Kupka připravuje zdražení dálničních známek. Chce systém, kde cena roste každý rok
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Resort dopravy plánuje zdražení dálničních známek. Ministru Martinu Kupkovi (ODS) se líbí systém, který používají v Rakousku, český systém, který by se tím rakouským mohl inspirovat, plánuje představit v příštím roce. Národní ekonomická rada vlády (NERV) navrhla zvýšení o 50 až 100 procent, cena dálniční známky by se tak zvýšila po více než deseti letech.
Změny ministerstva dopravy by se neměly týkat ceny dálniční známky v příštím roce, ta zůstane stejná jako v minulých letech. V roce 2024 by ale čeští řidiči mohli za známku zaplatit více. Cena by se navíc mohla zvyšovat každý rok, tak jako ji navyšují Rakušané. „Rakouský model má fakt něco do sebe, protože každým rokem podle vývoje inflace posouvá cenu dálničních známek. V okamžiku, kdy investujeme a daří se opravovat víc a víc současných úseků dálnic a nové úseky budovat, tak to zohlednění inflace je nepochybně v té úvaze prostě na místě,“ uvedl pro Rádio Impuls ministr Kupka.
Konkrétní řešení ohledně cen dálničních známek ještě není nevybral, existuje několik variant, se kterými ministerstvo pracuje. „V současné době zvažujeme možnost takové úpravy zákona, která by na ceny dálničních známek zavedla valorizační mechanismus,“ uvedl pro MF Dnes mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. O finální podobě všech připravovaných změn by mělo být rozhodnuto až během příštího roku. Nicméně změna zákona z roku 2012, který stanovuje současnou cenu dálničních známek, bude potřeba.
Kupkův resort bude na zvyšování cen pracovat na základě doporučení Národní ekonomické rady vlády (NERV), která pro vládu vypracovala doporučení, díky nimž by došlo ke zvyšování příjmů a snižování výdajů státního rozpočtu. „NERV v tomto směru vyslovil celou řadu doporučení a na nás potom bude, abychom v prvních měsících příštího roku přišli opravdu se smysluplným, ale zároveň pro společnost únosným řešením, které by nejenom v oblasti ceny dálničních známek, ale dalších nákladů opravdu dokázalo zajistit vhodnější, odpovědnější vývoj schodku rozpočtu a zároveň kombinovalo ta opatření tak, že to pro české domácnosti a pro českou společnost nebude za hranou únosnosti.“ uvedl Kupka pro Rádio Impuls. NERV doporučuje zdražení známek o 50 nebo dokonce až o 100 procent.
Na začátku roku bylo na stole zdražení dálniční známky už pro příští rok. V dubnu letošního roku ale ministr Kupka oznámil, že ke zdražování nedojde a to zejména kvůli situaci na trhu. V současné době lze tak pořídit tři typy známek: 10denní za 310 korun, 30denní za 440 korun a roční za 1500 korun.
Dálniční známku musí mít při vjezdu na dálnici motorová vozidla nejméně se čtyřmi koly, jejichž nejvyšší povolená hmotnost činí nejvýše 3,5 tuny. Od začátku roku 2021 nahradily klasické papírové kupony elektronické dálniční známky. Od jejich pořízení jsou automaticky osvobozeny elektromobily, vodíkové automobily nebo automobily na hybridní pohon, jehož hodnota emisí oxidu uhličitého nepřesahuje 50 g/km, tato vozidla musí mít i přidělenou speciální SPZ a musí být registrována v České republice.
Dálniční známku nemusí mít ani vozidla, která přepravují těžce postižené občany, kteří jsou držiteli průkazu ZTP nebo ZTP/P vydaného v České republice, pokud provozovatelem vozidla je daná osoba nebo osoba blízká. Nemusí ji mít ani vozidla sloužící k přepravě nezaopatřených dětí, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastózou a historická vozidla s přidělenou zvláštní registrační značkou a průkazem historického vozidla.
V Evropě využívá klasický systém dálničních známek pouze 10 zemí. Česko má v porovnání s ostatními zeměmi průměrnou cenu známek, jejím zvýšením by se ale dostalo na přední příčky pomyslného žebříčku.