Peklo v Praze. Řidiči čekají na magistrále desítky minut v kolonách
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Řidiči v Praze si po dopravním kolapsu v létě moc neodpočinuli. Nově si postojí v dlouhých kolonách na magistrále, kde je každé ráno a odpoledne hustá doprava. Šoféři si v zácpách postojí někdy i čtyřicet minut. Strany, které vyjednávají v metropoli o koalici, se před volbami tématu dopravy věnovaly. Zlepšení je však v nedohlednu, protože řidičům může pomoci pouze dostavba celého Městského okruhu. Magistrálou denně projede na sto tisíc aut.
Doprava v hlavním městě je po nedostupném bydlení jedním z největších problémů. Přesvědčit se o tom může každý řidič, který vyrazí okolo osmé hodiny ráno na magistrálu. Cesta z Holešovic směrem z Prahy se může protáhnout až skoro na hodinu. Obdobná je situace i směrem do metropole. Důvodem jsou občasné uzavírky či semafor se zastávkou na Štvanici. V husté koloně si pak řidiči postojí před budovou Národního muzea na Václavském náměstí.
Další problém může nastat na Nuselském mostě. Ten se opravoval naposledy letos v létě a občasné práce pokračovaly o víkendech až do poloviny října. „Doprava na magistrále je příšerná. I když se snažím vyjíždět dříve, tak se tomu náporu málokdy vyhnu,“ řekl pro Echo24 Tomáš P., který je profesionální řidič. „Katastrofa to byla v létě. Tohle je celkem normální doprava, kdy s kolonami musíte počítat,“ řekl řidič Jakub G.
Situaci v dopravě neulehčuje ani Hlávkův most, který spojuje Holešovice s Karlínem. Před dvěma lety nechal starosta Prahy 7 Jan Čižinský postavit uprostřed mostu tramvajové zastávky s přechody a semafory pro pěší. Sedmá městská část si zastávku chválí a tvrdí, že dopravu nekomplikuje. Kritici namítají, že kvůli dalším semaforům není provoz plynulý. Přes most vede nově také cyklostezka, o které jsme psali zde.
Semafory, zastávky ani cyklostezka však nemusí být jedinými problémy. Celý most je totiž ve špatném stavu. Nyní se tak řeší, kdy se začne opravovat.
Špatná doprava nejvíce řidiče potrápila na začátku letních prázdnin, kdy došlo k několika uzavírkám. Opravovala se například Wilsonova ulice, která je součástí magistrály. Opravy se nevyhnuly ani Kamýcké či Husitské ulici, na které se bude pracovat do prosince.
Magistrát v létě po dopravním kolapsu upustil od záměru kompletně zrekonstruovat Vinohradskou ulici. Dopravní podnik použe opravil tramvajové koleje v úseku mezi stanicemi Flora a Želivského. Slinice u Národního muzea zůstave do konce roku od silničářů netknutá.
Autobusová linka na magistrále
Před volbami se politické strany a hnutí předbíhaly, jak vyřeší složitou dopravní situaci v Praze. S návrhem jak docílit plynulé dopravy přišla například iniciativa Praha Sobě, která zřejmě zasedne na magistrátu. „Klíčem pro nejbližší období je počítačové řízení světelných křižovatek, které zcela nepochopitelně v době umělé inteligence v Praze stále neexistuje. Zkušenosti z měst podobných Praze ukazují, že systém může umožnit zrychlení plynulosti dopravy a zkrácení jízdy v dopravních špičkách o zhruba dvacet procent. Pokud by tedy Pražan strávil každý měsíc cestováním autem po městě deset hodin, uspořil by dvě hodiny svého času,“ řekl lídr iniciativy Jan Čižinský.
Do dlouhodobých priorit zařadil dokončení vnitřního i vnějšího okruhu a výstavbu trasy metra D. V programu však Praha Sobě uvádí, že chce zavést na magistrále autobusovou linku. Důvodem je, že chtějí odlehčit přeplněným vagonům metra na trase linky C. „Autobusová linka může stavět častěji než metro, čímž se také zlepší dopravní obslužnost pro obyvatele a dostupnost například dětské kliniky na Karlově. Dojíždějícím tímto pomůžeme ještě před dokončením metra D,“ uvádí Praha Sobě v programu.
Piráti a Spojené síly pro Prahu se shodují, že základem je dobudování Pražského okruhu. „Aby byl postaven Pražský okruh, je nutná intenzivní spolupráce Prahy, městských částí, ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. Proto jmenujeme pověřence za Prahu, který bude mít jediný úkol: odblokovat výstavbu Pražského okruhu. Zoufalou dopravní situaci dokresluje i stav pražských mostů. Prosadíme proto vybudování nových mostů – zejména Dvorecký most spojující Smíchov a Podolí a most spojující Prahu 6 a Prahu 8,“ uvedl před volbami Jiří Pospíšil.
„Spolu s našimi zástupci v parlamentu budeme usilovat o urychlenou dostavbu Pražského okruhu. Podpoříme řešení okruhu, které se ukáže jako nejvhodnější z hlediska dopadů na obyvatele, bezpečnosti dopravy, nákladů, termínu realizace, atd. Cílem je vyvést tranzitní, zejména kamionovou dopravu z Prahy,“ uvádějí Piráti.
Podle nich je také důležité postavi Městský vnitřní okruh. „Městský okruh je důležitým nástrojem pro omezení automobilové dopravy v centru města. Měl by být tedy dostavěn a využíván. Podpoříme variantu, která bude vyhodnocena jako nejlepší na základě odborného posudku zahrnující mj. analýzu přínosů a nákladů,“ uvádí program Pirátů.