Soumrak budoucnosti
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
V době, kdy si část společnosti kupuje virtuální pozemky a nemovitosti, obléká své avatary v metasvětě a pořádá jim svatbu a jiné rituály, je vlastně taková koupě NFT, tedy nezaměnitelného tokenu, jakési malé želízko v ohni budoucího světa. Verze možné budoucnosti, kdy nás už nebudou tolik zajímat viry a bakterie, ohrožující nás na životech, ale spíš viry softwarové a nestabilita a bujení kryptoměn a jejich mutací, a kdy naše fyzická těla budou připomínat matrixovské zásobníky energie pro lepší verzi života v našich představách.
Překotný vývoj pro většinu z nás zcela nového způsobu vnímání směřování našich životů nejen v otázkách investic, ale i národních a nadnárodních ekonomik zasáhl už před časem i české umělce a prvním z nich, kterému se na novou vlnu obchodování on-line podařilo naskočit, byl Jan Kaláb. Svůj první animovaný obraz Lost Ultramarine Shell prodal loni v dubnu hongkongskému sběrateli/investorovi přes platformu KnowOrigin za 11,80 etherea, v době prodeje za necelých 25 tisíc dolarů, tedy částku přesahující půl milionu korun.
Jan Kaláb je výjimečným umělcem v české kotlině z několika důvodů – opakovaně přerostl sám sebe. Patří do generace Michala Škapy, Pasty Onera nebo Matěje Olmera – ti a další malovali jako teenageři se spreji po ulicích, ale jediný Kaláb byl schopen s graffiti a street artem vystudovat pražskou AVU a jako první v Čechách s touto technikou diplomovat. Po čase zrání převáděl svoje malířské umění stále na větší plochy legálních fasád po celém světě, až se odvážil vstoupit do světa s odlišnými principy a publikem. Náhodné kolemjdoucí, pro které je mural ve veřejném prostoru příjemným zpestřením chůze či jízdy v často jinak nevzhledné části města, vyměnil za návštěvníky galerií, kteří mívají vytříbený vkus, konzervativní očekávání a kde hrají roli zcela jiné faktory, například uměleckořemeslná dovednost, vlastní rukopis, osobitý přístup a znalost historického kontextu.
Pro Kalába se stal nápomocný vztah k českému i zahraničnímu abstraktnímu malířství a výrazný cit pro barvy. Zjednodušováním geometrických tvarů a vytvářením iluze prostoru se na jeho obrazech, které dřív připomínaly formátem malby na stěnách, postupně zkoncentrovala barva a její velmi jemné barevné přechody, umocněná neobvyklým, jakoby pohybujícím se amorfním tvarem rámů připomínajícím buňky, bubliny, podmořské živočichy nebo všelijaké vodní útvary, to už je na fantazii každého diváka. Vývoj originálního tvarosloví a barevné palety šel ruku v ruce s objevováním světa zahraničních galerií a veletrhů, kterých se za poslední roky zúčastnil se svými obrazy nepočítaně. Vybudoval si celosvětově široké zázemí odborné i laické veřejnosti, která mu umožňuje podnikat stále odvážnější kroky v jeho tvorbě a posouvat vlastní styl a jméno dál.
Obraz z poslední série s názvem odpovídajícím jeho vzhledu připomíná svou pestrou barevností krystalky skla v dětském kaleidoskopu, kde se nám zmnožují a zrcadlí gradientní plochy odstínů zapadajícího a vycházejícího slunce ve tvaru neznámé, ale magicky přitažlivé květiny jako ze světa planety Pandory, na které se v radostném světě her a fantazie prohánějí naši avataři.
Jan Kaláb: Kaleidoskop mezi soumrakem a úsvitem 0122, 2022, akryl na 21 plátnech, 161 x 152 cm.