Stávka ve Francii

Ve Francii se zastavily vlaky kvůli dlouhé stávce železničářů. Vláda prý neustoupí

Stávka ve Francii
Ve Francii se zastavily vlaky kvůli dlouhé stávce železničářů. Vláda prý neustoupí

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ve Francii v úterý naplno vypukla bitva o státní železniční podnik SNCF. Kvůli chystané vládní reformě sektoru vlakové dopravy a práv zaměstnanců stávkují železničáři po celé zemi, přičemž jde o první ze 36 dní stávky, které čekají Francouze do 28. června. Francouzská média hovoří o dosud největší výzvě pro vládu prezidenta Emmanuela Macrona, ministryně dopravy Élisabeth Borneová se nechala slyšet, že kabinet „odolá“.

Mnohá nádraží ve Francii ráno zela prázdnotou, jinde zůstalo na informačních tabulích s odjezdy jen minimum spojů oproti normálu. Vedení SNCF ohlásilo, že provoz bude „velmi narušen“. V neděli společnost odhadla, že vyjede jen 12 procent vysokorychlostních vlaků TGV, 13 procent běžných meziměstských spojů a asi pětina příměstských vlaků. Podstatně mírněji by měla být zasažena mezinárodní doprava.

Už dopoledne označil generální tajemník odborového svazu CGT Philippe Martinez stávku za „masivní“ a vyzval vládu, aby reformu státního železničního podniku od základů přehodnotila. Také uvítal, že údajně jen 125 vedoucích pracovníků nastoupilo v roli náhradníků za stávkující personál, za což vedení SNCF nabídlo zájemcům prémii 150 eur (3800 korun).

Miliony Francouzů, které každý den využívají služby státních železnic, se tak musí přizpůsobovat. Platforma pro domlouvání spolujízdy Blablacar v úterý zaznamenala dvojnásobek přihlášených oproti normálu a provozovatelé autobusů přidávají mimořádné spoje. „Velký návrat by mohl zažít také autostop,“ poznamenal web televize FranceInfo. Například na silnicích v Paříži a okolí se ale ráno vytvořily stovky kilometrů kolon.

Odbory chtějí na vládu tlačit novým formátem stávky, při němž se budou až do konce června střídat dvoudenní výpadky se třemi dny běžného provozu. Zaměstnanci železnic protestují proti chystanému potlačení jejich speciálního statusu garantujícího různé výhody a také záměru vlády postupně liberalizovat francouzskou železniční dopravu a umožnit do ní vstup konkurenci. Mnozí vidí v reformním plánu pokus o privatizaci SNCF.

„Chápu, že na straně železničářů mohou být obavy,“ řekla ministryně dopravy. Strach ale podle ní není opodstatněný. „Když oznamují nepravdy, když říkají, že SNCF bude privatizována, není to pravda; když hovoří o rozbití veřejné služby, není to pravda; když chtějí vytvářet směs různých konfliktů, je zřejmé, že někteří se pokoušejí debatu zpolitizovat,“ uvedla Borneová ve vysílání televize BFM TV.

Při zdůvodňování reformy vláda poukazuje na obří dluh SNCF: část podniku, která udržuje a pronajímá železniční síť (SNCF Réseau), měla ke konci roku 2017 dluh ve výši 46,6 miliardy eur (skoro 1,2 bilionu Kč). Podle vlády se za vypravení vlaku ve Francii platí „o 30 procent víc než jinde“.

Deník Le Figaro v úterý v titulku na úvodní stránce nazval začínající konflikt vlády a železnic „opotřebovávací válkou“. Ministryně dopravy naznačila, že ve čtvrtek by se mohla konat schůzka s představiteli odborových organizací. Ty se budou snažit získat na svoji stranu veřejnost, neboť, jak píše agentura AFP, její mírná většina stále pro stávky nemá pochopení.

Železnice nejsou jediným sektorem, který v úterý ve Francii zasáhla stávka. Za silnější institucionální rámec svých profesí protestují popeláři a pracovníci distribuce elektřiny a plynu. Čtvrtým dnem za poslední dva měsíce také pokračuje stávka personálu aerolinky Air France za plošné zvýšení platů. Dopravce oznámil zrušení čtvrtiny letového programu a výpadek už se dotkl také spojení s Prahou, když byla ráno zrušena dvojice spojů s Paříží.

,

3. dubna 2018