Krize automobilek tlačí ceny ojetin. Zánovní vozy atakují i převyšují ceny úplně nových aut
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Chybějící čipy a materiály v automobilkách tlačí cenu ojetých vozů strmě nahoru. Krize a nedostatek vozů se tak projevuje i u starších vozů, kde prudce ubývá kvalitních automobilů. Na trhu se tak projevuje i dříve nemyslitelná situace, kdy vozy staré do jednoho roku mohou mít vyšší cenu než automobil čerstvě vyrobený z továrny. Dokud budou automobilky bojovat s čipovou krizí, tak se nedá očekávat, že by cena zánovních či použitých vozů přestala růst. Předseda Asociace obchodu ojetými automobily Jiří Grund pro Echo24 uvedl, že letos se meziročně zvedla cena ojetých vozů až o 20 procent.
Automobilky se v současné době potýkají s krizí, která se táhne již od příchodu koronavirové nákazy. Tehdy se výroba závodů přerušila z důvodu státních lockdownů a strachu zaměstnavatelů o zdraví pracovníků. Krize však dále pokračovala nedostatkem materiálů a čipů, kdy se rušily některé směny a zavíraly některé závody.
To se přeneslo i do letošního roku a nedostatek čipů bude omezovat automobilky až do příštího roku. Například tuzemská automobilka Škoda Auto do konce roku zavřela či výrazně omezila některé své provozy právě kvůli nedostatku čipů. Negativní důsledek to má k dodávce vozů, kdy z továren nevyjíždějí nové automobily a pouze k dostání ihned jsou pouze elektromobily. Ty však nejsou zas v takové oblibě jako některé jiné vozy, jako Škoda Octavia.
Pokud si chce zákazník koupit nový vůz, tak může počítat s tím, že se jeho majitelem stane až za 14 měsíců, kdy prodejce slibuje dodání nového automobilu. Krize se tak přelévá na trh s ojetinami, jejichž cena nyní roste nahoru. „Tím, že si zákazník nemůže koupit nové auto, tak jeho staré se nedostane na trh ojetých aut. Což má v praxi za následek, že kvalitních ojetých vozů není dostatek a tím pak roste cena,“ řekl pro Echo24 Jiří Grund.
Trh s ojetinami podle Grunda činí okolo 760 tisíc aut, které se každá rok prodají nebo změní majitele. Třikrát tak překonává trh s novými vozy, které nyní nejsou v takové síle jako v jiných letech. I z toho důvodu se může stát, že cena mladších zánovních vozů může růst více, jako cena nového vozu.
Podobná situace se stala i ve Velké Británii, kdy kupující použitých vozů platí více než za vozy nové. Na trhu je tak až 17 procent aut, které jsou staré méně než rok, jejichž cena roste. „Pokud si člověk koupí vůz starý půl roku, který byl ke všemu předváděcí se slevou, tak je pravděpodobné, že jeho cena bude pomalu stejná jak za nový automobil. Není to o tom, že auto staré šesti let bude prodáno za cenu nového. To se týká spíše vozů do jednoho roku stáří. Tam si umím představit, že se jejich cena bude blížit ceníkovým cenám,“ řekl dále Grund.
Záleží také na značce vozu nebo o jaký se jedná typ. Právě u vozů do jednoho roku stáří se může stát, zákazník zaplatí mnohem více, než za automobil, na který bude čekat více jak rok. „U této kategorie se může stát, že cena ojetého vozu bude stejná nebo dokonce vyšší než u nového vozu. Pak mohou být také vysoko cen aut top-sellerů, jako je typicky Škoda Octavia nebo Volkswagen Passat, po kterých je velká poptávka po celé Evropě,“ dodal Grund.
Ojeté automobily se v září citelně zdražovaly a to zejména kvůli přepravní krizi a hlavně čipovému hladomoru. Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda však upozorňuje, že automobilky obchází další strašák, který by mohl produkci automobilů dále zdržet. Tím je celosvětový problém s hořčíkem. „Ten je přitom zcela nepostradatelná součást každého auta. Bez něj si prakticky nelze představit výrobu hliníkových slitin a plátů, které dělají auto autem, neboť jsou obsaženy v kdejaké součásti vozu, od volantu, přes nádrž na pohonné hmoty až po motor,“ řekl Kovanda.
Podle něj se problémy automobilek mohou protáhnout o dalších několik měsíců. V případě většího výpadku by hrozilo, že může o práci přijít až desetitisíce lidí. „Zároveň může způsobit situaci, kdy zachovalé ojetiny budou mít vyšší cenu než zcela nová auta – jež ovšem nebudou k mání,“ dodal Kovanda.