Tesla otevře v Číně svůj první výrobní závod mimo USA

Tesla otevře v Číně svůj první výrobní závod mimo USA

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Šéf amerického výrobce elektromobilů Tesla Elon Musk v úterý podepsal smlouvu o výstavbě závodu na montáž elektromobilů v Šanghaji. Bude to první závod Tesly mimo území Spojených států. Firma zároveň zvýšila ceny svých vozů Model X a Model S na čínském trhu zhruba o 20 procent, a stala se tak v odvětví prvním, kdo na největším automobilovém trhu světa reagoval na eskalaci obchodního napětí mezi USA a Čínou.

Spojené státy začaly 6. července uplatňovat clo ve výši 25 procent na dovoz čínského zboží v hodnotě 34 miliard dolarů (751 miliard Kč) ročně a Čína okamžitě reagovala protiopatřením ve stejném rozsahu. Její 25procentní clo platí kromě jiného i na produkci automobilového průmyslu.

Tesla ceny zvýšila o víkendu. Na svých webových stránkách uvedla, že základní verze sedanu Model S nyní stojí 849.900 jüanů (2,8 milionu Kč), zatímco v květnu přišla na 710.579 jüanů. Cena sportovně-užitkového (SUV) vozu Model X vystoupila ze 775.579 na 927.200 jüanů. Tato auta jsou tedy v Číně teď zhruba o 70 procent dražší než ve Spojených státech.

Pro firmu, která podle analytiků "utrácí jak divá" a snaží se dostat do zisku, je přitom Čína stěžejním trhem. Tržby v této zemi se loni podílely na celkových příjmech firmy zhruba 17 procenty. V květnu automobilka snížila cenu Modelu X až o 14.000 dolarů, když Peking oznámil, že pro většinu aut sníží od 1. července dovozní cla z 25 na 15 procent. Nejnovější odvetná cla však znamenají, že dovozci budou muset zaplatit celkově 40procentní clo ze všech automobilů vyráběných v USA, které v Číně prodávají.

Zvýšení cen by mohly oznámit i další automobilky. Například německá BMW nedávno konstatovala, že není s to nová cla plně vstřebat, zatímco Daimler sdělil, že "usiluje o udržení konkurenční pozice" na čínském trhu. Obě firmy tam dovážejí auta ze závodů v USA. Americká automobilka Ford oznámila, že prozatím ceny dovážených automobilů zvyšovat nebude.

Dnešní dohoda Muskovi umožní vybudovat montážní závod s roční kapacitou 500.000 automobilů. O otevření vlastní továrny v Číně jednala Tesla už delší dobu, aby si upevnila pozici v zemi, která je po USA jejím druhým největším trhem. V Šanghaji bude investovat nejen do výroby, ale i do výzkumu a vývoje. První automobily by z montážní linky v Šanghaji měly sjet zhruba dva roky po zahájení výstavby a za další dva až tři roky tam chce Tesla vyrábět zmíněných 500.000 vozů ročně. Tím by prakticky zdvojnásobila svou nynější produkci.

Akcie společnosti dnes po zahájení obchodování zpevnily téměř o dvě procenta. Podle některých analytiků je však otázkou, kde dosud ztrátová firma získá kapitál nezbytný k vybudování tak velkého podniku.

Čínská vláda nedávno oznámila, že zahraničním automobilkám umožní mít v zemi továrnu ryze ve svém vlastnictví. Až dosud zahraničním automobilkám povolovala vyrábět na svém území jen v rámci společných podniků s domácími partnery.

,

10. července 2018