Kdy vyrazí žluté vesty do ulic v Německu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Když se francouzský prezident Emmanuel Macron před rokem rozhodl zdražit novou ekologickou daní benzin a naftu, hořela Paříž. Právě 17. listopadu vyrazili loni poprvé do ulic Francouzi ve žlutých vestách. Demonstrace a blokády silnic přerostly standard divokosti z roku 1968. Rozhodně pokud jde o počet mrtvých a zraněných a zničených ulic a obchodů. Sinalý a vystrašený Emmanuel Macron se nejdřív ukryl do bezpečí Elysejského paláce a několik týdnů vůbec nevycházel na veřejnost. Když už mu ale rozvášněné žluté vesty pochodovaly před okny paláce s výkřiky „Jdem si pro něj“, odhodlal se k televiznímu vystoupení. Tam s výrazem zlomeného muže nejen zopakoval už dříve vládou ohlášený plán, že žádná ekologická daň z benzinu a nafty nebude, ale stát naopak ještě lidem připlatí na nejrůznějších sociálních dávkách a podporách.
Zelená politika boje proti změně klimatu je mimořádně drahá. Cena proměny Evropy na uhlíkově neutrální ekonomiku se počítá v mnoha bilionech eur. Tu cenu bude někdo muset zaplatit. A teď se hraje o to, kdo to bude. V konečném důsledku to samozřejmě bude podstatná část běžných Němců, Čechů, Francouzů. Jen se asi po zkušenosti z Paříže budou hledat různé sofistikované cesty, jak to zamaskovat, aby to lidé neměli úplně na očích. Tak jako už dnes platíme zelenou přirážku na účtu za elektřinu. Moc se o ní nemluví. Rozhodně méně než o daních a sociálních dávkách.
Německá vláda už včera schválila a do Spolkového sněmu poslala plány na první zdražování. Navrhuje nové daně z letenek a benzinu. A už tady je přesně vidět to maskování. Zatímco letenky, které pro většinu Němců nejsou každodenní potřebou, se zdraží přímo, na benzin se půjde oklikou. Aby národ motoristů nedostal přímý zásah daněmi, jaký neunesli loni Francouzi, kteří přitom zdaleka nemají k cestování vlastním vozem tak hluboký vztah.
Proto se vytvoří, podobně jako kdysi u emisí v energetice, systém emisních povolenek za vypouštěný CO2. Ty si budou muset kupovat přímo firmy, které zpracovávají ropu, zemní plyn a později i uhlí. Všechno, co se z nich dělá, pochopitelně včetně benzinu, podraží. Jen tam nebude ta přímá daň, aby lidem zvedla adrenalin.
Do značné míry je to přesně pilotní projekt, jak se bude zdražovat přes různé rádoby sofistikované systémy „externalit“, aby lidi moc nedráždilo, kolik ta zelená revoluce stojí. Z drahého benzinu budou obviňovat ty škodlivé, špinavé globální petrochemické firmy. Nikoliv politiky. Ti jim navíc drahý benzin kompenzují zlevněním vlaků. DPH klesne z 19 na 7 procent.
Těžko říct, kde mají Němci práh citlivosti. Jako kultura poslušnosti a skutečné víry v boj za záchranu klimatu zjevně jinde než temperamentní Francouzi. Zelená daňová revoluce ale přichází zrovna ve chvíli, kdy Německu začíná padat ekonomika, takže společnost bude na jakékoliv zdražování výrazně citlivější. A jak začne jít o peníze a životní úroveň, má i v Německu zjevně víra v záchranu klimatu své meze.
Agentura YouGov udělala zajímavý průzkum. Ptala se reprezentativního vzorku Němců, čeho všeho ze svého komfortu by byli ochotni se vzdát v boji za záchranu klimatu. Na první pohled to vypadá, že Němci se skutečně bojí klimatických změn a jejich následků tak moc, že jsou ochotni otočit svůj dosavadní život vzhůru nohama.
Cest letadlem na krátké vzdálenosti je podle YouGov připraveno vzdát se 74 procent dospělých Němců. U společnosti turistů, na které v hojném počtu narazíte ve všech středomořských destinacích, kam se samozřejmě přepravují charterovými lety cestovních kanceláří, to vypadá impozantně. Ještě impresivněji působí v zemi, kde auto definuje identitu člověka, ochota 56 procent lidí nechat na cestě do centra města vůz doma a vydat se tam raději městskou hromadnou dopravou.
Jakmile ale začne jít o peníze, ochota Němců zachraňovat planetu výrazně klesá. Polovina dotázaných by ještě považovala za přijatelné, kdyby byly výrazně dražší letenky. U čerpací stanice by ale bylo ochotno připlatit si jen zhruba 27 procent lidí. Největší problém by Němci podle průzkumu YouGov měli s tím, kdyby se v rámci boje proti změnám klimatu zdražovala elektřina. Výrazně víc by bylo ochotno za ekologický proud zaplatit jen 20 procent respondentů.
Když se bude hodně napínat struna, můžeme se dočkat i německých žlutých vest. A Němci jsou na rozdíl od Francouzů zvyklí dělat věci opravdu důkladně. Nejspíš si to velmi dobře uvědomuje i německá vláda. Proto bude zelené přirážky velmi pečlivě maskovat.