přeplněné vlaky

Slevy nahnaly do vlaků rekordní počet lidí, České dráhy zvažují povinné místenky

přeplněné vlaky
Slevy nahnaly do vlaků rekordní počet lidí, České dráhy zvažují povinné místenky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Počet cestujících na českých železnicích neustále roste, vloni k tomu obzvlášť přispěly slevy na jízdném, které jenom za podzim stály daňové poplatníky téměř miliardu a půl korun. České dráhy navíc některým cestujícím možná dopravu ještě více zkomplikují. Na trati mezi Prahou a Ostravou zvažuje společnost zavést systém povinných místenek. Během roku 2018 přepravili dopravci takřka 180 miliónů osob, což bylo o 4,5 miliónů více než v předchozím roce. Šlo o nejvyšší číslo za posledních deset let. „Snažíme se ten nápor zvládat,“ říkají.

„Počet přepravených cestujících za rok 2018 byl 179,23 milionu osob, to je o cca 4,5 milionu osob více než v roce 2017, a přepravní výkon byl 8,225 miliardy osob na kilometr,“ uvedl pro Echo24 Petr Šťáhlavský za České dráhy. „Počet cestujících byl nejvyšší za posledních 10 let a přepravní výkon byl dokonce nejvyšší od vzniku akciové společnosti a dokonce nejvyšší od roku 1994, a to navzdory podstatnému nárůstu výkonů soukromých dopravců v dálkové i regionální dopravě a siné konkurenci individuální dopravy i dopravy autobusové,“ dodal.

Jedním z důvodů nárůstu počtu cestujících, bylo zavedení slev pro seniory a pro studenty. Stát za slevy zaplatil v období září až listopadu 2018 téměř jeden a půl miliardy korun, ročně by slevy měly daňové poplatníky přijít na šest miliard korun. Jen České dráhy získaly za dané období kompenzaci 657 miliónů korun.

Podle Českých drah však nebyly slevy jediným důvodem nárůstu cestujících. „Růst souvisí samozřejmě s rostoucí kvalitou služeb, nabídkou spojů a zrychlením dopravy, což dokazuje fakt, že počty cestujících rostly již v 1. pololetí roku 2018 před zavedením slev pro studenty a seniory. Růst počtu cestujících tedy nesouvisí pouze se zavedením státních slev, ty tento růst počtu cestujících pouze dále podpořily,“ uvedl Šťáhlavský pro Echo24.

České dráhy však tvrdí, že se jim daří nával osob zvládat. „Snažíme se o to a jsme schopni ten nápor cestujících zvládat. Na zavedení slev jsme se připravovali několik měsíců, především přípravou posilovacích vozů, které jsou k dispozici v jednotlivých depech. Reagujeme bezprostředně na počet cestujících, kteří v tom daném spoji v té dané době mají být přepraveni, takže zatím to zvládáme. Připravujeme se na to, že pokud ten trend bude pokračovat, tak abychom to zvládli i v budoucnu,“ řekl v České televizi generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.

Situaci řeší i další dopravci. „RegioJet posiluje své spoje operativně běžně. Pro nás není nic výjimečného, že například na vlakový spoj, který se blíží vyprodání, přidáme i například dvě hodiny před odjezdem do prodeje další vůz tak, aby se spoj posílil. Toto je opět něco, co děláme dlouhodobě – bez ohledu na zavedení slev,“ uvedl pro Echo24 Aleš Ondrůj za společnost Student Agency.

České dráhy zvažují zavedení povinných místenek

Cestující na nejvytíženější české trase mezi Prahou a Ostravou čeká s velkou pravděpodobností další překážka v podobě povinných místenek. Na jednu stranu by zmizel ponižující prvek, kdy se musí cestující několik hodin tlačit v přeplněných uličkách či u záchodků, na druhou stranu by změna zkomplikovala život řadě cestujícím především ve špičkách.

„O zavedení povinných rezervací není rozhodnuto, skutečností je, že konkurenční vlaky jsou de facto vlaky s povinnou rezervací, ČD zde provozuje s povinnou rezervací vlaky SC Pendolino a vybrané spoje IC, zavedení povinných rezervací by umožnilo zvýšit komfort cestování také v našich ostatních vlacích a zajistit lepší servis i ve špičce, např. při roznášce občerstvení na místa cestujících atp.“ popsal Šťáhlavský důvody Českých drah.

Zároveň tvrdí, že věc nesouvisí s rostoucím počtem cestujících. Důvodem je především konkurence, u které přináší povinné rezervace komfort přepravovaných osob. Pravidelný cestující ale ví, jak obtížné je zarezervovat si místenku na páteční odpoledne, či v období svátků. České dráhy přesto věří, že by nápor cestujících dokázaly uspokojit.

„Přepravu v období zvýšené přepravní špičky bychom zvládali lépe než ostatní dva dopravci na této trase díky podstatnému navýšení kapacity spojů. ČD zde vypravují množství posilových vozů a také celé posilové vlaky, které jezdí především v termínech očekávané zvýšené přepravní poptávky, např. okolo Vánoc, Velikonoc nebo na začátku a konci prázdnin. ČD tak v těchto mimořádně silných termínech ve srovnání s konkurencí podstatně navyšují kapacitu svých služeb,“ uvedl Šťáhlavský pro Echo24.

Dopravce trápí nedostatek strojvedoucích

Počet strojvedoucích na železnici v Česku se loni zvýšil o čtyři procenta na 9565. Přesto jich dopravcům schází asi 300. Problémem je také vysoký věk, více než desetina strojvůdců je starších 65 let, a kdykoliv tak mohou odejít do důchodu. Průměrná mzda strojvůdců u velkých dopravců loni vzrostla o osm procent zhruba na 40 000 korun. Na tiskové konferenci to uvedl předseda Drážního úřadu Jiří Kolář.

Schází zhruba 300 strojvedoucích u všech dopravců, ať už jde o osobní nebo nákladní dopravu. Již dlouho upozorňujeme na to, že dopravci by měli zintenzivnit spolupráci se školami, snažit se zatraktivnit povolání,“ řekl Kolář.

V důchodovém věku nad 65 let je podle něj aktuálně 1034 strojvůdců, tedy 10,8 procenta. Téměř stejný počet je naopak mladších než 30 let. Průměrný věk u této profese je 48,6 roku, jen nepatrně vyšší než v roce 2017. Více než 70 let je podle Koláře 55 strojvůdcům.

 

Vojtěch Šeliga