Z Prahy do Brna o 100 korun dráž. Ceny paliv raketově rostou, zlevnění není na obzoru
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Motoristy, kteří v posledních dnech přijíždějí tankovat k čerpacím stanicím, čekají nepříjemné pohledy na tabule s cenami. Ceny za pohonné hmoty rostou prakticky každým dnem a začínají se blížit až ke čtyřicetikorunové hranici. Benzin a nafta jsou tak nejdražší za posledních sedm let a vyhlídky na to, že by mohly jejich ceny opět klesnou, nejsou na blízku.
Nárůst cen je velmi viditelný zejména v meziročním srovnání. V roce 2020 totiž s příchodem koronavirové krize spadly ceny pohonných hmot výrazně dolů. Například letošní cesta mezi Prahou a Brnem Škodou Octavia by tak v porovnání s loňským říjnem vyšla nyní až o sto korun dráž.
Další zdražování bude v příštích dnech navíc ještě následovat. „V druhé polovině října očekáváme další růst cen benzinu i nafty. Nafta by měla zdražit o dalších 80 haléřů, což je důsledek prudkého růstu ceny zemního plynu a s tím související vyšší poptávky po topném oleji. Benzin by měl zdražit o více než 60 haléřů,“ uvedl analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak.
Na růst cen upozorňují i další analytici. „Benzín i nafta v ČR zdraží i v příštích sedmi dnech, a to v rozsahu kolem 30 haléřů na litr v případě benzínu a 50 haléřů na litr v případě nafty. Nafta zdražuje výrazněji než benzín, neboť na obrátkách nabírá topná sezóna a Evropa navíc prochází plynovou krizí. Topná nafta představuje poměrně blízkou náhražku právě plynu, takže s růstem jeho ceny stoupá poptávka po ní, což vyhání vzhůru i cenu ropy jako takové,“ upozorňuje ekonom Národní ekonomické rady vlády (NERV) Lukáš Kovanda.
V zimě by podle něj pohonné hmoty mohly dosahovat až magické hranice 40 korun za jeden litr. Česko, ale i další státy se v posledních měsících potýkají s nepříjemně rostoucí inflací, která za září v tuzemsku činila 4,9 %, v některých zemích šlo o ještě vyšší čísla. A právě nafta a benzin jsou jednou z komodit, které k celkově vysoké inflaci přispívají. „Již nyní ovšem zdražování pohonných hmot, v září meziročně více než dvacetiprocentní, výrazně přispívá ke zrychlování celkové inflace. Ta tak bude koncem roku atakovat až sedmiprocentní úroveň,“ předpovídá Lukáš Kovanda nepříjemný vývoj v oblasti cen.
Co je příčinou skokových růstů pohonných hmot
„Za růstem cen pohonných hmot stojí bezprostředně již zmíněná zdražující ropa. Její cena nadále roste i v říjnu, od začátku tohoto měsíce si ropa Brent připisuje dalších více než šest procent cenového vzrůstu. Efekt růstu ceny ropy přitom není tlumený posilováním koruny vůči dolaru, neboť vzájemný kurs obou měn je zhruba tam, kde na počátku října. Ceny pohonných hmot v ČR se zpravidla odvíjejí s dvou- až třítýdenním zpožděním za vývojem cen ropy,“ popisuje Lukáš Kovanda jednu z příčin.
Dalším důvodem je také sílící poptávka po ropě a ropných produktech. Tím, jak oslabuje pandemie a život se ve většině světa vrací do normálu, zvyšuje se mobilita a spotřeba. Výrazněji roste cena u nafty. To je podle analytiků dáno prudkým zdražováním zemního plynu, se kterým souvisí vyšší poptávka po topném oleji.
Další z příčin je energetická krize, kdy rostou ceny elektřiny na celém světě a dochází k upřednostňování obnovitelných zdrojů na úkor těch fosilních. „V neposlední řadě je důvodem zdražování ropy i to, že Rusko, Saúdská Arábie a další velcí tradiční těžaři ropy, kteří po pandemii látají díry svých státních rozpočtů, záměrně neuvolňují těžbu ropy tolik, jak by mohli. Protože ropa na světový trh tedy neproudí v takovém objemu, aby při stávající ceně uspokojila veškerou poptávku, její cena znatelně roste,“ dodává Lukáš Kovanda, jak se v současné době chovají velcí světoví hráči v oblasti vývozu ropy.
Nárůst poptávky v uplynulém čtvrtletí vedl podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) k největšímu čerpání zásob ropných produktů za posledních osm let. Úroveň zásob v zemích OECD byla přitom nejnižší od začátku roku 2015.
„Prudký nárůst výdajů na přechod na čistou energii představuje cestu vpřed, ale musí k tomu dojít rychle, jinak globální energetické trhy čeká nesnadná cesta,“ uvádí agentura ve zprávě. Oživení po pandemii pokládá IEA za neudržitelné. Příliš se opírá o fosilní paliva, upozornila agentura před klimatickou konferencí, která se má příští měsíc konat v Londýně.
Víc motoristé za benzin platili naposledy ve druhé polovině listopadu 2014, průměrná cena litru nafty nyní přesáhla 34 korun poprvé od prosince 2014. Před rokem byl Natural 95 o víc než 7,50 koruny levnější, za diesel si tehdy čerpací stanice účtovaly v průměru o sedm korun méně.
Průměrné ceny pohonných hmot v ČR k 13. říjnu 2021 (v Kč/l):
Kraj | Natural 95 | Nafta |
ČR | 35,47 | 34,07 |
Praha | 36,14 | 34,69 |
Středočeský | 35,76 | 34,41 |
Jihočeský | 35,11 | 33,83 |
Plzeňský | 35,54 | 34,18 |
Karlovarský | 35,27 | 33,95 |
Ústecký | 35,18 | 33,82 |
Liberecký | 35,34 | 33,96 |
Královéhradecký | 35,23 | 33,85 |
Pardubický | 35,54 | 34,13 |
Vysočina | 35,73 | 34,34 |
Jihomoravský | 35,53 | 34,10 |
Olomoucký | 35,63 | 34,14 |
Zlínský | 35,27 | 33,68 |
Moravskoslezský | 35,37 | 33,95 |
Zdroj: CCS