Stavba želenic

Vlakovým tunelem slibovanou dvoustovkou? Zapomeňte. Vyšší rychlost je v nedohlednu

Stavba želenic
Vlakovým tunelem slibovanou dvoustovkou? Zapomeňte. Vyšší rychlost je v nedohlednu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Nejdražší, nejdelší a nejrychlejší. Tak měl vypadat Ejpovický tunel na trase mezi Prahou a Plzní, od kterého si stát sliboval, že bude ukázkou vysokorychlostních staveb. Vlaky se v něm měly v budoucnu prohánět až 200kilometrovou rychlostí. Od začátku otevření však tunel provázely problémy, kdy byla rychlost omezena na 120 kilometrů za hodinu. Po devíti měsících došlo k instalaci přídavných lan do trakčního vedení a vlaky mohou projíždět 160 kilometrovou rychlostí, další navýšení je však v nedohlednu.

Železniční Ejpovický tunel měl být ukázkou nové výstavby vysokorychlostních tratí, po kterých se v;budoucnu mohou prohánět vlaky až 200 kilometrovou rychlostí. Před otevřením tunel navštívil několikrát i předseda vlády Andrej Babiš, který byl s průběhem stavby spokojený. „Tento tunel u Plzně je první zásadní stavbou na našem území, který je už budovaný právě pro vysokorychlostní železnici. Ještě větší tunel, který má měřit 26 kilometrů, je plánovaný mezi Prahou a Drážďany. Je důležité, aby Česká republika dohnala zpoždění, které máme v porovnání s rychlovlaky, které jezdí na trase Berlín – Mnichov,“ řekl Andrej Babiš.

Tunel za 6,8 miliardy korun se otevřel v listopadu minulého roku, kdy v průběhu zkušebního provozu byla povolena rychlost pouze 120 kilometrů za hodinu. Na další navýšení bylo důležité uskutečnit v tunelu pantografické zkoušky, které se uskutečnily letos v červenci. Při nich se však ukázalo, že se trolej příliš rozkmitala a povolení na zvýšení rychlosti se odložilo.

Přesto, že Správa železniční a dopravní cesty uvedla, že tunel byl koncipován na rychlost 160 kilometrů za hodinu, se nadále muselo počkat na úpravy. Železničáři tak museli navíc doplnit trakční vedení o přídavná lana. „Výsledky následných pantografových zkoušek, které proběhly 29. a 30. srpna, prokázaly splnění všech požadovaných parametrů v úsecích podléhajících úpravám. Mírně lepší výsledky prokázalo vedení s přídavnými lany,“ řekl pro Echo24 mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Podle něj pak bylo nutné, aby se přídavná lana nainstalovala do obou tunelů podobně jako ve zkušebním úseku. To se povedlo v průběhu celkem šesti výluk, které proběhly v září. „Při následné pantografové zkoušce dne 24. září nebyly již větším překvapením pozitivní výsledky i přesto, že jako vložené vozy byly použity kromě osobních vozů i aerodynamicky nevhodné patrové vozy pro přepravu automobilů řady DDm. Drážní úřad tak na základě vydaného protokolu mohl povolit rychlost 160 km/h v obou tunelech,“ řekl Marek Illiaš.

Nyní se pak SŽDC připravuje i na variantu, že by nový úsek v délce 4150 metrů mohl skutečně být určen i pro vlaky jedoucí více jak 200 kilometrů za hodinu. „SŽDC vypracování tzv. Technického průkazu k prověření zvýšení rychlosti nad 160 km/h, který komplexně zhodnotí dopady na dopravní technologii, trakční vedení i železniční svršek a spodek. Na tomto základě budou navrženy a realizovány nutné změny a úpravy pro zajištění spolehlivého provozu rychlostí 200 km/h,“ řekl Illiaš.

Vláda spolu s premiérem Andreje Babišem si od zlepšení dopravní infrastruktury velmi slibuje. Několikrát to například zmínil na konci loňského roku při své návštěvě v Maroku. Tam cestoval nově otevřenou vysokorychlostní železniční tratí TGV z Rabatu do Casablanky. Ministerstvo dopravy hodlá do železnic nasypat 30 miliard, tedy o dvě miliardy více než do silnic a dálnic.

27. října 2019