ODS navrhuje zrušit silniční daň. Pomoc podnikatelům by státní kasu stála 6,5 miliardy
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Užitečná pomoc podnikatelům od daňové zátěže, nebo nehospodárný výpadek miliard ze státního rozpočtu? Návrh na zrušení silniční daně z pera ODS je znovu ve sněmovně. Daň se dnes vztahuje na vozidla používaná k podnikání a zrušení by majitelům ušetřilo od 1200 do 4200 korun ročně podle typu vozidla. Státnímu fondu dopravní infrastruktury by však poté chybělo až 6,5 miliard korun.
„Návrh máme ve sněmovně. Tato daň je jen další způsob, jak zbytečně tahat peníze od lidí. Navíc je s ní spojeno velmi složité papírování. Proto je rozumné ji zrušit,“ napsal šéf ODS Petr Fiala na Twitter.
Návrh máme ve Sněmovně. Tato daň je jen další způsob, jak zbytečně tahat peníze od lidí. Navíc je s ní spojeno velmi složité papírování. Proto je rozumné ji zrušit. pic.twitter.com/jqVg13onP9
— Petr Fiala (@P_Fiala) February 17, 2020
Přestože ODS o výpadku miliard ví, tvrdí, že lze peníze nahradit. „Silniční daň je vedle daně z nabytí nemovitosti jedna z nejzbytečnějších daní. Její zrušení by státní kasu vyšlo na 6 miliard, což lze v době současného ekonomického růstu a vládního rozdávání na všechny strany, s klidem nahradit. O jejím zrušení jednáme, uvidíme, zda vládní koalice zaštiťující se slovy o jednoduchých daních, přistoupí od slov k činům. Pokud ne, zrušíme ji po příštích volbách. Daně chceme zjednodušit,” řekl Fiala pro Echo24.
Pokud ale bude chtít ODS zrušení daně prosadit, bude muset zřejmě skutečně vyhrát volby. Ministerstvo financí totiž o zrušení daně ani neuvažuje. „Ministerstvo financí neuvažuje o zrušení silniční daně. Inkaso silniční daně se dlouhodobě pohybuje na úrovni 6,5 miliardy korun,“ uvedl pro Echo24 Zdeněk Vojtěch za ministerstvo.
Pro svůj návrh nenalezne zřejmě ODS podporu ani u ostatních opozičních stran. „Peníze na opravy silnic potřebujeme a STAN dokonce prosazuje dát více z této daně pro kraje, které sice dostaly do správy silnice, ale už ne peníze na adekvátní opravy. My podporujeme především to, aby tato daň zůstávala právě v regionech, a to dle nově navrhované úpravy rozpočtového určení daní pro kraje,“ uvedl pro Echo24 předseda STAN Vít Rakušan.
„Pokud bychom jako KDU-ČSL chtěli podporovat nějaké zrušení daně, tak je to daň z nabití nemovitostí, ta nám přijde v dnešní době opravdu nesmyslná a absurdní. Pokud jde o silniční daň, tak pokud nevíme, jak nahradíme výpadek 6 miliard korun, tak mi přijde nevhodné takový krok udělat,“ uvedl pro Echo24 předseda KDU-ČSL Marián Jurečka.
Návrh trochu připomíná nejnovější myšlenku slovenské vlády, která schválila návrh na zrušení dálničních známek. Kdyby se podobná věc prosadila také v České republice, bylo by to ještě levnější než navrhované zrušení silniční daně. Stálo by to přibližně 5,3 miliard korun. Vláda však ani o takovém kroku neuvažuje. „Neuvažujeme o tom. Oprava dálnic nás stojí obrovské prostředky, navíc třeba u D1 budeme příští rok ve finále a po mnoha letech úsilí a investic bude komplet zmodernizována. Dálniční poplatky slouží k tomu, že můžeme opravovat další úseky nebo silnice 1.tříd,“ uvedl pro Echo24 ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).