Dramatická jízda bez strojvedoucího. Záchranná brzda vlak nezastavila
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Policie i Drážní inspekce vyšetřují incident z minulého týdne, kdy na Vysočině ujel vlak pět kilometrů bez strojvedoucího. Ve vlaku bylo 11 cestujících, kteří se marně snažili vlak zastavit. Nakonec zastavil sám a nikomu se nic nestalo. Výsledky šetření slibuje Drážní inspekce až za několik měsíců, už nyní je ale jasné, jak vlak i bez strojvedoucího zastavil. Zatáhnutí za záchrannou brzdu vlak nezastavilo, jízdu soupravy ukončilo až stoupání kolejí.
Motorový vlak se v Martinicích na Vysočině minulý týden rozjel ve chvíli, kdy strojvedoucí nebyl ve vlaku. Několikakilometrovou jízdu absolvoval bez zapnutého motoru.
„Jedna z cestujících použila záchrannou brzdu, nicméně její účinek nebyl úplný a vlak brzdil pouze dynamickou brzdou. Změnou sklonových poměrů, ke které došlo ve Velkém Meziříčí, vlak sám úplně zastavil a následně byl zajištěn proti další jízdě,“ uvedl pro deník Echo24 mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal s tím, že závěrečná zpráva, kde budou všechny příčiny a okolnosti incidentu vysvětleny, bude vydána za několik měsíců.
Jak je možné, že účinek záchranné brzy nebyl úplný, vysvětluje Drážní inspekce vypuštěním vzduchového potrubí.
České dráhy rezolutně vylučují, že by šlo o závadu záchranné brzdy. Podle ČD šlo o selhání lidského faktoru, které účinnost záchranné brzdy ovlivnilo. „Dosavadní šetření nezjistilo závadu na záchranné brzdě. Dosavadní šetření naopak vede k závěru, že za mimořádnou událostí je lidská chyba. Ta zřejmě souvisí i s ovlivněním účinku záchranné brzdy. Podle dosavadního vyšetřování se tedy zřejmě nejedná o chybu nebo poruchy záchranné brzdy. Záchranná brzda byla po technické stránce v pořádku,“ sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský s tím, že brzdy jsou kontrolovány opakovaně.
„Brzdy a jejich účinek se kontrolují opakovaně a u každého vlaku podle předpisů určených pro jejich provoz. Žádný vlak ani souprava na trať bez zkoušky brzdy nesmí vyjet. Zkouška brzdy se pak provádí opakovaně při každé manipulaci se soupravou, například odpojení a připojení lokomotivy a jakéhokoliv vozu,“ dodal Šťáhlavský.
České dráhy slibují kontroly práce strojvedoucích
České dráhy nicméně v poslední době řešily více vlakových incidentů. A slibují kvůli tomu zvýšit kontrolu práce strojvedoucích. Podnik zároveň chce zavést kontroly, které by ověřovaly, zda strojvedoucí ve volném čase místo odpočinku nejezdí pro jiné dopravce. Ve středu to řekl generální ředitel společnosti Miroslav Kupec. Za mimořádnými událostmi z minulého týdne jsou podle podniku převážně individuální chyby a nejde o systémová selhání.
Kromě nezajištěné jízdě vlaku na Vysočině musí Drážní inspekce řešit další dvě mimořádné události. Minulý pátek rychlík z Prahy do Mnichova projel v Ejpovicích za Plzní na červenou a vjel na jinou trať. Strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn. Poslední incident se udál před týdnem v Českých Budějovicích, kde se srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn, škoda přesahuje dva miliony korun.