Radost
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ještě donedávna zaplivaný temný podchod, jehož použití jste si předem raději dvakrát rozmysleli, se rozzářil barvami a ožil energií nově probuzeného městského života.
Kousek Barcelony
Když mají čas, vezmou po práci prkna a jdou prověřit svoji čerstvou realizaci. Na místě se dokonale ztratí v davu teenagerů a dvacátníků, kteří sem přišli se stejným cílem – užít si nový prostor, jaký početné pražské skateboardové komunitě dlouho chyběl. Jeho otevření začátkem listopadu bylo proto pro mnohé z nich svátkem.
A svátek to byl i pro autory tohoto místa, architekty Jiřího Kotala a Martina Hroudu. Jak totiž sami přiznávají, mít takový prostor v Praze pro ně bylo ještě před pár lety úplné sci-fi. „Mysleli jsme si, že veřejný prostor může sloužit pro skateboarding jen na Západě,“ přiznávají autoři, kteří takové areály vhodné pro skateboarding, avšak v těsném kontaktu s městem, jezdí pravidelně obdivovat do metropolí, jako je Kodaň, Paříž nebo Barcelona.
Vášeň pro skateboarding je vlastní také celému jejich ateliéru U/U Studio, které před pár lety společně založili. V něm se totiž zabývají primárně projektováním skateparků a obecně venkovních freestyle sportovišť, které ovšem vypadají úplně jinak, než jsme v Česku zvyklí. Nejde o vybetonované plochy ledabyle umístěné někde na okraji měst bez větší návaznosti na své okolí, ale o multifunkční venkovní areály, které se snaží vytvořit s městským prostředím jeden celek. Proč dvě místa segregovat, když mohou skvěle fungovat dohromady a těžit jedno z druhého?
To architekty-skateboardisty z U/U Studia dlouhodobě štvalo, proto se rozhodli tento stav změnit. A vzhledem k tomu, že navrhování skateparků se u nás nikdo nevěnoval, rozhodli se Kotal s Hroudou, že využijí „díry na trhu“ a pustí se do toho sami. Začínali od podlahy a od nuly, při studiích se nejprve snažili o postupnou osvětu, aby se o téma začal vůbec někdo zajímat, a také trochu stimulovali poptávku – poptávku po něčem, co tu dosud nebylo. Svůj první skatepark, kde ukázali, jak dobře může takové sportoviště fungovat jako součást veřejného prostoru, dokončili před třemi lety v pražských Čakovicích a od té doby získávají podobné zakázky nejen v hlavním městě, ale také třeba ve východočeském Žamberku i v Bratislavě.
Odhodlání ke změně
Realizaci takových projektů ztěžují také zakořeněné stereotypy o tom, že skateboardisté jsou narkomani a grázlové s prknem, které je lepší držet na periferii, aby neobtěžovali slušné obyvatele. A velké pochyby o prosazení celého záměru měli také v případě proměny podchodu u stanice metra Vltavská v pražských Holešovicích. Problém je totiž také s obstaráváním velkého množství razítek a posudků všech dotčených úřadů, které ovšem s podobnými případy nemají žádné zkušenosti, a nevědí tak, jak k nim přistupovat. Projekt ale táhlo odhodlání vedení Prahy 7, díky kterému bylo možné záměr známé pražské platformy re_place provozující Bajkazyl a další podniky dotáhnout do zdárného konce.
Zmíněný podchod je součástí spletence komunikací, který pod Hlávkovým mostem křižujícím ostrov Štvanice vznikl v sedmdesátých a osmdesátých letech, kdy přednost dostávala auta před chodci. Podchody nejsou nikdy oblíbené a ten na Vltavské využívali primárně jen lidé bez domova.
Pro razantní proměnu tohoto prostoru stačilo vlastně celkem málo – pořádně tu uklidit, zajistit osvětlení, vhodný betonový povrch a místo doplnit o různé překážky vhodné pro skateboarding i BMX. Návrh architekti konzultovali se zástupci pražské skate komunity, aby docílili správného sklonu překážek a uplatnili svoje dlouholeté zkušenosti s podobnými místy v zahraničí. O atraktivní barevné řešení se postaral ilustrátor Jakub Karlík.
Náklady na realizaci se pohybovaly kolem třech milionů, což je vzhledem k obrovské popularitě, jakou si místo ihned získalo, velmi dobrá investice. To je také hlavní sdělení celého projektu – když máte skvělé nápady, stačí někdy k velké proměně i docela málo peněz i času (celý projekt zabral jeden rok). A kolik takových míst a prostorů čekajících na restart v každém českém městě najdeme?