Nová obří automobilka možná zlevní Peugeoty nebo Fiaty, hrozí ale ztráty pracovních míst ve výrobě
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Zrod nového automobilového kolosu Stellantis, který vznikl spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) s francouzským konkurentem PSA, může vytvořit silnou konkurenci stávajícím automobilkám a tím také snížit ceny jednotlivých nabízených značek aut. Mezi ně spadá Peugeot, Opel, Jeep nebo Fiat. Účelem fúze je však zároveň i snížením nákladů, ekonomové proto očekávají provozní škrty, což by se mohlo dotknout výrobních míst například na Slovensku nebo v Polsku. Změna nastala také v české automobilové výrobě, a to proměnou vlastníka kolínského závodu Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA). Ten přebrala od nového roku Toyota a mimo jiné zavádí výrobu modelu Yaris, což s sebou přináší nábor nových zaměstnanců.
Akcionáři obou koncernů v pondělí posvětili jejich spojení. Skupina Stellantis by pak měla vzniknout po úplném dokončení procesu 16. ledna. Co do velikosti se před ní umístily automobilky General Motors, Toyota a Volkswagen, výrobce Stellantis tak obsadí celosvětově čtvrtou příčku.
Odborníci očekávají, že spojením vzniknou obrovské úspory. „Zvláště v oblasti vývoje nových inovací lze očekávat, že jednotlivé automobilky navážou úzkou spolupráci. To by mohlo vytvořit silnou konkurenci vůči jiným koncernům. Z pohledu zákazníků se jedná o dobrou zprávu, protože větší konkurence vytváří lepší nabídky na trhu. Na pozoru by však měly být ostatní automobilky, kterým Stellantis může vzít část odbytu,“ uvedl v reakci na dotaz deníku Echo24 hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.
Fúze může být také obecně vzpruhou na koronavirem utlumeném automobilovém trhu, protože umožní ušetřit náklady v řádech až miliard dolarů ročně. „Výsledkem by tak mohla být nižší cena automobilů, pokud bude stále dostatečná konkurence. To byla hlavní obava Evropské komise, která se tomu pokusila zamezit a nakonec dostala na konci roku dostatečné záruky,“ řekl pro Echo24 hlavní ekonom banky Creditas Dominik Stroukal.
Na českém trhu se zřejmě změna příliš neprojeví, i přes to, že některé z automobilů skupiny PSA vznikají ve spolupráci s dalšími automobilkami ve společně provozovaných výrobních závodech, jako právě například v nyní již bývalém kolínském TPCA. Může se to však dotknout sousedního Slovenska, kde působí PSA. „Přece jen fúze se uskutečňuje za účelem ušetření nákladů, což se může projevit škrtáním. PSA také rozvíjí výrobu v nedalekém Polsku. Je pravděpodobné, ze se budou v těchto provozech hledat úspory,“ uvedl Stroukal.
Italsko-americký koncern FCA navíc v Evropě obecně strádá. Jeho ústřední značka Fiat dnes již spoléhá hlavně na malé městské vozy, především model Panda. V roce 2019 prodal Fiat podle údajů analytické firmy JATO Dynamics v Evropě 660 tisíc aut. S tím souvisí také nevyužité továrny a nadbytečné kapacity. Vznik Stellantisu by tak mohl být pro automobilku spásou.
Koncern FCA, tedy Fiat Chrysler Automobiles, vznikl v roce 2014. Spolupráce mezi Fiatem a Chryslerem ale začala už v roce 2009, kdy byli Italové jednou ze stran, které Američany zachránily před krachem. Původně měl Fiat v Chrysleru jen 20procentní podíl, který ale navyšoval, až tedy v roce 2014 pohltil amerického výrobce úplně a vznikl tak nový koncern. V návaznosti na tuto transakci se od FCA oddělilo Ferrari. Pod FCA dále spadají značky Alfa Romeo, Dodge, Jeep, Lancia nebo Maserati.
Historie PSA, tedy Peugeot Société Anonyme, sahá do roku 1966. Citroën, v tu dobu ve finančních problémech, se do něj dostal o deset let později, kdy jej Peugeot koupil a dal tak vzniknout koncernu PSA Peugeot Citroën. Tomu se prodejně dařilo a v roce 1978 tak koupil od Chrysleru jeho evropskou divizi. Do ní bylo potřeba investovat větší sumu peněz, což vedlo k finančním potížím PSA a postupnému zavření značek, které byly s evropským Chryslerem spojeny.
V 90. letech PSA založilo společný podnik v Číně s místní automobilkou Dongfeng. Ta se ukázala být pro francouzského výrobce důležitým partnerem v roce 2014, kdy se PSA opět dostalo do finančních potíží a spolupráce s General Motors, započatá v roce 2012, nevyšla. Dongfeng spolu s francouzským státem PSA finančně pomohly. Číňané dnes mají 12,2 procenta automobilky. PSA vlastní také značku Opel.
Toyota přebrala kolínskou TPCA, nabírá nové zaměstnance
Nového vlastníka v této době získala také kolínská automobilka TPCA, kterou přebrala od nového roku Toyota. Závod tak změnil název na Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Jde o osmý závod Toyoty v Evropské unii.
V současné době firma investuje více jak čtyři miliardy korun do rozšíření kapacity a modernizace závodu. Vyrábět se zde bude vedle malých vozů Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108 také větší model Yaris, jehož výroba začne letos. V závodě se od konce února zároveň začne pracovat na tři směny místo dosavadních dvou.
Podle společnosti ale změna vlastnické struktury žádný dopad na zaměstnance mít nebude. I kvůli zahájení výroby modelu Yaris byl ale už loni zahájen nábor zaměstnanců. „Důvod náboru zaměstnanců je další rozvoj a jak již zmíněno, další model. Jedná se jak o pozice operátorů, tak i údržby, adminu, technických profesí a podobně. Již jsme nabrali okolo tisíce lidí a stále ještě hledáme nové kolegy,“ sdělil redakci Echo24 za kolínský závod Tomáš Paroubek.