„Učitelé zjistili, že to nemá smysl.“ Zástupci škol a pedagogů kritizují organizaci testování
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Preventivní testování učitelů se zatím setkalo napříč kraji s mizivým zájmem. Podle zástupců pedagogů a ředitelů oslovených deníkem Echo24 za tím stojí špatná organizace a dostupnost testovacích míst či to, že v současné podobě testování nevidí učitelé smysl. „Jako vždy to nebylo předem prokonzultováno s učiteli z praxe,“ řekl deníku Echo24 šéf Pedagogické komory Radek Sárközi.
Pedagogům podle Sárköziho i předsedkyně Učitelské platformy Petry Mazancové nedává testování v současné podobě příliš smysl. „Když jedete hromadnou dopravou na test, tak si zvýšíte počet kontaktů a je větší pravděpodobnost, že se nakazíte cestou na test nebo z testu, protože musíte jet do okresního města,“ řekl deníku Echo24 Sárközi. „Úplně to ruší výsledek toho testu,“ míní také Mazancová.
Testování by podle nich mělo smysl spíše pravidelně, nikoliv jednorázově. „K čemu vám je, když půjdete patnáctého na test, šestnáctého do školy a tam se nakazíte od kolegy z práce, který na test nešel, nebo od žáka, který na test také nechodí,“ řekl Sárközi. „Řada učitelů zjistila, že to nemá vůbec smysl,“ dodal.
Podle prezidenta Asociace ředitelů základních škol Michala Černého zájem snižuje to, že systém testování není k učitelům příliš přívětivý, například pokud jde o dostupnost testovacích míst. Ředitelé také dostali instrukce k testování jen necelý den předem, dodal Černý. „Zhruba třetina ředitelů to podporuje, i když polovina z nich s výhradami. Druhá třetina to naopak odmítá. Zbylá třetina jsou lidé, kteří by testování učitelů uvítali v principu, ale nelíbí se jim, jakým způsobem je to zorganizované a jakým způsobem se to dělá, proto to odmítají taky,“ řekl deníku Echo24.
Dostupnost testovacích míst považuje za problém i Mazancová. „Mám kolegy, kteří mají odběrové místo třeba 20 kilometrů daleko,“ řekla deníku Echo24 Mazancová. Podle zástupců škol a pedagogů by bylo lepší, pokud by se mohli zaměstnanci testovat přímo ve školách.
To nechává ministerstvo zdravotnictví na dohodě škol a zdravotnických zařízení či odběrových center. Testování má probíhat v současné provozované páteční síti odběrových míst jednotlivých krajů, částečně u praktických lékařů a ambulantních specialistů. „Konkrétní provedení, tedy i takzvaná aktivace mobilních týmů, je poté v režii konkrétních zdravotnických zařízení, respektive odběrových center,“ uvedla pro deník Echo24 mluvčí ministerstva Barbora Peterová. Některá zařízení výjezd mobilních týmů nabízejí, v jiných však spíše až pokud se sejde na testování větší skupina osob.
Například nemocnice na Bulovce však umožňuje učitelům testovat se pouze mezi devátou ranní a druhou hodinou odpoledne. To kritizovala předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. „V tu dobu by učitelé měli učit,“ řekla Schejbalová Radiožurnálu. Testování prakticky výhradně v dopoledních hodinách probíhá například i v Karlovarském kraji. To je pro školy však často personální problém.
Zájem o testování mezi učiteli, který hlásí kraje, nepřevyšuje třetinu. V některých regionech je ještě nižší. Podle Sárköziho však bude konečný počet daleko menší. „Řada škol hlásí nulu,“ řekl. Podle Sárköziho i Mazancové se pak někteří učitelé uvažují o tom, že se nechají testovat až v posledním možném termínu, který je před začátkem vánočních prázdnin, aby případně nenakazili o svátcích někoho z rodiny.
Preventivní antigenní vyšetření nemusí podstoupit ti pedagogičtí pracovníci, kteří nemoc covid-19 prodělali a absolvovali povinnou izolaci a zároveň u nich neuplynulo více než 90 dnů od prvního PCR testu s pozitivním výsledkem. Stejně tak se netýká pedagogů, kterým byl v posledních pěti dnech proveden PCR test s negativním výsledkem. Testovat se mohou nechat zaměstnanci škol až do 18. prosince.