Zemřel Ferdinand Piëch, někdejší šéf koncernu VW a vnuk Ferdinanda Porscheho
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ve věku 82 let zemřel rakouský automobilový průmyslník Ferdinand Piëch, který byl vnukem vratislavického rodáka Ferdinanda Porscheho, tvůrce legendárního lidového vozu Volkswagen známého jako VW Brouk. S odvoláním na informace z rodinných kruhů o tom informovaly německé deníky Bild a Handelsblatt.
Portál Focus uvedl, že Piëch v neděli zkolaboval v restauraci v bavorském Rosenheimu, kde byl se svou ženou. Po převozu do místní nemocnice zemřel, dodal server. Přesná příčina smrti známa není a ke skonu se zatím rodina oficiálně nevyjádřila.
Vídeňský rodák Piëch byl synem dcery automobilového průkopníka Ferdinanda Porsche Louisy a rakouského právníka a nacisty Antona Piëcha. Vystudoval strojní inženýrství na prestižní curyšské polytechnice a kariéru zahájil v automobilce Porsche jako konstruktér.
Ferdinand Piëch působil v Porsche osm let, následně zamířil do automobilky Audi, která se stala už v polovině 60. let majetkem Volkswagenu. Koupě někdejšího Auto Unionu dodala chřadnoucímu VW nový impuls, poskytla firmě například know-how k výrobě vozů s pohonem přední nápravy a motorem vpředu, tedy i golfu, který je již více než čtyři a půl dekády základním produktem automobilky z Wolfsburgu.
U Audi strávil Piëch přes 20 let. Mimo jiné vedl technický vývoj stěžejních modelů Audi 80 a Audi 100, v roce 1983 se stal viceprezidentem firmy a v lednu 1988 nejvyšším šéfem značky. Za jeho působení se stala významným producentem vozů prémiového segmentu a vážným konkurentem tradičnějších výrobců Mercedes a BMW. Do výroby se tehdy dostal třeba systém pohonu všech kol quattro nebo později typické řadové pětiválce.
Piëch stál řadu let v čele koncernu Volkswagen a měl velkou zásluhu na jeho expanzi a dnešní podobě. V lednu 1993, kdy se Volkswagen zmítal v krizi a výrazně prodělával, byl Piëch zvolen šéfem koncernu VW. Podařilo se mu VW nejen stabilizovat, ale obrátit jej i na cestu na vrchol automobilového průmyslu. Za Piëchova vedení se koncern, do kterého na počátku 90. let patřily značky VW, Audi, Seat a Škoda, rozrostl o luxusní Bentley a výrobce supersportů Lamborghini a Bugatti. Volkswagen také vstoupil na pole výroby nákladních vozů, když v roce 2000 koupil první akcie švédské automobilky Scania a Piëch usedl do jejího vedení.
V roce 2002, tedy v 65 letech, opustil Ferdinand Piëch místo výkonného ředitele Volkswagenu a zamířil do čela dozorčí rady, i nadále ale výrazně zasahoval do běžného chodu firmy. V roce 2006 se tak dostal do sporu s výkonným šéfem Volkswagenu, svým bezprostředním nástupcem Berndem Pischetsriederem. Rozdílné názory na další rozvoj firmy pak vedly k Pischetsriederově rezignaci. V čele VW jej v roce 2007 nahradil Martin Winterkorn, který naopak byl příčinou Piëchova odchodu z vedení VW. Piëch odmítal Winterkornovi prodloužit smlouvu, po své prohře, kdy řídicí výbor dozorčí rady vyjádřil Winterkornovi podporu, v dubnu 2015 odstoupil z funkce předsedy dozorčí rady.
„Málokdo by se odvážil obrátit celý podnik vzhůru nohama tak, jak to Piëch dělá v automobilce… Od dědečka – konstruktéra slavného brouka a zakladatele společnosti Volkswagen Ferdinanda Porscheho – zdědil Piëch nejen benzín v krvi a technického génia, ale i odvahu,“ napsal o jeho působení v čele Volkswagenu v srpnu 1994 německý týdeník Stern.
Několikrát ženatý Piëch byl otcem 13 dětí, ne všechny měl ale se svými manželkami.