Tesla otevře v Číně svůj první výrobní závod mimo USA
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Šéf amerického výrobce elektromobilů Tesla Elon Musk v úterý podepsal smlouvu o výstavbě závodu na montáž elektromobilů v Šanghaji. Bude to první závod Tesly mimo území Spojených států. Firma zároveň zvýšila ceny svých vozů Model X a Model S na čínském trhu zhruba o 20 procent, a stala se tak v odvětví prvním, kdo na největším automobilovém trhu světa reagoval na eskalaci obchodního napětí mezi USA a Čínou.
Spojené státy začaly 6. července uplatňovat clo ve výši 25 procent na dovoz čínského zboží v hodnotě 34 miliard dolarů (751 miliard Kč) ročně a Čína okamžitě reagovala protiopatřením ve stejném rozsahu. Její 25procentní clo platí kromě jiného i na produkci automobilového průmyslu.
Tesla ceny zvýšila o víkendu. Na svých webových stránkách uvedla, že základní verze sedanu Model S nyní stojí 849.900 jüanů (2,8 milionu Kč), zatímco v květnu přišla na 710.579 jüanů. Cena sportovně-užitkového (SUV) vozu Model X vystoupila ze 775.579 na 927.200 jüanů. Tato auta jsou tedy v Číně teď zhruba o 70 procent dražší než ve Spojených státech.
Pro firmu, která podle analytiků "utrácí jak divá" a snaží se dostat do zisku, je přitom Čína stěžejním trhem. Tržby v této zemi se loni podílely na celkových příjmech firmy zhruba 17 procenty. V květnu automobilka snížila cenu Modelu X až o 14.000 dolarů, když Peking oznámil, že pro většinu aut sníží od 1. července dovozní cla z 25 na 15 procent. Nejnovější odvetná cla však znamenají, že dovozci budou muset zaplatit celkově 40procentní clo ze všech automobilů vyráběných v USA, které v Číně prodávají.
Zvýšení cen by mohly oznámit i další automobilky. Například německá BMW nedávno konstatovala, že není s to nová cla plně vstřebat, zatímco Daimler sdělil, že "usiluje o udržení konkurenční pozice" na čínském trhu. Obě firmy tam dovážejí auta ze závodů v USA. Americká automobilka Ford oznámila, že prozatím ceny dovážených automobilů zvyšovat nebude.
Dnešní dohoda Muskovi umožní vybudovat montážní závod s roční kapacitou 500.000 automobilů. O otevření vlastní továrny v Číně jednala Tesla už delší dobu, aby si upevnila pozici v zemi, která je po USA jejím druhým největším trhem. V Šanghaji bude investovat nejen do výroby, ale i do výzkumu a vývoje. První automobily by z montážní linky v Šanghaji měly sjet zhruba dva roky po zahájení výstavby a za další dva až tři roky tam chce Tesla vyrábět zmíněných 500.000 vozů ročně. Tím by prakticky zdvojnásobila svou nynější produkci.
Akcie společnosti dnes po zahájení obchodování zpevnily téměř o dvě procenta. Podle některých analytiků je však otázkou, kde dosud ztrátová firma získá kapitál nezbytný k vybudování tak velkého podniku.
Čínská vláda nedávno oznámila, že zahraničním automobilkám umožní mít v zemi továrnu ryze ve svém vlastnictví. Až dosud zahraničním automobilkám povolovala vyrábět na svém území jen v rámci společných podniků s domácími partnery.