KOMENTÁŘ Jiřího Peňáse

Jak přežít jaderný výbuch. Hlavně si vyhrnout límec

KOMENTÁŘ Jiřího Peňáse
Jak přežít jaderný výbuch. Hlavně si vyhrnout límec

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Dmitrij Medveděv popsal, za jakých okolností by Rusko použilo jaderné zbraně. Překvapivě mezi nimi chybí dva případy, které nejsou u té země vůbec vyloučeny. Zaprvé, že by si Ruska někdo nevážil, či ho dokonce slovně urazil, třeba že by si dělal legraci z toho, kam až to v té slavné speciální operaci dotáhli. A zadruhé, že se jim něco jako obvykle podělá a ono to vyletí, aniž by chtěli, prostě něco, s čím je nutné v Rusku počítat.

Takže je dobré být připraven a provětrat si starou látku. Ta se probírala v hodinách branné výchovy, což byl předmět, který byl považován za docela oblíbený. To i proto, že ho často učili tělocvikáři, kteří patřili k snesitelnějším členům pedagogického kolektivu, na svém předmětu moc nebazírovali – a že by z něj někoho nechali rupnout, to si lze též těžko představit.

Další předností bylo, že se výuka často odehrávala venku, takže se u toho bylo možné oddávat i něčemu jinému než sledování výkladu: odvážnější hoši ze starších ročníků si třeba mohli v křoví tajně zapálit, což bylo považováno za hodně slušnou frajeřinu.

Dobré bylo taky to, jaké se používaly učební pomůcky, především pláštěnky a plynové masky, při jejichž nasazování se též užilo dosti zábavy: pamatuju si, že byly vybaveny takovými choboty, kterými se bylo možné jakoby šermovat, třeba i se spolužačkami. Vrcholem branné výchovy byla tzv. branná cvičení, při nichž se šlo do přírody, což rovněž přinášelo řadu příjemných možností, jak se ulít, zašít, jak si něco užít jinak než obvykle. A to nemluvím o branných kurzech na střední škole, což byl týden někde na horách spojený se zážitky alkoholového, případně i jiného rázu. V každém případě byla branná výchova příjemným vybočením ze školní rutiny.

Součástí osnov byla také tak zvaná ochrana před ničivými účinky jaderných zbraní. Starší ročníky si pamatují, že to patřilo k lehčím látkám. V podstatě šlo o jednoduchá pravidla, která si dosud pamatuju: V případě jaderného výbuchu je třeba nepodléhat panice. Jakmile spatříme záblesk, je nutné sebou co nejrychleji praštit na zem, pokud možno celým tělem, přičemž nohy budou směřovat k epicentru výbuchu, hlava naopak od něj.

Dobrou ochranu před radiací poskytne vyhrnutí límce, pokud ten není, je dobré si zakrýt zátylek. Samozřejmě ideální je využít nerovného terénu a schovat se za nějaký hrbolek. To je pak lepší mít hlavu spíše blíž k epicentru, tedy za tou vyvýšeninou. Ještě je dobré taky mít pevně zavřené oči a obličej si chránit rukama: předejdeme tak oslepnutí a jiným nepříjemným efektům.

Žákům to dosti připomínalo sci-fi – a to měli ti nadanější rádi. Zvláště je přitahovala představa, že největší šanci na přežití má hmyz a snad krysy, či vlastně potkani, kteří pak převezmou štafetu civilizace po lidstvu. Na dotazy žáků, k čemu jsou tedy dobré ty přípravy, když se stejně nedá přežít, učitelé branné výchovy odpovědět asi moc nemohli a neuměli.

Nejspíš na to řekli něco v tom smyslu: Neptej se tak blbě, je to v osnovách, tak se to prostě budeme učit. Takže ještě jednou, jaké jsou, žáku Peňási, následky atomového výbuchu? Světelné a tepelné záření, pronikavá radiace, tlaková vlna a radioaktivní mrak, prosím. Výborně, sednout, no vidíš, že to umíš… Nemysli si, třeba se ti bude někdy hodit.

28. března 2022