PROPAD PRŮMYSLU

Český průmysl se nezvedá dost rychle. Problémem jsou automobilky

PROPAD PRŮMYSLU
Český průmysl se nezvedá dost rychle. Problémem jsou automobilky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Český průmysl se po koronavirové krizi nezvedá dostatečně rychle, jak by měl. Dolů ho stále táhne velká navázanost na automobilový průmysl. Výroba se totiž v květnových číslech propadla o skoro 50 procent. Odstávky ve výrobě ale mohou dále pokračovat, protože se očekává, že lidé budou spíše spořit než aby si kupovali nová auta.

Průmysl se po rekordním dubnovém propadu stále nedostal do lepších čísel a zpomalil meziročně na 25,7 procenta. Největší brzdou je pak automobilový průmysl, na jehož závislost několikrát upozorňovali odborníci. Česko tak doběhla sázka na strategii montovny, která stojí a padá hlavně na automobilovém průmyslu. V tomto odvětví došlo v květnu k propadu o 45 procent.

„Ačkoli se po dubnových odstávkách výroba automobilek v květnu již obnovila, nejela zpočátku na plnou kapacitu a kolínská automobilka TPCA byla odstavena až do konce května. Již dříve zveřejněná data o počtu vyrobených automobilů z AutoSAP tak potvrzovala, že květen bude nadále citelně ovlivněn, když počet vyrobených automobilů dosáhl 62 tisíc, což je zhruba poloviční výroba oproti stavu před koronakrizí. Hodnoty zveřejněné Českým statistickým úřadem jsou očištěny o rozdílný počet pracovních dní, bez očištění činil květnový propad průmyslu dokonce 29,4 % a propad ve výrobě automobilů 50 procent,“ řekl hlavní ekonom ING Jakub Seidler.

Automobilky sice výrobu obnovují, přesto je může postihnout další problém, pokud by nebyla po automobilech zájem. „Pokud se poptávka po nákupu nových vozidel nezvýší, je možné, že dojde k dalším odstávkám ve výrobě,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Před podobným scénářem také varuje analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta. „Druhá polovina letošního roku bude přitom z pohledu automobilového průmyslu nesmírně obtížná s ohledem na předpokládanou slabou poptávku po automobilech ze strany spotřebitelů i firem napříč Evropu. Výrazný meziroční pokles produkce v květnu zaznamenaly i další velká průmyslová odvětví od strojírenství po elektrická zařízení,“ řekl Novák.

Stavebnictví čeká propad

Kromě průmyslu se očekává černý scénář i u stavebnictví, kde však k velkému poklesu zatím nedošlo. To je ale podle expertů otázkou času, protože firmy stále pracují na zakázkách, které mají rozpracované z minulosti. „Počet nově započatých projektů ale klesne až o desítky procent. Útlum nejsilněji pocítí zejména firmy, které se zaměřují na zakázky od obcí a krajů. Právě na jejich rozpočtech se bude šetřit nejvíce,“ uvádí Petr Kymlička ze společnosti Moore Czech Republic.

Propad stavební výroby totiž zrychlil, kdy se v květnu meziročně snížila o 7,6 procenta z dubnových 4,6 procenta. „Stavební úřady v květnu vydaly 7 625 stavebních povolení. Přestože se snížil zájem o nové stavební projekty, rozestavěné byty se v květnu dokončovaly ve zvýšené míře. To lze doložit meziročním růstem počtu dokončených bytů o 15,3 procenta,“ uvedl Štěpán Křeček.

Podle něj se v současné době uvolňují kapacity, protože soukromý sektor snižuje poptávky po dalších projektech. „Stát by měl této situace na trhu využít a ve zvýšené míře budovat dopravní infrastrukturu,“ dodal.

K částečnému zotavení z krize ale nejvíce zaznamenal zahraniční obchod. Ten skončil v květnu v přebytku 1,3 miliardy korun a meziročně byl o 22 miliardy nižší. I zde se projevuje pevná svázanost na automobilový průmysl, kde v květnu klesl téměř o polovinu. Dovoz pak klesl o 23,2 miliardy korun.

8. července 2020