Jak vyřešit problém na železnici? Prachař, Ťok a Kremlík mají řešení
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nehod na železnici v poslední době přibývá a experti se přou o to, zda se jedná o systémovou chybu či o lidský faktor. Čím dál hlasitěji také zaznívají hlasy o vyvození politické zodpovědnosti a rezignaci ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO). Mluví o tom například také bývalý šéf rezortu za hnutí ANO Antonín Prachař.
K nehodám se postupně vyjádřili všichni bývalí ministři dopravy za hnutí ANO. Nejostřejší byl právě Antonín Prachař. „V normální zemi by po sérii nehod na železnici okamžitě rezignoval MD. Lidské životy ani újmy na zdraví to nevrátí ale je to minimálně gesto slušnosti. Řidiči kamionu mají digitální karty a zapisují výkon řízení. Proč dosud nemá takové zařízení strojvůdce, aby nebyl přetěžován?“ ptá se první ministr dopravy za hnutí ANO Antonín Prachař.
V normální zemi by po sérii nehod na železnici okamžitě rezignoval MD . Lidské životy ani újmy na zdraví to nevrátí ale je to minimálně gesto slušnosti . Řidiči kamionu mají digitální karty a zapisují výkon řízení . Proč dosud nemá takové zařízení strojvůdce aby nabyl přetěžovan?
— Antonín Prachař (@antonin_prachar) July 15, 2020
Letos odvolaný ministr Vladimír Kremlík zase upozorňuje, že České dráhy postupně přicházejí o důvěru svých zákazníků. „Pokud se nezačne otázce bezpečnosti věnovat dostatečná pozornost, hrozí, že národní dopravce přijde o to, co téměř 200 let pracně budoval – důvěru svých zákazníků. Implementaci moderních zabezpečovacích systémů a většímu důrazu na dostatečnou kvalifikaci a vhodné pracovní podmínky pro strojvedoucí musí být nyní ve strategii Českých drah věnována mnohem větší pozornost,“ uvedl na Facebooku.
K nehodám se vyjadřuje také Kremlíkův Středoevropský institut pro rozvoj dopravy (SIRDO), který již hovoří o systémové chybě. „Jistě se na současné sérii železničního nehod podílí i lidský faktor, nicméně jejich příčiny leží především v systémové oblasti. Jsou jimi dlouhodobý nedostatek strojvedoucích i technického personálu obecně, a tudíž jejich časté přetížení, zastaralost sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, a nedostatečná kapacita železničních tratí a uzlů. Železnice byla po dlouhá léta zanedbávána, a i toto je výsledkem,“ uvedl expert SIRDA Emanuel Šíp.
Nejdéle sloužící ministr dopravy Dan Ťok se nejdříve vůbec nechtěl k otázce vyjadřovat. Nakonec však v rozhovoru pro CNN Prima News mluvil o nedostatečném odpočinku strojvedoucích. „Jsem alergický, když někdo mluví o lidských chybách. I za mého působení se takové věci stávaly. Série opakovaných chyb jsou většinou obrazem toho, že v Českých drahách je systémová chyba. Nepozornost člověka je něčím způsobena. Strojvedoucí jsou přetěžováni. Takový strojvedoucí, který jezdí malou lokálkou, je ve vlaku velmi často sám, na některých nádražích není obsluha ani výpravčí. Takže musí vlak řídit jako strojvůdce, musí vykonávat pozici vlakvedoucího a občas i prodává jízdenky a má funkci výpravčího, takže je zodpovědný za všechno,“ uvedl.
„Má za sebou osm hodin práce nebo nekvalitní odpočinek, tak se nemůžete divit, že je přetížený. Často jsem říkal, že obdivuji všechny strojvedoucí, kteří tu práci za takových podmínek a plat vykonávají. Není prostě fér říct, že za všechno mohou strojvedoucí a jejich lidské selhání a všechno v Českých drahách je v pořádku,“ dodal.
Ťokova slova se však nelíbí Odborovému sdružení železničářů. „Pokud budeme hodnotit nedávné události, tak zatím nikdo neprokázal systémové pochybení. Každá z těch mimořádností vykazuje jinou příčinu. V této souvislosti mě nemile překvapuje čtvrteční výrok exministra dopravy p. Ťoka. Osobně jsem přesvědčen, že by v této situaci pomohlo méně změn v termínech výlukových prací na tratích, což vede k více nepravidelnostem ve směnách dotčených zaměstnanců. Značným přínosem by byla rovněž sjednocení a zkvalitnění zabezpečovacích zařízení a masivní odstranění tzv. ‚úrovňových‘ přejezdů a jejich nahrazení podjezdy nebo nadjezdy. Určitě by to přispělo k větší pohodě zaměstnanců a možná k méně mimořádnostem,“ sdělil pro Echo24 Vladislav Vokoun, první místopředseda Odborového sdružení železničářů.
Opoziční Piráti zase připomínají také vloni diskutované výběrové řízení na ředitele Českých drah. V souvislosti s volbou Václava Nebeského nadále hovoří o trafice. „ČD mají ob den nehodu a přitom je dál vesele řídí trafikant, který na to absolutně nemá kvalifikaci a nad rezortem bdí ministr s poruchou spánku. Nedospalí řidiči údajně řídí podobně blbě jako ožralí, obávám se, že pro ministry to platí taky. Kocourkov fakt,“ napsal na Twitter pirátský poslanec Mikuláš Ferjenčík.
ČD mají ob den nehodu a přitom je dál vesele řídí trafikant, který na to absolutně nemá kvalifikaci a nad rezortem bdí ministr s poruchou spánku. Nedospalí řidiči údajně řídí podobně blbě jako ožralí, obávám se, že pro ministry to platí taky. Kocourkov fakt.
— Mikulas Ferjencik (@Mikiferjencik) July 22, 2020