PROBLÉM PRO ELEKTROAUTA

Elektromobilita se zhroutí, ztrácí své kouzlo kvůli cenám energií, varují experti

PROBLÉM PRO ELEKTROAUTA
Elektromobilita se zhroutí, ztrácí své kouzlo kvůli cenám energií, varují experti

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Výkyvy na trhu s cenami energií mohou výrazně ohrozit budoucnost na trhu s elektrickými automobily. Tvrdí to němečtí experti. Na vině je ale kromě vysoké ceny elektřiny třeba trvalý nedostatek součástek a surového materiálu. Problém to znamená nejen pro samotné výrobce automobilů, ale také pro nabíjecí stanice, jejichž budování se nyní investorům a podnikatelům nevyplatí. Méně hustá síť pro nabíjení dělá z elektrických aut méně atraktivní komoditu.

Experti, které oslovil deník The Guardian, hovoří mimo jiné o tom, že vysoké ceny na trhu s energiemi znamenají přímý dopad na cenu výroby, ale také vyšší ceny surových materiálů a jejich dostupnost. Dlouhodobý problém je pak na trhu se součástkami a čipy do automobilů. Pokud bude tento trend pokračovat, investoři nebudou mít motivaci snažit se například vybudovat nabíjecí stanice, což výrazně sníží atraktivitu elektrických vozů, především proto, že budou taková auta bez možnosti nabíjení méně praktická.

Dosud zaznamenali majitelé elektrických automobilů nárůst ceny za nabíjení, ať už doma nebo přes operátory, o zhruba 10 procent. Očekává se přitom další zvýšení cen s ohledem na to, že cena elektřiny je spojena s cenou plynu. Evropa v posledních měsících bojuje s vysokými cenami energií v souvislosti s válkou na Ukrajině a plynem z Ruska.

Jeden z největších německých operátorů nabíjecích stanic Allego zvedl své ceny na začátku září ze 43 centů (asi 10,58 korun) za kilowatthodinu na 47 centů (asi 11,56 korun). Expresní nabíjení se zvedlo ze 65 centů na 70 a ultrarychlé nabíjení ze 68 centů na 75 centů za kilowatthodinu.

Diskontní supermarkety, řetězce stavebnin a obchody s nábytkem, které donedávna nabízely zákazníkům bezplatné dobíjení během nákupu, nyní zavádějí poplatky. Podle odborníka na automobilový trh Stefana Bratzela představuje tento vývoj bezprostřední hrozbu pro toto odvětví.

„Exploze cen elektřiny by nakonec mohla být akutním nebezpečím pro přechod z klasických vozidel na elektrická, na což si musíme dávat zatracený pozor,“ řekl Bratzel. „Pokud se provoz elektromobilů prodraží, hrozí, že se prudký nárůst elektromobility zhroutí, protože elektromobil si sotva někdo koupí,“ řekl Bratzel, který je zároveň zakladatelem Centra pro automobilový management (CAM).

On a další zastánci elektromobilů nyní vyzývají německou vládu, aby zajistila, že cena elektřiny zůstane pod cenou benzinu, což je podle nich pro budoucnost elektromobilů klíčové.

Helena Wisbertová, ředitelka Centra pro výzkum automobilového průmyslu se sídlem v Duisburgu, napsala v nedávném komentáři pro ekonomický deník Handelsblatt, že „elektromobily ztrácí své kouzlo“.

Státní dotace na elektromobilitu se od roku 2023 sníží na polovinu, tedy na 4 500 eur (přes 110 tisíc korun), zatímco kupci plug-in hybridů, kteří na ně v současnosti dostávají příspěvek 6 750 eur (166 tisíc korun), již podporováni nebudou. Celkový balík peněz, který bude k dispozici, má být omezen na 2,5 miliardy eur, což stačí na pokrytí bonusů pro pouhých 400 000 elektromobilů, tedy méně než 1 % vozů na německých silnicích.

Pozorovatelé z odvětví tvrdí, že nevěří, že připravovaná reforma EU, která by oddělila cenu elektřiny od ceny plynu, proběhne dostatečně rychle. „Je třeba, aby fungoval impuls pro trh, a to je nyní naprosto zásadní,“ řekl Bratzel ze společnosti CAM.

V Norsku, kde vláda jako první začala finančně motivovat nákup elektromobilů a zavedla rozsáhlou síť dobíjecích stanic, bylo v loňském roce 64,5 % nově registrovaných automobilů na elektrický pohon, čímž se země dostala na první místo v žebříčku sestaveném Asociací evropských výrobců automobilů. Na šestém místě žebříčku je Německo s 13,6 % a na devátém Spojené království s 11,6 %.

Elektromobily v Česku

Zájem zatím neopadává v Česku. Prodej elektromobilů v tuzemsku od ledna do konce srpna meziročně vzrostl o 60 procent na 2564 vozů. Zájem o hybridní automobily ve stejném období stoupl o 21 procent na 18.220 aut, z toho prodej plug-in hybridů naopak o pětinu poklesl na 2107 prodaných vozů. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů (SDA), které byly k dispozici minulý týden.

Nejprodávanější značkou elektromobilů je díky modelu Enyaq i nadále domácí Škoda s 1027 vozy. Následuje Volkswagen se svou řadou ID, kterou si letos pořídilo 263 zákazníků a na třetím místě je Hyundai s prodejem 197 elektromobilů.

V kategorii hybridních vozů je i nadále nejprodávanější značkou Toyota se 4442 vozy, druhý je Ford, který prodal 2876 aut s hybridním pohonem, a třetí je BMW s prodejem 1887 aut.

Stát podle ministra dopravy Martina Kupky plánuje v dalším období investovat do budování infrastruktury pro dobíjení elektromobilů okolo šesti miliard korun. Na rozdíl od jiných zemí neuvažuje o přímých dotacích na nákup elektromobilů. V současnosti je v Česku okolo 1900 dobíjecích bodů na více než tisícovce míst. Současný operační program umožňuje vybudování 2300 bodů.

 

jkr