myšlení (nebo jak to říct slušně) kombinovaného s vědomím, že Hitler zabírá. Stejný týdeník taky podobné číslo předvedl už víckrát – Hitlera udělal i z Davida Ratha. To reductio ad Hitlerum je jeden z nejprotivnějších rysů virtuálních debat, znak hysterie a snahy vyřídit oponenta nesmyslnou asociací, šlápnout na pedál hysterie. V případě té obálky nebyl ten hitlerovský knírek přilepený nějaké konkrétní osobě, ale skupině lidí. Svobodná společnost by měla unést i hloupost a buranství, to jistě. Možná se za ně i postavit, když jsou mocensky omezovány. Do praporu si je kvůli tomu vetknout nemusí.

22. června 2020